K rychlejšímu rozvoji programatiku chybějí lidé

středa, 11. listopadu 2015, 13:35 Internet & Mobil MediaGuru

Programatický nákup online reklamy je stále důležitější i v Česku, přesto naráží na překážky.

Růst automatizovaného prodeje online reklamy, tzv. programatiku je sice v Česku patrný, přesto k jeho většímu rozvoji chybějí lidé, kteří by s tímto prodejem reklamy měli zkušenost. Vyplynulo to ze středeční diskuse na konferenci WebTop 100, které se zúčastnili David Špinar (Google), Martin Slavík (Omnicom Media Group) a Christoph Jourdan (Adobe).

„Zkušenosti jsou nezbytné. Programatik vyžaduje jiné dovednosti než PPC, je potřeba propojit analytické myšlení a kreativitu,“ popsal David Špinar. Vedle lidského faktoru by rychlejšímu rozvoji programatiku na českém trhu prospělo také více dat. „Čím jste pokročilejší v datech, tím lepší můžete mít výsledky. Pokud nemáte žádná data, nebudete úspěšní a velmi rychle toto odvětví opustíte,“ dodal.

Také Martin Slavík souhlasí s tím, že na českém trhu není mnoho specialistů na programatik. Klíčem podle jeho názoru je do programtiku vstoupit a učit se. Rovněž Christoph Jourdan je toho názoru, že je lepší začít dříve, než bude pozdě.

Za velkou výhodu programatiku panelisté považují schopnost oslovit "správné lidi, ve správném čase a na správném místě". "Velké plus je jeho flexibilita. Můžete začít kampaň s několika způsoby cílení a postupně opouštět ty, které nefungují," dodal Slavík. Ten už na dřívější konferenci OMG Future uvedl, že se v Česku v roce 2016 očekává plnohodnotný nástup automatizovaného instream videa. To samé platí i o reklamách v mobilních aplikacích, které mají být v roce 2016 plně integrovány do RTB systému. V programatiku se mohou objevit i první out-of-home projekty.

Diskutující se rovněž shodli, že programatik není spojen jen s výkonem kampaně, ale je vhodným nástrojem také pro branding. Programatický nákup zažívá v zahraničí rychlý růst. V USA už má v letošním roce představovat 45% podíl z investic do online display reklamy.

-mav-