Mafra zvažuje, zda s HN televizí nevstoupí na kabel

Vladimir Muzik
Spolupráce s českou Mafrou funguje velmi dobře, říká výkonný ředitel Mafra Slovakia Vladimír Mužík.

Slovenská Mafra v loňském roce uvedla několik nových projektů. Jak se to odrazilo na výsledcích společnosti za rok 2015 ve srovnání s rokem 2014?

Rok 2014 byl rokem konsolidace a stabilizace, zatímco rok 2015 byl rokem rozvoje. To je podstatné odlišit. Loni jsme uvedli nový magazín pro ženy Evita, spustili jsme internetovou HN televizi, zábavní web Pusti.to a zahájili jsme vydávání HN magazínu. Loňský rok dopadl dobře. Budeme mít nejlepší provozní hospodářský výsledek za posledních pět let. Oproti minulému roku by měl být vyšší až dvojnásobně.

Čím to je? Nové projekty určitě představovaly nějaké náklady.

Je to jednak díky zlepšenému výkonu v inzerci. Z nových projektů se už Evita dostala do zisku, pokud nepočítáme počáteční investici vynaloženou na uvedení titulu a na marketing. Nečekali jsme takový úspěch, plánovali jsme prodeje na úrovni 18 tisíc. Prodané náklady Evity se teď pohybují mezi 25-30 tisíci. Nikdo nevěřil tomu, že je možné takového výsledku v printu dosáhnout. Ale koncept silné osobnosti, slovenské žurnalistiky a dobře zacíleného marketingu zafungoval velmi dobře.

Ještě Evitu marketingově podporujete?

Evitu marketingově neustále podporujeme. Podporu plánujeme i po celý letošní rok v televizi i v rádiu. Samozřejmě ale nepromujeme všechna vydání, jen vybraná.

Přesto se ale zdá být dnes spíš výjimečné, pokud se nový tištěný titul ujme takto rychle.

Těžko říct. Předně si vůbec nemyslím, že tištěná média končí. Můžeme diskutovat o tom, v jaké míře a v jakých nákladech budou pokračovat, ale rozhodně nevymřou. A za druhé se ukazuje, že časopisy klesají mnohem méně. Proto mají svůj význam a lidi si je rádi čtou. Existují zde desítky tisíc lidí, kteří si rádi čtou tento typ magazínů.

Z dalších nových projektů, které jste loni uvedli, je významná i internetová HN televize. Jak si stojí?

Provozně je HN televize už také na nule. Vstupní náklady na rozjezd internetové televize nejsou tak velké jako před několika lety. Technika je mnohem levnější. V lednu se počet přehrání pohyboval na 700 tisíc.

Takový vývoj jste očekávali?

Podstatné pro nás je rozvíjet online aktivity. Vydavatelství bylo v podstatě offlinové a teď se snaží o velký online nástup. Samozřejmě to nejde hned a snadno. Musíme se to učit. Za poslední dva měsíce jde ale vývoj správným směrem.

Jaké jsou plány na rozvoj HN televize?

Chceme, aby HN televize byla moderním zpravodajským ekonomickým médiem. Zvažujeme, zda nejít s HN televizí do placeného kabelového vysílání. Je to rozhodování pro druhou polovinu letošního roku. Jde také o to, abychom se televizi pořádně naučili dělat. S rozšiřováním záběru HN televize to ale myslíme vážně. Při letošních březnových parlamentních volbách si chceme poprvé vyzkoušet kontinuální televizní přenos volebního vysílání.

Kde osobně byste chtěl HN televizi v budoucnu vidět?

Přikláním se k tomu být placeným televizním kanálem, ale musíme si být jisti, že nabízíme dobrý obsah v požadované kvalitě. Forma je u televize 50 procent úspěchu a my ji musíme být schopni dodat. Pokud si v září řekneme, že takovou formu nemáme, tak se do placeného vysílání nebudeme hnát za každou cenu. Je to vize a ta může být na několik let dopředu.

A pokud jde o zábavní web Pusti.to?

Pusti.to je odnož Playtváku (Playtvak.cz je videoserver, který loni v červnu uvedla česká Mafra, pozn. red.), je to ve velké míře překlopený obsah. Nemáme od Pusti.to žádné přehnané očekávání. Nebylo nákladné takový web vybudovat. Zároveň jsme tak získali možnost vyzkoušet si natočit vlastní seriál (Bude horšie, pozn. red.) a vyzkoušet si, zda to umíme. Umíme, ale kus cesty máme ještě před sebou, to je zcela zřejmé a nemusíme si nic nalhávat.

Zmínil jste, že Mafra se na Slovensku postupně rozvíjí v online segmentu. Znamená to, že i letošní aktivity budou mířené primárně na online?

Letos se chceme rozvíjet v online i offline.

Co to konkrétně znamená?

