Nový reklamní formát Twitteru sází na plošný zásah

pátek, 19. února 2016, 10:00 Internet & Mobil MediaGuru

Twitter firmám slibuje, že první, co lidé po přihlášení uvidí, bude jejich reklama.

Zatímco dosud se síťová média zaměřovala zejména na co nejpřesnější cílení reklamy, Twitter přišel s formátem, který zkouší jít opačným směrem. First View nespoléhá na nic jiného, než že milionům uživatelů této mikroblogovací služby po přihlášení se k jejich účtu nabídne pohled na zcela stejnou reklamu.

Firma dokonce tento staronový způsob propagace označuje jako vlajkovou loď své inzerce. Zadavatelům nabízí, že během 24 hodin bude jejich promovaný tweet patřit mezi jedny z prvních příspěvků, které uživatelé uvidí. Nemá to však znamenat, že se s ním setkají při každém spuštění Twitteru, nýbrž "jen" při prvním přihlášení během dne. Nová logika (ne)cílení těchto reklam s sebou přináší i nový způsob za jejich platbu. Twitter si již nebude účtovat za jednotlivá zhlédnutí, ale za předem daný počet lidí, jimž se má reklama zobrazit v timeline. Toto číslo již nyní může dosahovat desítek milionů uživatelů, přestože služba má nejprve fungovat ve Spojených státech a teprve poté se globálně rozšířit. Nicméně jen v USA používá Twitter 66 milionů osob, ve zbytku světa dalších přibližně 260 milionů lidí.

Podle serveru Recode.net se firma snaží přilákat velké značky či filmová studia, kterým jde v první řadě o masivní zásah a ne až tak o vypilované zacílení. Spíše než korporátní finance určené na online propagaci by si tak chtěl Twitter k sobě přelít část prostředků určených k nákupu televizního času – médium se sice liší, cíl v podobě plošného zásahu ale zůstává. Tyto teze podporuje skutečnost, že úplně první reklamou formátu First View je upoutávka na film Mike and Dave Need Wedding Dates (Mike i Dave sháněj holku).  Právě filmové a produkční společnosti by mohly z plošného zásahu těžit nejvíce, protože nenabízejí "jen" reklamu, ale rovnou i námět na konverzace typu "Jak se těšíš na ten nový film? Viděl jsi trailer?"

Jak Twitter uvádí na svém blogu, "každý den se miliony uživatelů přicházejí zapojit do konverzace o svých zájmech, vášních a zkrátka o všem, co se podílí na utváření naší kultury." Na nastolování témat těchto konverzací se konkrétně zábavní průmysl může podílet mnohem více než například výrobci tenisek, protože současně aktivizuje i fanouškovskou komunitu. Upoutávky na kultovní filmy (mezi něž se ale Mike s Davem nejspíš nezařadí) tak jistě podnítí více konverzací než například značky sportovní obuvi.

Peníze velkých studií a nejznámějších značek by pak Twitteru měly pomoci dostat ze ztráty, kterou se mu ve čtvrtém kvartále minulého roku podařilo snížit na 90,2 milionu dolarů (2,2 miliardy korun). Příjmy naopak vzrostly skoro o polovinu. Oba trendy (snižování ztráty, navyšování příjmů) by pak mohl reklamní formát First View výrazně podpořit.

-jav-