Facebook chce lépe vybírat příspěvky do newsfeedu

Facebook
Podobu kanálu novinek mají více ovlivňovat průzkumy mezi uživateli. Na úkor udělených lajků.

Facebook chce lépe přizpůsobit řazení novinek v newsfeedu preferencím uživatelů. Menší význam má mít jejich předchozí aktivita na sociální síti. Komentování, rozklikávání odkazů či označení obsahově podobných stránek má tvořit jen část algoritmu, pomocí něhož tato sociální síť určuje prioritu jednotlivých příspěvků. Nyní chce více spoléhat na tzv. kvalitativní zpětnou vazbu. To znamená na základě průzkumu mezi relevantním vzorkem uživatelů zjišťovat, o jaké příběhy a témata mají zájem Dosavadní uživatelská interakce na Facebooku sama o sobě nemusí být vždy tím nejlepším vodítkem pro složení kanálu novinek. Málokdo označí „To se mi líbí“ u příspěvku oznamující úmrtí, to však neznamená, že by lidé o danou informaci chtěli přijít.

Nižší počet přístupů ale podle vývojářů Facebooku patrně zaznamenají ti, kdo naopak na interakce spoléhají přespříliš, například pomocí sdílení virálního obsahu či výzev typu „video uvidíte, až se stanete fanouškem této stránky“. Podobným způsobem se může změna dotknout také facebookových prezentací konkrétních značek a produktů.

„Facebook nyní bude vyhodnocovat jak pravděpodobnost toho, že byste daný příspěvek rádi viděli na předním místě mezi ostatními novinkami, tak šanci, že mu dáte lajk, okomentujete jej či nasdílíte,“ popisují programátoři. Podklady pro uskutečnění tohoto plánu mají relativně solidní – firma začala s každodenním hodnocením složení newsfeedu pomocí vzorku vybraných uživatelů již v roce 2014.  Ti každý zobrazený příběh známkují podle jeho atraktivity. Počet členů hodnotícího panelu nakonec dosáhl jednoho tisíce osob a má být reprezentativní z pohledu demografického složení Spojených států. Celkem tuto sociální sít však používá několikanásobně více lidí, než je americká populace, nelze proto zcela vyloučit, že firma pro svá kvalitativní šetření využije i jiné metody či je dále zpřesní.

Sociologická sonda

V těchto dnech navíc zveřejnila také výsledky průzkumu zaměřeného na rodiče a odlišnosti v jejich uživatelském chování v porovnání s bezdětnými. Průzkum s plánovanými úpravami newsfeedu explicitně nesouvisí, naznačuje však rozsah podkladů (a možnosti jejich získávání), o které se může Facebook případně také opírat.

Uvedené šetření probíhalo ve spolupráci s agenturou Ipsos a zahrnulo odpovědi více než osmi tisíc uživatelů Facebooku a Instagramu v osmi různých státech (Austrálie, Brazílie, Kanada, Španělsko, Německo, Mexiko, Velká Británie a Spojené státy). Analýza například zjistila, že rodiče tráví až o třetinu více času (v porovnání s lidmi, kteří potomky nemají) prohlížením Facebooku přes mobilní zařízení. S narozením dítěte se také mění používané hashtagy. Ty místo bujarosti večírků spíše naznačují míru únavy pramenící z plnění rodičovských povinností. Hashtagy jako #tired nebo #familylife pak příležitostně nahrazuje tematika wellness a zdraví.

Ještě výrazněji se ale narození dítěte „projeví“ na celkové facebookové aktivitě. Rodiče podle očekávání častěji publikují příspěvky ať už v podobě fotografie či statusu. Týká-li se post jejich ratolesti, vyvolá až o polovinu „silnější“ odezvu než ostatní příspěvky uživatele. Díky těmto interakcím si tedy fotografie dětí dosud vždy poměrně spolehlivě našly cestu až na přední místa newsfeedu. Uživatelé, kteří poetiku rodinného života vnímají s výrazně menším nadšením, ale nyní mohou doufat, že Facebook bude při „zviditelňování“ příspěvků ještě více přihlížet k osobním preferencím, případně k preferencím na základě demografické příslušnosti.

-jav-

 

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.