Problémové reklamy: Zelený sport, Hyundai nebo dTest

úterý, 14. července 2015, 16:02 Reklama MediaGuru

V reklamě vadil motiv popravy, malý soused z Boleslavi i nekalé srovnávání produktů.

V prvním pololetí letošního roku řešila Rada pro reklamu (RPR) více než desítku stížností. Závadné byly podle Arbitrážní komise RPR pouze tři, pochybil obchod se zbraněmi Zelený sport, automobilka Hyundai a časopis dTest.

Zelený sport, obchod se zbraněmi z Vysokého Mýta na Orlickoústecku, použil v reklamě v lednovém čísle časopisu Střelecká revue autentický snímek z popravy britského humanitárního pracovníka islámskými radikály, jenž doplnil textem: „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“ a „Zelený sport nabízí největší výběr samonabíjecích AK v křesťanském světě“. Na vysvětlenou zadavatel uvedl: „Použili jsme v reklamě velmi frekventovaný obrázek a chtěli sloganem v odborném periodiku svým zákazníkům připomenout s trochou nadsázky, že v životě mohou nastat situace, kdy ,mít holé ruce‘ není ta úplně nejlepší volba.“ Zároveň dodal, že není jeho vinou, že se tento inzerát dostal mezi laickou veřejnost, která není na kontexty takových inzerátů připravena. Arbitrážní komise však i přesto posoudila reklamu jako neetickou.

Foto: Repro twitter účet Filip Rožánek, který na reklamu upozornil.
Foto: Repro Twitter účet Filipa Rožánka, který na reklamu upozornil.

Automobilka Hyundai pobouřila hned několik stěžovatelů svou televizní reklamou, v níž říká, že vedle rodinného vozu i20 bude „Váš soused z Boleslavi takhle malý“. Podle nich je konkrétní srovnání a povyšování se nad konkurenční značku nesprávné. „…nemyslíte, že fa Hyundai Motor Czech to s atakováním mezí slušnosti a zákonnosti svých reklam už poněkud přehání?“ ptá se jeden ze stěžovatelů. Automobilka se ke stížnosti nevyjádřila a komise reklamu označila za závadnou, zejména za porušení zásad čestného soutěžení konkurentů.

Poslední ze závadných reklam letošního prvního pololetí je direct mail časopisu dTest, určený k získání nových předplatitelů. Podle stěžovatele se jedná o obdobnou kampaň jako před dvěma lety. Direct mail využíval slogan „Vydělávat chce každý. Nedovolte, aby vydělávali na vaší neznalosti!“ doplněným upoutávkou „3 hlavní důvody, proč si předplatit časopis dTest“. Zároveň bylo v komunikaci uvedeno tvrzení, že dTest je jediným subjektem v České republice, který provádí nezávislé testy produktů, a grafické srovnání konkrétních produktů. Podle stěžovatele se jedná o nepravdivé tvrzení a neetickou reklamu, čemuž dala komise za pravdu.

Nezávadné reklamy

Další stížnosti byly pak označené jako nezávadné. Patří mezi ně například reklama na přípravek Vicks Symptomed Complete, v níž maminka pracovně-právní terminologií oznamuje své malé dceři, že si kvůli chřipce bere dovolenou. Podle stěžovatelky není potlačování příznaků chřipky vhodné. RPR stížnost zamítla.

Reklamní spot v polské verzi

Dále RPR řešila také tiskovou reklamu rádia Expres, jež zobrazovala nahou ženu jedoucí na kole. Podle stěžovatele vedou podobné reklamy „k naprostému kolapsu společnosti a pohledu na ženy“. Zadavatel, potažmo jeho reklamní agentura Havas Worldwide Prague, ve své reakci poukázal na rovnoměrné zastoupení mužů a žen v kampani. „Domníváme se, že reklama není nechutná, dehonestující ani sexistická, protože ani žena, ani muž v ní nejsou zobrazováni v ponižujícím postavení,“ píše agentura. Většina členů Arbitrážní komise RPR se shodla na názoru, že pouhé zobrazení nahoty nemusí být automaticky vnímáno jako sexismus a žádost zamítla.

Expres FM

Stížnosti se také dočkala televizní reklama fastfoodového řetězce McDonald’s s názvem „V novém městě“. „Je normální vydat reklamu na McDonald‘s, kde holčičku nebaví nic venku, ale v provozovně fast foodu se jí rozzáří oči? Myslela jsem si, že ČR jde proti dětské obezitě a ne, že ji budeme podporovat takovou reklamou,“ míní stěžovatelka. Proti podpoře dětské obezity se zadavatel ohradil s tím, že cílem reklamy je vystihnout atmosféru restaurace jako místa, kde mohou zákazníci očekávat to, na co jsou zvyklí. Komise označila tuto reklamu jako nezávadnou.

Se stížností se potýkal i obchodní řetězec Kaufland kvůli své reklamě Z lásky k Česku. Stěžovatelé odmítali použití státního symbolu pro komerční účely, barvy v srdci byly podle nich navíc nesprávně umístěny. Podle odborné expertizy však řetězec zákon neporušil.

Z lásky k česku_logo

Další stížnosti zaslané na Radu pro reklamu naleznete zde.

-stk-