SPIR: Investice do internetu se letos přiblíží k 17 mld. Kč

čtvrtek, 03. března 2016, 12:11 Internet & Mobil MediaGuru

Nejrychleji rostoucími jsou videoreklama, mobilní display a RTB. Displayová reklama klesá.

Objem internetové inzerce dosáhl v loňském roce podle dat sdružení SPIR 15 miliard korun. Údaj v sobě zahrnuje jak hrubé ceníkové investice (zejména display), tak reálné informace zjištěné na základě výzkumu (např. search, RTB). Oproti roku 2014 má jít o 3% nárůst, který je způsoben především zvýšenými investicemi do reklamy ve vyhledávání a obsahových sítích, videoreklamy, RTB a mobilní display reklamy. Nejvyšší nárůst, o 120 %, zaznamenala RTB forma nákupu internetové inzerce.

Účastníci výzkumu předpokládají, že online reklama v roce 2016 poroste o 11 % na 16,7 mld. Kč. V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu téměř pětinový podíl. Údaje pocházejí z průzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura ppm factum.

Vývoj výdajů do internetové reklamy, 2008-2016, mld. Kč

SPIR_1

Zdroj: SPIR, ppm factum

Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (6,65 mld. Kč) a na reklamní sítě (5,85 mld. Kč) zahrnující reklamu ve vyhledávání (3,66 mld. Kč) a v obsahových sítích (2,19 mld. Kč). Ve srovnání s loňským objemem se u displeje jedná o 6% pokles, naopak u reklamních sítí (zahrnující sítě Sklik, AdWords, Facebook a eTarget) se jedná o 18% nárůst. Více než miliarda korun (1,09 mld. Kč) připadá na video (in-stream) reklamu, která si meziročně polepšila o 20 %.

Podíl forem internetové reklamy v roce 2015

SPIR_2

Meziroční růst internetové reklamy v roce 2015

SPIR_4

Zdroj: SPIR, ppm factum

Stále více peněz zadavatelé směřují do video a mobilní reklamy na internetu. V posledních třech letech (od roku 2012) vzrostl výkon videoreklamy dvojnásobně na 1,09 mld. Kč a mobilní display reklama 2,5násobně na 189 mil. Kč. Do PR článků a inzerce v obsahu šlo 161 mil. Kč z inzertních rozpočtů. Objem mobilní reklamy pochází od zúčastněných médií a vypovídá o velikosti display inzerce na stránkách navštěvovaných z mobilních zařízení a v mobilních aplikacích.

Reklama cílená na mobilní zařízení (mobily a tablety) ve vyhledávání a v obsahových sítích je zahrnuta v kategorii search a v kategorii Obsahové sítě a podle oslovených agentur dosahuje 20% podílu z této kategorie. Reklama prodaná modelem RTB zaznamenala nejvyšší nárůst. Údaj 198 mil. Kč v reálných cenách pro loňský rok vychází z deklarací médií, tedy strany nabídky reklamního prostoru. Kromě toho byla tradičně dotazována i inzerce v SMS a MMS zprávách v operátorských sítích, která dosáhla v loňském roce 136 mil. Kč.

Výkon internetové a mobilní reklamy 2010-2015 (mil. Kč) a odhad pro 2016

vyvoj_SPIR

Zdroj: SPIR, ppm factum, *ceníkové ceny (gross), **reálné ceny (net net)

-mav-