Značky věnují stále více času Instagramu a Pinterestu

pátek, 17. ledna 2014, 07:40 Internet & Mobil MediaGuru

Někteří marketéři už zdárně pracují se sociálními sítěmi založenými na vizuální komunikaci.

Jsou to zejména výsledky šetření americké nevládní instituce Pew Research Center's Internet & American Life Project, které do světa marketingu vysílají nejnovější data o preferencích milionů spotřebitelů ve sféře sociálních sítí. Poté, co nedávno zveřejnila data o ústupu mladé generace z Facebooku a naopak vzestupu obliby sdílení obrázků a fotek na sociálních sítích Pinterest a Instagram (který nedávno ovšem koupil Facebook), ji brzy v podobně laděných komentářích následovaly obdobné výzkumné agentury v Evropě i Asii.

Když obraz řekne více než slova

Někteří ruší své účty na Facebooku úplně, jiné již zkrátka omrzelo psaní postů desítkám méně či více vzdáleným kamarádům. Sociální sítě založené převážně na vizuální komunikaci nabízejí svým „sledujícím“ (chce-te li followers) jinou míru intimity. Sdílenými fotkami a obrázky můžete na sebe říci daleko více než slovy, ale také můžete ostatní mystifikovat, hrát si se skrytými významy. Což je atribut, který, dle psychologů, je pro mladší generace poměrně lákavý. Svou roli zde hraje též moment překvapení, spontánnosti a umu vzbudit bezprostřední reakci. Tudíž fotografie šatů z módního řetězce, které včera oblékla vaše oblíbená pop-star, a kterou nyní sdílíte na své „nástěnce“ (v případě Pinterestu „boardu“), vás velmi pravděpodobně vzápětí dovede k jejich koupi. Možná byste se k podobnému údaji dopracovali četbou některého z lifestylových časopisů, ale k tomu byste se museli prokousat spoustou jiných, pro vás nezajímavých informací. Zkrátka a dobře, módní branže je jednou z nejaktivnějších branží, která poměrně záhy rozpoznala potenciál tzv. sociálního nakupování na internetových sítích. Dobře se na Pinterestu a Instagramu daří i filmovému průmyslu, cestovnímu ruchu, gastronomii a nakladatelům.

Trocha statistiky

Než zmíníme pár zajímavých příkladů využití Pinterestu a Instagramu, není úplně od věci definovat určitá specifika obou sítí. Co obě sítě spojuje, je množství času, který vyžaduje práce s nimi, a zároveň nízké finanční náklady. Instagram výhradně, a Pinterest převážně, fungují na bázi mobilní aplikace.

Instagram: údajně registruje měsíčně 160 mil. uživatelů s počtem 65 milionu sdílených či stažených fotografií denně. Na rozdíl od Pinterestu je zde podíl mužů a žen víceméně vyrovnaný. Jádro věrných uživatelů představuje věková skupina 18 -34 let (67 %), jen 13 % uživatelů se řadí do skupiny 35-54 let. Obecně je tedy publikum Instagramu mladší než u Pinterestu. Instagram umožňuje i nahrávání a sdílení videí, marketéři mohou statistiky dat z Instagramu sledovat a analyzovat na webových platformách web.stagram.com či statigr.am.

Pinterest: hlásí přes 53 mil. uživatelů měsíčně, 75 % sledujících chodí na Pinterest přes mobilní aplikaci. Ve Spojených Státech, ale též například v Německu či Velké Británii, dominují mezi uživateli ženy (více jak 70 %), s čímž souvisí povaha sdíleného obsahu: móda, vaření, kosmetika, cestování. Ve Spojených státech je 56 % uživatelů Pinterestu ve věkové kategorii 18-34 let, starších uživatelů ve věku 35-54 let je na Pinterestu 30%. Podle studie HubSpot 2012 se při on-line nákupech inspiruje obsahem z Pinterestu až 47 % Američanů.

Instagram i Pinterest jsou propojitelné s dalšími sociálními sítěmi jako Face­book, Twit­ter, Google+ či  Foursquare. Nejsou však jedinými platformami pro sdílení vizuálního obsahu, mezi  konkurenci se řadí Tum­blr, Twy­lah, Path, keeeb či  EyeEm.

Obrázky motivují

Marketingová manažerka Pinterestu v Velké Británii Sarah Bush je přesvědčena, že síť přitahuje lidi zejména z důvodu motivace do budoucna. Jestliže na Facebooku komentujete, co se vám před chvílí stalo, na Twitteru se bavíte v duchu „teď a tady“, Pinterest vás ovlivňuje v tom, co si teprve koupíte, uvaříte či kam byste se chtěli podívat.

Na mladé zákaznice apeloval na Pinterestu v listopadu svými fotkami vybraných kousků ze své kolekce britský oděvní řetězec TopShop. Na základě nejvíce „pinovaných“ obrázků (obdoba „like“) promítal pak nejoblíbenější kousky na obří displeje ve svých obchodech v Londýně i na americkém trhu, a dále připravil soutěž o nejoriginálnější personalizovanou vánoční pohlednici, samozřejmě s použitím motivu TopShopu. Globální ředitelka marketingu řetězce, Sheena Sauvaire, ke kampani pro britský list TheGuardian uvedla, že je s výsledky prodejů, ale především s reakcemi zákaznic na Pinterestu nadmíru spokojena. „Povedlo se nám vytvořit platformu sdíleného nakupování, při němž sociální sítě hrají významnou motivační či inspirující roli,“ dodala.

Nemenšího ohlasu dosáhly jiné známé značky na Instagramu. Za rekordním počtem shlédnutí módních přehlídek značky Burberry na londýnském týdnu módy může právě Instagram, stejně tak jako v případě zhlédnutí dokumentárního spotu ze závodu potápěčů pod záštitou značky RedBull.

Autorka: Martina Plechatová