Časopisy: Lídři segmentů většinou potvrdili pozice

čtvrtek, 04. února 2016, 17:12 Tisk MediaGuru

Přinášíme přehled vývoje čtenosti magazínů v jednotlivých obsahových kategoriích.

Alespoň jeden časopis si přečetlo v druhém loňském pololetí 5,8 mil. čtenářů (čtenost v delším období), což bylo o procento méně než v předešlém měřeném období a o 6 % méně než ve stejném období před rokem. Vyplývá to z dat Media projektu za 3. a 4. čtvrtletí 2015.

Z jednotlivých tematických segmentů mají nejsilnější zastoupení magazíny společenské a pro ženy. Vývoj čtenosti dále nahrává programovým TV magazínům, jejichž čtenost se oproti předešlému měření za 2. a 3. kvartál zvýšila. Meziročně se pak dařilo časopisům životního stylu pro ženy a motoristickým magazínům.

Podíl časopisů na čtenosti, 3+4Q/2015

[chart type="pie" footer="společenské časopisy 19

časopisy pro ženy 14

časopisy životního stylu pro ženy 12

časopisy programové 11

časopisy pro ženy - čtení, křížovky 6

věda, technika, cestování 6

Zpravodajské týdeníky 5

bydlení, bytová kultua 5

ostatní 22

"][/chart]

Na čele magazínů o bydlení upevnil svou pozici časopis Dům a zahrada (Astrosat Media), magazínu Bydlení (Business Media) se pak podařilo dostat se na pozici třetího nejčtenějšího. Meziročně patří nejvyšší nárůst čtenosti časopisu Svět koupelen (Business Media).

Odhadovaná čtenost titulů na vydání (tis. osob)

Bydlení, bytová kultura 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 120 114 105 4,8 14,4
Chatař & chalupář 84 93 100 -10,5 -16,0
Bydlení 75 67 76 11,7 -1,8
Marianne Bydlení 64 71 65 -9,0 -1,2
Svět koupelen 56 49 33 14,4 66,6
Katka - Náš útulný byt 52 51 52 0,8 0
Můj dům 51 47 56 7,1 -9,3
Tina Bydlíme 35 42 54 -16,3 -34,9
Rodinný dům 35 40 35 -13,1 1,1
Magazín Pěkné bydlení 34 39 31 -12,9 10,8
Moderní byt 33 38 47 -13,4 -28,7
Domov 27 31 26 -11,6 4,4

V segmentu časopisů pro ženy se na pozici nejčtenějšího dostal Blesk pro ženy (Czech News Center), který předběhl Chvilku pro tebe (Bauer Media). Svoji pozici kvartálně vylepšily Vlasta a Překvapení (oba Astrosat Media). Ve srovnání s minulým obdobím 2. a 3. čtvrtletí 2015 se nejlépe dařilo časopisu Betynka (Mladá fronta) a meziročně magazínu Maminka (Mladá fronta).

Časopisy pro ženy 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 431 429 446 0,5 -3,4
Chvilka pro tebe 417 440 450 -5,4 -7,5
Překvapení 210 199 210 5,5 0,0
Vlasta 208 201 231 3,3 -10,0
Tina 198 197 217 0,6 -8,9
Katka 170 169 197 0,3 -14,0
Napsáno životem 144 148 166 -2,4 -13,2
Maminka 113 117 96 -2,8 18,3
Claudia 100 93 112 7,8 -10,7
Betynka 70 56 65 24,1 7,5
Čas na lásku 55 63 77 -13,5 -28,8
Burda style 55 58 58 -5,2 -5,8

Mezi magazíny životního stylu pro ženy upevnil vedoucí postavení časopis Žena a život (Bauer Media). Ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku se dařilo časopisům Elle (Burda Praha), Cosmopolitan (Bauer Media),  Glanc a především Kreativ (oba Astrosat Media).

Časopisy životního stylu pro ženy 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 353 344 360 2,5 -2,0
Svět ženy 294 313 357 -5,8 -17,4
Marianne 181 188 181 -3,9 -0,1
Glanc 173 189 161 -8,7 7,6
Elle 157 159 145 -1,3 8,0
Cosmopolitan 133 134 127 -0,3 5,2
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) 120 123 94 -2,1 28,1
Joy 110 120 127 -8,0 -13,5
Moje psychologie 96 108 101 -10,5 -4,7
Dieta 88 107 98 -17,6 -9,5
Harper´s Bazaar 54 62 56 -12,9 -4,7
Marie Claire 61 60 64 1,3 -4,3
InStyle 43 42 44 2,2 -2,7
Kondice 36 33 42 7,9 -15,1

Týdeník Rytmus života (Bauer Media) zastavil v nových datech pokles čtenosti a odhlédneme-li od Nedělního Blesku (Czech News Center), který je rovněž řazen do společenských časopisů, zůstal na čele bulvárních týdeníků. Mezi TOP tři nejčtenější v segmentu společenských časopisů se dostala Epocha (RF Hobby), jejíž čtenost se vylepšila v obou sledovaných kritériích, tj. kvartálně i meziročně.