V onlinu zvažujeme, že spustíme bulvární web – něco jako český Expres, ale tuto značku na Slovensku použít nemůžeme, protože patří Rádiu Expres. Ivan Antala (generální ředitel Rádia Expres, pozn. red.) nám ji pochopitelně neprodá. Plánujeme ale s Rádiem Expres společné volební vysílání, kdy se povolební debata v HN televizi bude živě vysílat také na Rádiu Expres. Naším záměrem je využívat co nejvíc digitálních synergií s českou Mafrou. Pro zamýšlený bulvární web můžeme navíc využít společenský časopis Star, který jsme nedávno získali.

Snažíte se tedy zavádět věci, které Mafra předtím uvede v Česku?

Ano, ale může to fungovat i obráceně a česká Mafra může vzít něco od nás. Synergie mezi námi fungují velmi dobře – mnohem lépe než třeba v Ringieru, ve kterém jsem dříve pracoval. Je to lidmi, kteří si spolu rozumí, myslí velmi podobně a chtějí hned jednat. Jak v Česku, tak na Slovensku myslí firma stejně a chce jít rychle dopředu. Neúspěch není vyloučen, pochopitelně, kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale padají rozhodnutí, což považuji za velmi důležité. Upřímně nesnáším bezobsažné debatování o tom, jak je to jinde a že si musíme něco užít a na mudrlování o tom, zda doleva či doprava, protože napravo to není špatné, a nalevo se to zdá také dobré. To se opravdu v Mafře neděje a jsem za to nesmírně rád.

Co dalšího letos v onlinu připravujete?

Připravujeme nový redesign webu HNonline.sk. V zásadě celý web stavíme znovu a přecházíme i na nový systém. Pomáhá nám s tím společnost E-Fabrika, kterou jsme si na to najali. Koncem února by měl být redesign hotový. Cílem je, abychom už volební zpravodajství včetně vysílání přinesli v novém a s novými funkcionalitami.

Hnonline.sk také před dvěma lety zavedla placený internetový obsah. Jaké jsou jeho výsledky?

To je komplikované. Žádné velké peníze z placeného obsahu nemáme, ale nadále mu věřím. Dalším rozvojem placeného obsahu se budeme zabývat v momentě, kdy dokončíme redesign HNonline.sk. Musíme si říct, co dál s placeným obsahem a co dál s adblockama. Není možné mít čtenáře, kteří za obsah neplatí a ani se nedívají na reklamu. To určitě nebudeme podporovat. Práce redaktorů se musí něčím zaplatit. Jestli chci mít k nějakým zprávám přístup zdarma, tak se musím smířit s nějakou formou reklamy. Pokud nechci platit za obsah ani tím, že sleduju reklamy, tak těžko můžu takovou službu využívat. Adblocky považuji za největší zlo na internetu.

Uvažujete tedy o zamezení přístupu čtenářům, kteří adblocky používají?

Ano, líbí se mi to, co udělal Bild (internetová verze německého deníku Bild nepouští na své stránky uživatele, kteří adblocky používají, pozn. red.). Přemýšlím o tom také. Uvidíme, co uděláme. V tomto nastaveném rytmu ale nebude možné v budoucnu pokračovat.

Vedle online portfolia se chcete letos zaměřit  i na offline portfolio. Přijdete s dalším novým titulem?

Pokud najdeme správnou cestu, tak předpokládáme vznik nového týdeníku pro ženy. Připravujeme i čtvrtletník Evita vaření a zvažujeme vstoupit do segmentu zdraví. Určitě chceme pracovat se značkou Evita – jak pro vaření, tak pro zdraví nebo pro další témata bychom využili právě extenzi značky Evita. Musíme však zůstat pokorní a trpěliví.

Po vašem příchodu do vedení nastaly také personální změny. Jsou už u konce?

Personálně je firma stabilizovaná. Za poslední půl rok došlo jen k obměně finančního ředitele a dojde ke změně na postu marketingového ředitele ze zdravotních důvodů, ale jinak je management stálý.

Co má být dlouhodobým záměrem všech změn, které děláte? Je vaším cílem dosáhnout nějakého vytyčeného podílu na trhu?

Cílem je být multimediálním a multiplatformním vydavatelstvím. Nemůžeme stát jen na podnikových titulech a vybírat peníze od firem. Potřebujeme i peníze od čtenářů, to je pro nás velmi důležité. Pro letošní rok jsou plány nastaveny ještě výš než pro rok 2015.

Vladimír Mužík, výkonný ředitel, Mafra Slovakia

Do vedení slovenského vydavatelství Mafra Slovakia byl jmenován v dubnu 2014. Předtím krátce působil jako ředitel nových médií slovenské skupiny Joj. Od února 2012 do srpna 2013 byl ředitelem zpravodajství TV Nova. Do Novy přišel v červnu 2011 na post ředitele PR a komunikace. Má dlouholeté zkušenosti s tištěnými médii. Od podzimu 2006 do května 2011 řídil deník Blesk. Předtím působil čtyři a půl roku na Slovensku jako šéfredaktor deníku Nový čas. Společnost Mafra Slovakia je od loňského roku součástí mediálních aktivit skupiny Agrofert Andreje Babiše.

Zařazeno v rubrice: Mediatypy, Nenechte si ujít, Slovensko

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.