Film Europe: Uvažujeme i o dalším kanále

Ivan Hronec
O cloud distribuci i možných nových kanálech, hovoří Ivan Hronec z Film Europe Media Company.

V říjnu uvedete v České republice i na Slovensku přehlídku festivalových filmů nazvanou Be2Can. Co přesně tímto festivalovým echem sledujete?

Naším cílem je přinést festivalové snímky ze tří nejprestižnějších filmových festivalů světa – z Cannes, Berlína a Benátek. Společným kritériem pro výběr filmů je, že se dostaly do výběru nebo soutěže alespoň jednoho ze zmíněné trojice festivalů. Chceme tak oslovit nejen diváky, ale i naše filmaře a dát jim impuls k účasti na festivalech. Chtěli bychom mimo jiné, aby se jich více dostávalo do Cannes. Přece jen je pro zařazení do výběru či soutěže důležité, aby měli filmaři na festivalu už nějakou historii. Na to se tady často zapomíná.

Be2Can poběží souběžně jak v kamenných kinech, tak ve VOD službě O2 TV a na Vašem placeném televizním kanále. Proč jste se rozhodli pro tuto kombinaci kanálů?

Chtěl jsem, aby naše festivalové echo bylo unikátní, proto jsme náš koncept postavili na tzv. cloud distribuci, tedy paralelní distribuci v kinech, VOD a televizi. V kinech máme celkem 17 premiér, ve VOD čtyři, k tomu tři snímky uvedeme v tzv. day & date premiéře, tedy souběžně jak ve VOD službě O2 TV, tak na našem kanále Film Europe Channel, na kterém budeme vysílat i starší snímky. Příští rok bychom to chtěli zopakovat, již nyní máme šest až sedm filmů do kina a letošní kinopremiéry zrecyklujeme v televizi a ve VOD.

VOD distribuci spouštíte ve spolupráci s O2. Plánujete Vaše VOD zastoupení rozšířit i o další provozovatele této služby, například o Voyo nebo TopFun? 

Na začátku jsme samozřejmě oslovili všechny platformy, ale jen v O2 přesně pochopili, o co nám jde. Vzali to jako koncept, a připravili k tomu i novou rubriku pod názvem Festivalové filmy. U ostatních platforem jsme se setkali s nepochopením, chtěly jen slavné snímky typu Velká nádhera, ale o festivalovou přehlídku jako takovou zájem neměly. Původně jsme také uvažovali o vlastní VOD službě, ale vzhledem k tomu, že jsme našli dobrého partnera, jsme od toho nakonec odstoupili.

Jak na Be2Can pohlížíte z obchodního hlediska. Myslíte si, že má šanci být dostatečně ziskový?

Je fér říct, že rozhodnutí, proč se pustit do Be2Can, bylo racionální. V současném filmovém světě existují jen dva segmenty, které rostou – VOD a festivaly. Na světě je dnes přes 4 000 festivalů a každý rok přibývají nové. Podíl VOD se stále zvyšuje. Naopak návštěvnost kin klesá stejně jako počet slotů v televizi. Festivalové filmy mají navíc velmi specifické publikum, kterému mimo samotné festivaly chybí vlastní prémiový prostor kamenného kina. Multiplexy jsou pro něj příliš konzumní, kina Aerofilms (pražská kina Aero, Bio Oko a Světozor, pozn. red.) příliš underground. Toto publikum žádá prostor s atmosférou, něco ve stylu Kino und Theater, Restaurant Cinema, případně Event Cinema. Proto jsme přišli s oním cloudem.

Plánujete nějaký podobný prostor otevřít?

V Bratislavě jsme již takový prostor otevřeli. V prostorách bývalého Leninova muzea, umístěného v budově krásného paláce, máme malé kino Film Europe. Správu má na starosti nadace Magdy Vašáryové, která z toho vytváří tzv. kultiplex. Na Be2Can budeme promítat nejen v našem kině, ale i velkých sálech paláce. A v Praze zatím vhodné prostory pro vlastní kino hledáme.