Společenské časopisy 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Blesk 593 596 612 -0,6 -3,2
Rytmus života 571 561 636 1,8 -10,1
Epocha 370 356 359 3,7 2,9
Sedmička 329 345 349 -4,8 -5,7
Pestrý svět 290 292 362 -0,5 -19,9
Týdeník Květy 211 203 231 3,9 -8,6
Nedělní Aha! 171 184 162 -7,0 5,4
Instinkt 97 100 90 -3,0 8,1
Story 86 89 112 -3,1 -22,9

V kategorii celostátních zpravodajských týdeníků si nejvýraznější meziroční nárůst čtenosti připsal týdeník Respekt (Economia). Mezikvartálně se pak zvýšila čtenost týdeníku Téma (Mafra).

Zpravodajské týdeníky - celostátní 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Reflex 232 247 270 -5,8 -14,0
Respekt 162 161 148 1,0 9,9
Týden 149 150 147 -0,4 1,3
Téma 80 66 na 20,9 na

Mezi zdarma distribuovanými časopisy se nadále vylepšuje čtenost regionálních týdeníků 5plus2 (Mafra), jejichž souhrnná čtenost dosahuje podle odhadu Media projektu 964 tis. čtenářů.

Časopisy zdarma 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 964 939 825 2,7 16,9
Čilichili 162 171 183 -5,2 -11,6
Kraj Vysočina 82 82 141 0,7 -41,7

V segmentu ekonomických magazínů si meziročně polepšil Forbes (Media Rey SE), přestože ve srovnání s daty za předchozí kvartál se jeho čtenost nezvýšila.

Ekonomické časopisy 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 101 104 89 -2,5 13,5
Ekonom 64 67 69 -3,9 -6,8
Euro 35 34 41 2,6 -16,0

Magazín Computer (Mladá fronta) se v kategorii informačních a komunikačních technologií dotáhl na vedoucí Chip (Burda Praha), přestože meziroční vývoj čtenosti je u něho méně příznivý - meziročně čtenost poklesla o 12 %.

Časopisy - informační a komunikační technologie 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Chip 68 70 67 -2,2 2,6
Computer 68 66 78 3,9 -12,3
Počítač pro každého 33 37 44 -11,0 -23,4
Extra PC 30 32 33 -6,6 -9,6

Rovněž magazínu Maxim (Burda Praha) se podařilo čtenost kvartálně vylepšit, přestože meziročně ztratil 15 %.

Časopisy životního stylu pro muže 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Maxim 163 151 191 8,0 -14,6
Formen 35 33 35 7,6 -0,3

V segmentu titulů o vaření si nejlépe v meziročním pohledu vedl magazín Gurmet (Astrosat Media), jehož čtenost se za rok zvýšila o 10 tisíc čtenářů.

Vaření 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk Vaše recepty 170 170 197 0,1 -13,5
Apetit 125 132 136 -5,4 -8,4
Chvilka v kuchyni 103 103 127 0,2 -18,7
F.O.O.D. 81 80 75 1,4 8,5
Gurmet 58 59 48 -1,8 22,4

Nejčtenějším časopisem pro děti a mládež je nadále ABC (Czech News Center). Kategorie dětských časopisů ale zaznamenává meziročně viditelnější poklesy čtenosti.

Časopisy pro děti a mládež 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 130 140 151 -7,5 -13,8
Top dívky 66 66 82 0,2 -19,2
Popcorn 59 61 90 -2,5 -34,2

Lídrem v segmentu titulů o vědě, technice a zajímavostech je 100+1 (Extra Publishing), který svoji pozici posílil. Meziročně si připsal 9% nárůst odhadované čtenosti.

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 3+4Q/2015 2+3Q/2015 3+4Q/2014 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 265 257 243 3,1 8,7
National Geographic 140 143 156 -1,8 -10,0
Lidé a Země 124 125 130 -1,0 -4,2
Živá historie 123 115 111 6,6 10,9
Koktejl 72 70 72 3,3 0,5

Zdroj: Media projekt, 3+4Q/2015, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-