Youtubeři jsou především brandovým nástrojem

pondělí, 03. srpna 2015, 12:10 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Bloggery i vloggery chceme víc zapojit do tvorby našeho obsahu, říká Pavlína Louženská ze ZOOT.

Youtubeři či obecnějším názvem vloggeři se dostávají do marketingové komunikace stále častěji. Jednou ze značek, která je letos začala výrazně zapojovat, je online obchod s módou ZOOT, který tím navazuje na již rozvinutou spolupráci s bloggery. „Jeden z podnětů pro rozjezd spolupráce s vloggery byla pro mě letošní konference Engage, kde zazněla statistika, že mezi top pět idolů dnešních amerických teenagerů patří právě youtubeři,“ popisuje Pavlína Louženská, která má v ZOOTu na starosti marketing (na fotografii vlevo). Jejich postavení u mladé generace dokresluje příkladem spisovatele a původem youtubera Johna Greena, autora bestselleru Hvězdy nám nepřály (The Fault in Our Stars), či fashion vloggerky Bethany Moty, která dopomohla k výraznému růstu kolekce módní značky AéroPostale. V této souvislosti nelze nevzpomenout ani dlouhé fronty teenagerů na youtubery na letošním prvním ročníku festivalu Utubering.

Kromě určitého revenue pomáhá spolupráce s vloggery, potažmo bloggery s budováním značky. „Díky nim dokážeme lidem zprostředkovat těžko přenositelný zážitek ze ZOOTu,“ přibližuje Pavlína Louženská. Výhodou podle ní je, že bloggeři/vloggeři mají dosti velkou základnu fanoušků, s nimiž dokážou mluvit „jejich“ jazykem a u kterých se těší značné důvěře. Důležitost, kterou tomuto komunikačnímu kanálu v ZOOT přikládají, dokazuje i pozice dedikovaná pouze komunikaci s bloggery či vloggery.

Spolupráce musí být dlouhodobá

„Pro nás je důležité, aby veškerá spolupráce byla na dlouhodobé bázi,“ říká Zuzana Kučerová, jež se o bloggery/vloggery v ZOOTu stará (na fotografii vpravo). Pro navázání spolupráce je pro ni zásadní nejen jejich silná fanouškovská základna, ale zejména jak celkově na své publikum působí. „Vybíráme si lidi, kteří to dělají poctivě a promyšleně. Vyhýbáme se například těm, kteří někoho zbytečně urážejí,“ dodává.

Konkrétní podoba spolupráce se liší případ od případu. „Hodně si zakládáme na tom, že s lidmi dáváme dohromady kreativu. Nechceme to dělat stylem, že jim ,jen‘ pošleme produkty,“ vysvětluje Zuzana Kučerová s tím, že vše se odvíjí od toho, co komu vyhovuje: „Vůbec neexistuje, že bychom jim vnucovali něco, co jim není přirozené, protože to je úplné nepochopení toho, co blog či vlog je.“ Proto ZOOT někoho „pouze“ oblékne, a i zde pečlivě vybírá, jaký kousek komu pošle s ohledem na jeho styl a osobnost. Jinému nabídne zážitek – například ho vezme s sebou na festival a udělá z něj „lovce stylu“, který fotí či točí lidi, kteří mají styl, nebo zorganizuje soutěž ZOOT Contest, v níž fanoušci hlasují o nejpovedenější outfit jedné z pěti soutěžících bloggerek. „Poprvé jsme ZOOT Contest uspořádali loni na podzim s majitelkou blogu Můj dům, můj squat a od té doby to po pár měsících vždy zopakujeme na blogu vítězky. V jednu chvíli se tak ZOOT objeví na několika blozích, ale každá bloggerka ho prezentuje úplně jinak. Bloggerky si díky takové soutěži navíc mohou vzájemně přinést nové fanoušky,“ vyjmenovává výhody Zuzana Kučerová.

ZOOT se přitom zdaleka neomezuje jen na segment fashion, ale zabrousí i do lifestyle, home designu či hudby, čímž si rozšiřuje cílovou skupinu. „S těmi, kdo nejsou zaměřeni primárně na módu, se učíme pracovat trochu jinak. Už jsme poznali, že do jejich videí musíme přinášet více vtipu, více šíleností. Konkrétně na youtuberech je znát, že jsou pro každou srandu,“ doplňuje Zuzana Kučerová. ZOOT kupříkladu oblékne rappera Johnyho Machettu na akce, na podzim uvede bloggerskou kolekci, na níž se kromě fashion bloggerů podílí například i Michelle Losekoot z blogu Růžová panda, a na podporu sekce home decor plánuje zviditelnění na vybraných food blozích.

Zapojení bloggerů/vloggerů do tvorby obsahu

ZOOT chce svou spolupráci s bloggery i vloggery navíc postupně dostat na vyšší úroveň. „Dlouhodobý plán je zapojit je podstatně víc do tvorby našeho contentu a dát jim možnost podílet se na tom, jak ZOOT vypadá dlouhodobě,“ prozrazuje Pavlína Louženská.

V praxi to bude znamenat nechat je nahlédnout více pod pokličku firmy, aby mohli ať už textem, fotografií, či videem ukázat značku svým pohledem. Pro tyto účely jim půjčí třeba i právě rozjetý Snapchat či plánovaný Periscope, přes které budou bloggeři/vloggeři pro ZOOT zaznamenávat dění na festivalech a jiných eventech. „Pro nás jsou totiž eventy pouze začátkem, tzv. conversation starter, který nám produkuje zajímavý obsah pro sociální sítě,“ vysvětluje Pavlína Louženská a dodává, že partnerství ať už s eventy, či s bloggery musí být především logické: „Každá naše aktivita musí navazovat na to, co děláme jako značka.“

-stk-