Reálně největší vliv má na Čechy TV reklama

úterý, 03. března 2015, 14:03 Reklama MediaGuru

Nákup na základě reklamy přiznává až 44 % českých spotřebitelů, vyplývá z výzkumu Češi a reklama.

Čeští spotřebitelé se přestávají stydět za to, že naslouchají reklamě. Nákupy pod vlivem reklamního sdělení přiznává historicky nejvíce lidí (44 %), stejný počet uvádí, že jim reklama usnadňuje nákup. Vyplývá to z pravidelného výzkumu Češi a reklama, který od roku 1993 připravuje Česká marketingová společnost. Letošní průzkum realizovala výzkumná agentura ppm factum na vzorku 1 005 respondentů.

Nákup na základě reklamy (či přesněji ochota přiznat takový nákup)

VyvojPostojeKReklame
Zdroj: Češi a reklama 2015

Podle spotřebitelů mají na jejich nákupní chování největší vliv ochutnávky, upoutávky v regálech, letáky v poštovních schránkách, letáky na prodejnách, nabídky na propagačních stojanech, dále inzeráty v novinách a časopisech a televizní reklama. Naopak jim údajně nepomáhá reklama v mobilních telefonech, písemné pozvánky do spotřebitelských soutěží, e-maily či reklama na internetu.

DeklarovanaZnalost
Zdroj: Češi a reklama 2015

To, jak vnímají zákazníci přínos reklamy při nákupním rozhodování, je však pouze polovina skutečnosti. Srovnání deklarovaného vlivu reklamy a jejího vlivu reálného ukazuje, že spotřebitelé vliv ochutnávek přeceňují. Na druhou stranu Češi nedoceňují reklamu v televizi, která je sice obtěžuje, ale má na jejich nákupní rozhodování ve skutečnosti největší vliv. Významný reálný vliv mají na jejich nákupní chování dále také letáky v poštovních schránkách, noviny a časopisy, upoutávky v regálech, letáky v prodejnách, billboardy a v neposlední řadě již zmíněné ochutnávky.

Češi se k reklamě staví pragmatičtěji než v minulosti. Snaží se ji využívat ke svému prospěchu jako zdroj informací. Ke kontroverzním tématům v reklamě, jako jsou tabákové výrobky, alkohol, volně prodejné léky či reklama se sexuálním či erotickým motivem, zastávají čím dál tolerantnější postoj. Projevuje se to zejména u reklamy na pivo, víno či volně prodejné léky. Nejpřísnější jsou Češi k tabákovým výrobkům, jejich reklamu by naprosto zakázalo 29 %. Zákaz reklamy se sexuálními či erotickými motivy vyžaduje čtvrtina populace. Do výzkumu byly nově zařazeny i názory na náboženská témata v reklamě, která patřila mezi ty častěji odmítané.

OsobniPostojeKreklamam
Zdroj: Češi a reklama 2015

-kch-