Jak se Vám jako distributorovi festivalových filmů spolupracuje s multiplexy?

S multiplexy je bohužel potíž s tím, že se vždy musí zaplatit fee 700 euro, bez ohledu na to, jestli jste v nabídce jeden či deset týdnů. Ve chvíli, kdy tam nejsme víc než dva týdny, je to pro nás ztrátové. Přece jen mají festivalové snímky trochu delší chvost.

A co říkáte na letní kina, která v poslední době zažívají boom?

Ty jsou skvělé, mají atmosféru. Dalším takovým skvělým formátem je například koncept secret cinema, tajného kina. Například v něm probíhala premiéra snímku Grandhotel Budapešť, což je jen důkazem toho, že to funguje.

Be2Can bude probíhat také na Vašem jednom ze čtyř placených kanálů – Film Europe Channel. Neuvažujete o nějakém novém kanále?

Popravdě i o tom uvažujeme. Film Europe Channel je dobře etablovaný kanál, který si klade za cíl být výlohou evropského filmu. Be2Can se z toho začíná trochu vymykat, a tak se nabízí otázka, zda nespustit dvojku Film Europe Channel, která by se zaměřila čistě na festivalové snímky. Je to logický krok, nejprve bychom na něj v premiéře uvedli filmy Be2Can, později bychom je zopakovali na Film Europe Channel. Dalším nápadem je kanál zaměřený na jednotlivé národní kinematografie, například na latinskoamerickou, která je zde velmi málo vysílána, ale to už podle mě tak pevně nedrží pohromadě. Osobně bych však Be2Can viděl nejraději na ČT Art.

Jak vlastně probíhá spolupráce Vaší distribuční společnosti s Českou televizí?

Bohužel příliš neprobíhá, možná je to nedostatkem slotů, možná jiným záměrem dramaturgie. Zatím jsme s Českou televizí nejednali ani o Velké nádheře, ale myslím si, že je to zejména tím, že na ni v tomto ohledu není vyvíjen dostatečný tlak zvenku.

Se svými televizními kanály se pohybujete v segmentu placených kanálů. Jaká je vůbec ochota českých diváků za obsah platit?

Ochota tu samozřejmě je, ale je pravda, že přilákat diváky je těžké. Platit je ochotno tak 20 % diváků, kteří mají na výběr velký počet kanálů. Ceny za placený kanál se postupně snižují. Když jsem v roku 2006  spouštěl Filmbox, za HD kanál se platilo 100 korun na domácnost, postupně to spadlo na 50, 15 a nyní se HD prodává za tři až šest korun, SD kanál za jednu až dvě koruny. Klíčem k úspěchu je být disciplinovaný ve své dramaturgické pozici.

A jak nahlížíte na filmový experiment společnosti Seznam.cz, která na svých stránkách uvedla film Krásno jen osm měsíců po premiéře v kině a před uvedením v České televizi?

Jakýkoliv experiment, který potvrdí svou úspěšnost, je dobrý. Ale otázkou zůstává, jak bude tento model fungovat obchodně.

Ivan Hronec, majitel společnosti Film Europe Media Company

Společnost Film Europe Media Company založil v roce 2009. S týmy v Praze, Bratislavě, Londýně a v Cannes se specializuje na financování, rozvoj a produkci, distribuci, prodej a vydavatelskou činnost, konzultace a šíření evropského filmu. Od roku 2010 provozuje národní tematické televizní kanály Kino CS, Doku CS a Muzika CS, od roku 2011 Film Europe Channel. V září 2013 otevřel v Bratislavě festivalové Kino Film Europe.

V roce 1999 se podílel na založení filmové distribuční společnosti SPI International v Praze, Bratislavě a Budapešti. Předtím působil jako programový konzultant a projektový koordinátor pro společnost CME. Byl jedním z prvních spolupracovníků TVN v Polsku a TV Markíza na Slovensku, kde pracoval jako šéf produkce a akvizice.

Zařazeno v rubrice: TV

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.