Instant Articles a Apple News se otevírají všem tvůrcům

apple_news
Facebook, Apple a Google vystupňovaly boj o uživatele zpravodajských aplikací i tvůrce obsahu.

Přes mobilní aplikaci Apple News již mohou publikovat všichni, dosud firma umožnila přístup jen největším mediálním domům. Nyní však získala přístup k potřebným editačním nástrojům i menší vydavatelství či blogeři. Apple tak v této otevřenosti následuje rozhodnutí Facebooku a Googlu, přičemž všechny zmiňované firmy mají v oblasti mobilních aplikací zaměřených na zpravodajství podobné plány – tedy stát se pro uživatele oním pověstným oknem do světa. Apple má však oproti konkurentům tu výhodu, že je současně výrobcem velice populární řady chytrých telefonů, pro miliony spotřebitelů tak je Apple News první volbou už jenom díky svému názvu.

Počet lidí, kteří Apple News používají, se pohybuje od 40 milionů výše, jak zní oficiální údaj z podzimu loňského roku. Vzhledem k tomu, že firma tuto funkci zpřístupnila v září, lze očekávat nynější počet uživatelů ještě vyšší. Novější údaje dlouho nebyly k dispozici kvůli technickým obtížím. Apple ovšem podle zdrojů agentury Bloomberg slibuje nápravu a zároveň ještě podrobnější statistiky. Vydavatelé by se měli například snadno dozvědět, kolik čtenářů daný článek četlo, kolik času s ním strávili a zda a kolikrát jej sdíleli. Další uživatele by navíc mohla přitáhnout plánovaná reklamní kampaň.

Každý z technologických gigantů se nicméně snaží tvůrcům obsahu vyjít vstříc odlišnými nástroji. Facebook, který plné odemčení Instant Articles slibuje zajistit při příležitosti konference F8 konané 12. dubna, se dohodl s vlastníkem populárního redakčního systému WordPress na vytvoření otevřeného plug-inu. Ten má usnadnit přizpůsobení webových stránek mobilní platformě, respektive aplikaci Facebook Instant Articles. Pomocí plug-inu například lze snadno upravit velikost obrázku či titulků tak, aby se co nejlépe přizpůsobily displeji chytrých telefonů.

fb_wp

Zatímco vydavatele láká každá z aplikací trochu jiným způsobem, čtenáře se snaží zaujmout v zásadě tou samou výhodou: mobilní web nemá jen lépe vypadat, ale především se mnohem rychleji načítat. „Všechny uvedené firmy ze Silicon Valley se snaží něco udělat s tím, že některým stránkám může načtení trvat i přes deset sekund kvůli množství reklamy a kódu navíc, který její fungování zabezpečuje. Prodlení pak čtenáře odrazuje,“ uvádí agentura Bloomberg.

Fungování zpravodajských aplikací ale podle kritických hlasů zásadní přínos pro vydavatele neznamená, protože mohou přijít o příjmy z online reklamy, nehledě na faktickou ztrátu kontroly nad obsahem – aplikace uživatele nepřesměrovává na servery vydavatelů,  naopak jej drží na těch vlastních. V tomto ohledu zvolil Google trochu jiný přístup v případě svých Accelerated Mobile Pages (AMP).

Na rozdíl od platforem Applu či Facebooku si tento systém neúčtuje dodatečné provize z prodeje reklamy, navíc obsah nehostuje přímo na vlastních serverech, ale pomocí vložení příslušného kódu do stránek funguje z hlediska tvůrců jako způsob webové optimalizace. Vydavatele ovšem omezí v používání automatických nákupů inzerce a díky požadavkům na podobu a strukturu stránek by během prohlížení přes AMP měly zmizet ty nejkřiklavější reklamy.

-jav-

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.