Facebook bojuje proti blokování reklamy

pátek, 12. srpna 2016, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Personalizace reklamy má uživatele odradit od jejího vypínání, FB ale dokáže blokovače obejít i technicky.

Mnoha vydavatelům i samotnému Facebooku ukrajují programy typu Ad Block příjmy z inzerce. Největší sociální síť světa se ale domnívá, že našla řešení, jak tomuto trendu vzdorovat. Vychází z předpokladu, že pokud by reklamy byly pro uživatele opravdu užitečné a neznepříjemňovaly jim život, nikdo by neměl důvod se je snažit blokovat. Podle Facebooku užitečnost reklamního sdělení přímo souvisí s tím, jak přesně odpovídá zájmům a potřebám konkrétního člověka. Proto chce firma dát uživatelům mnohem větší kontrolu nad tím, jaké reklamy se jim mají zobrazovat. V nastavení svého účtu dostanou možnost vybrat si z různých oblastí lidské činnosti ty, jež je zajímají nejvíce. Jako by jen tak mimochodem na svém blogu ale firma rovněž zmínila, že reklamy k uživatelům stejně nakonec „protlačí“. Povedlo se jí totiž dle jejího vyjádření blokovače reklamy obejít a inzerci při prohlížení na počítačích zobrazovat navzdory AdBlocku a  podobným programům. „Bude pro ně opravdu těžké rozlišit, co reklama je a co není,“ uvedl pro server AdAge Andrew Bosworth, viceprezident obchodního oddělení Facebooku.

Firma je nicméně přesvědčena, že většina uživatelů nová nastavení přivítá, tím spíše, že dostanou možnost zablokovat reklamy konkrétních firem, o nichž se uživatelé domnívají, že si je drží ve své  klientské databázi. Facebook svůj optimismus ohledně postoje jeho uživatelů k personalizovaným reklamám čerpá z průzkumu, který provedl ve spolupráci se společností Ipsos na vzorku více než dvou tisíc respondentů ze šesti zemí světa (Spojené státy, Velká Británie, Francie, Německo,Brazílie a Indie): Téměř 80 procent respondentů si myslí, že by měli mít možnost nastavit zaměření jim zobrazované reklamy tak, aby odpovídala jejich zájmům (například o fotbal, o politiku a podobně). V první řadě by ale takové marketingové sdělení nemělo být rušivé. Pro 69 procent dotazovaných je hlavní motivací k instalaci programů na blokování reklamy právě její otravnost. Mnoho uživatelů internetu má ostatně spoustu nepříjemných zážitků s vyskakovací reklamou a šikovně schovaným tlačítkem „Zavřít.“ Právě takové reklamě by ovšem nepomohla ani sebelepší personalizace, vyplývá z šetření.

„Jsou-li reklamy relevantní a vhodně zpracované, mohou být užitečné a pomoci lidem objevit nové produkty, služby či je přivést k novým zážitkům – ideálním příkladem je oznámení o tom, že do města přijede vaše oblíbená hudební kapela nebo upozornění na výraznou slevu letenek do exotických destinací,“ popisuje Bosworth na blogu firmy.

Nové způsoby zacílení reklam by měli samozřejmě ocenit také samotní marketéři. Ti tak získají další prostředky, jak oslovit ty konzumenty, které by daný mohl skutečně zajímat. Šéf organizace Interactive Advertising Bureau Randall Rothenberg dokonce podle serveru Adweek označil personalizovanou reklamu za přínos nejen pro firmy a zadavatele, ale rovnou i pro celou lidskou společnost. Podle něj Facebook řečenými záměry „uznává reklamu za klíčový prvek, který uživatele propojuje napříč planetou“. Podobný přístup by podle Rothenberga měli mít i další lidé a instituce, které utvářejí podobu a chod současného internetu. „Reklama a marketing jsou navíc klíčové také pro fungování demokratického kapitalismu – díky nim se spotřebitelé a občané dozvídají o novém zboží, lepších cenách, zajímavých pracovních příležitostech a dokonce i o lepších politických kandidátech,“ uzavřel Rothenberg.

-jav-