Baťa sází na glokální přístup, chce ale jednotnou image

Bata
Značka Baťa se na každém trhu přizpůsobuje lokálnímu vkusu.

Původem česká značka Baťa dnes operuje na 90 trzích po celém světě, kde má celkem 5 700 obchodů. I přestože se jedná o globální značku, jen málokdo věří, že značka nepochází z jeho země. „Například v Chile jsou lidé překvapeni, když jim řeknete, že je Baťa původně z České republiky. Myslí si, že je to prostě chilská značka,“ uvedl na konferenci FashionTech Tiago Solca, brand builder společnosti Baťa, který v současné době působí v rámci nově vzniklého Brand teamu se sídlem Praze. Hlavním cílem oddělení je nastavení positioningu značky Baťa a rozvoj marketingové komunikace po celém světě.

Strategií firmy je glokální přístup – propojení celosvětového standardu s přihlédnutím k potřebám zákazníků na lokálních trzích. Právě tato synergie je podle Solcy alfou a omegou úspěchu firmy. „Kolekce Baťa není jednotná pro celý svět. Je glokální. Přizpůsobuje se vkusu zákazníků na jednotlivých kontinentech i v konkrétních zemích,“ řekl Solca. Jako příklad uvedl českou kolekci obuvi a kabelek, která je z velké části regionální, tedy evropská. Druhá část je lokální a je vytvořena na míru výhradně českému zákazníkovi. Vnímání značky se ale v jednotlivých zemích různí. Z tohoto důvodu chce značka svou image sjednotit.

Produktové portfolio značky Baťa je ovlivněno módními trendy. Z globálních analýz WGSN nebo Ars Sutoria si vybírá ty, které mají největší potenciál oslovit nejširší publikum. „Společnost Baťa identifikuje trendy a vybírá ty nejzásadnější, které pak adaptuje potřebám zákazníků na jednotlivých trzích,“ vysvětlil Solca. Část kolekce je přitom určena výhradně k vytváření image. Příkladem může být letošní trend zebrového vzoru, který značka převzala a adaptovala pro masový segment.

Totožnou strategii uplatňuje Baťa v marketingové komunikaci, kde na důležitosti pro vytváření image značky získávají sociální média a e‑commerce. Další důležitou složkou představuje pricing. „Snažíme se vyrábět boty dostupné pro kohokoliv. Chceme mít tu nejlepší cenu na trhu vzhledem k naší cílové skupině, což jsou především moderní rodiny,“ dodal Solca.

-stk-

Zařazeno v rubrice: České značky, Marketing

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.