IAC: Hrozbami pro internet jsou adblocking a cenzura

úterý, 12. dubna 2016, 16:00 Internet & Mobil MediaGuru

Internet může být poznamenaný nežádoucí regulací, zaznělo na letošní konferenci IAC.

Dvou důležitých témat se dotklo zahájení letošní výroční internetové konference Internet Advertising Conference 2016 (IAC). Předseda Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) Ján Simkanič na úvod zdůraznil, že prostředí omezující svobodu slova na internetu a hrozící cenzura může brzy ovlivnit i internetovou scénu v České republice. Na mysli měl především aktuálně schvalovaný zákon o hazardu, který podle SPIR pod záminkou boje proti nelegálním hrám narušuje základní princip internetového prostředí. "V případě, že zákon bude přijat, chceme tlačit na to, aby se dostal k posouzení před Ústavní soud," zdůraznil Ján Simkanič ve svém vystoupení.

Předseda SPIR také upozornil na to, že Česká republika zaostává v rozvoji e-govermentu. „Státní správa dlouhodobě selhává v rozvoji e-governementu a Česká republika se tak pravidelně umisťuje na konci různých žebříčků v rámci Evropy. Místo aby kladla důraz tímto směrem, současná vláda prosazuje opatření, která naopak rozvoji digitální ekonomiky a internetové svobodě zásadně škodí," je přesvědčen předseda SPIR. Jako příklad promyšlené strategie rozvoje e-governmentu Simkanič zmínil Estonsko, které je v digitalizaci státní správy nejlepším příkladem a podle Simkaniče by bylo vhodné estonský model adaptovat.

Otázce blokace internetové reklamy (adblocking) se věnoval také úvodní panel, ve kterém vystoupil CEO AdBlocku Gabriel Cubbage, jehož prezentaci paradoxně předcházela reklama na AdBlock. Účastníkům pak prezentoval, jak snadné je dnes blokační systémy nainstalovat. Cílem AdBlocku je údajně najít nejlepší řešení pro internetové uživatele. Na přímou otázku, zda je cílem AdBlocku dosažení internetu zcela bez reklam, ale odpověděl záporně. Jak má vypadat internetová budoucnost v očích komunity, která blokuje internetové reklamy, tak nebylo příliš jasné. Důležitá má být podle Cubbageho spolupráce mezi zástupci reklamního průmyslu a adblockery. "Některé servery ale pravděpodobně nepřežijí," myslí si.

Blokování internetové reklamy z pohledu provozovatele médií nabídl za česká média Petr Bednář, který zodpovídá za rozvoj digitálních médií ve společnosti Vltava-Labe-Press. Odhady o velikosti uživatelů, kteří internetovou reklamu blokují, se liší – výzkumy naznačují, že jde o nízká procenta až po blokaci na úrovni 60 %, uvedl na začátek. Zajímavým trendem je podle Bednáře skutečnost, že míra hledání adblockingu v zahraničí začíná podle dat Google trends odeznívat. Adblocking má velký vliv na publishery, kteří přicházejí o peníze z nezobrazené řeklamy, a také na mediální agentury. "Plánování je nepřesné a klientům hrozí, že část své cílové skupiny na internetu v budoucnu vůbec nezasáhne," vysvětlil. Pokud by měla nastat situace, že internet bude bez reklamy, pro provozovatele médií to bude znamenat dva možné scénáře – buď zpoplatní své obsahy, nebo rezignují na profesionální obsah.

"Co s tím lze dělat? Soudit se s producenty adblocků, můžete žádat uživatele adblocku, aby si ho vypnuli, je možné nezobrazovat obsah lidem s adblockem nebo zpoplatnit část obsahu či celý obsah," uvedl Bednář s tím, že budoucnost je mnohotvárná a pro provozovatele neexistuje jedno řešení. Zároveň je přesvědčen, že blokace se nedotkne celého trhu, přestože blokování reklamy nevymizí. "Část bude zablokovaná, ale ne celý trh. Lidé s adblockem neuvidí celý obsah, poroste podíl placených médií," uzavřel Petr Bednář, podle kterého situace nahrává velkým hráčům, jakými jsou Google, Facebook nebo Apple.

-mav-