Alza chce být průkopníkem éry virtuální reality

pátek, 04. listopadu 2016, 12:20 Marketing Kateřina Straková

Alza.cz chce být průkopníkem éry virtuální reality, říká marketingový ředitel Karel Kučera.

Alza.cz využívá ve své komunikační strategii dlouhodobě mimozemšťana Alzáka, který u některých spotřebitelů vyvolává rozporuplné emoce. Neuvažovali jste někdy o posunutí jeho postavy? Například změně hlasu?

S reputací Alzáka jsme spokojeni a vůbec nepřemýšlíme o tom, že bychom ho opustili. Je to velmi silná součást brandu Alzy. A ano, najdou se tací, kteří nemají jeho mimozemský akcent příliš v oblibě, ale Alzák má spoustu příznivců a i to je pro nás zavazující.

Ve své strategii se zaměřujete na budování brandu. Jaké je povědomí Alza.cz v České republice, jaké na Slovensku?

Z průzkumů vyplývá, že top of mind je v České republice 67 %, na Slovensku 65 % a podpořená znalost převyšuje 98 % v obou státech.

Dříve jste cílili především na geeky. Na koho přesně cílíte dnes? Kdo je například klasickým zákazníkem sortimentu Maxi Drogerie či Parfémů a hodinek?

Při zvyšování podílu na trhu přes jednotlivé kategorie se zaměřujeme na širší okruh zákazníků. Náš původní koncept, být první volbou i pro geeky, jsme ale neopustili. Alza má převážně náročnější zákazníky, kteří preferují kvalitu a to včetně kvality poskytovaných služeb.

Jak se „netechnologickému“ sortimentu u vás daří? Jaký je jeho podíl na prodejích? A uvažujete o dalším rozšiřování produktové nabídky?

Největší podíl na tržbách Alzy mají stále naše tradiční segmenty, to znamená výpočetní technika a elektronika, telefony a domácí spotřebiče. Rosteme ale také v segmentech, které nejsou pro Alzu tradiční, nicméně postupně v naší produktové nabídce zdomácněly. Jedná se o sekce Hračky, Média a zábava, Parfémy a hodinky. Nově jsme rozšířili sortiment o segmenty Maxi drogerie, Sport a Hobby. Všechny mají obrovský potenciál v on- line prodeji a rostou doslova raketově. O přidávání dalších segmentů do nabídky rozhodne poptávka zákazníků.

Na českém trhu se řadíte podle ceníkových cen k předním reklamním zadavatelům. Hodláte výši mediálních investic udržet i v příštím roce? Nebo investice navýšíte?

Investice do marketingu jsou vždy pečlivě posuzovány, a to nejen z pohledu výše, ale i rozložení napříč produktovým portfoliem a vhodným mediamixem. Lze tedy očekávat, že naše rostoucí kategorie získají „větší“ pozornost.

Proč stále cítíte potřebu investovat do médií takto intenzivně, když je vaše značka již velmi známá? Jaká je návratnost vynaložených investic?

Každý brand musí mít svůj hlas. Alza stále uvádí na trh nové produkty, o kterých chceme informovat zákazníky. Rovněž neustále inovujeme a zavádíme nové služby – i to je nutné sdělit. Co se týče návratnosti investic, je to samozřejmě parametr, který sledujeme.

Kromě televize hodně investujete i do internetu. Jste přítomni na Facebooku a Instagramu. Jaký podíl konverzí vám sociální sítě přináší?

Důležitý je mediamix a jeho celkový přínos, nikoliv se na vyhodnocení dívat jen po jednotlivých částech. Výkonnost těchto kanálů samozřejmě sledujeme, ale zde se dostává do role použitý atribuční model, který výsledek významně ovlivní. Máme ověřeno, že TV (a další off) nám ovlivňuje i ostatní on-line kanály.

Investujete obdobně i na zahraničních trzích, kde jste přítomni?

Řídíme se již zmiňovanou efektivitou marketingových investic.

Marketingovou komunikaci si řešíte in-house. Z jakých důvodů?

Je to dáno především schopností flexibilně reagovat, mít věci pod kontrolou, udržet jasné komunikační sdělení a mimo jiné také tím, že externí služby zatím nenabídly požadovaný výstup.

Jakým způsobem připravujete komunikaci pro zahraniční trhy? I tam používáte Alzáka? Jak tam případně funguje?

Ano, Alzák je součástí naší komunikace i na zahraničních trzích, kde se s ním zákazníci postupně seznamují.

V květnu jste odešli ze srovnávače Heureka.cz. Projevila se nepřítomnost na Heurece na prodejích? Pokud ne, proč si myslíte, že ne? 

Odchod z Heureky se našeho byznysu nijak negativně nedotknul. Tržby ve sledovaném období meziročně vzrostly a těší nás i zvýšená pozornost zákazníků o hodnocení produktů v našem e-shopu. Zákazníci se stále více zajímají o kvalitu výrobků a tomuto trendu jdeme vstříc v kvalitě zpracování produktových popisků a hodnocení.

V rámci služby Alza Premium nabízíte kromě dopravy zdarma a dalších benefitů také filmy, hudbu a dva deníky zdarma. Neplánujete členské výhody rozšířit například na e-booky, jako je tomu u Amazonu?

Alza Premium jsme spustili právě před rokem. V letošním roce jsme nabídku rozšířili o Premium Deals, tedy speciální nabídku produktů za zvýhodněné ceny, které každý den obměňujeme. S programem máme samozřejmě další plány, které však v tuto chvíli nebudeme prozrazovat.

Jedním z proklamovaných trendů blízké budoucnosti je virtuální realita. Pozorujete trend na nárůstu prodejů VR headsetů? Jakým způsobem VR podporujete marketingově?

Virtuální realita je nastupujícím fenoménem doby. Zájem o produkty z kategorie VR roste a je jisté, že řada vánočních dárků určených pro celou rodinu bude právě z této oblasti. Horkým favoritem z pohledu atraktivity, cenové dostupnosti a nabídky zábavy pro celou rodinu je PlayStation VR. Již po nedávném uvedení do prodeje, se PS VR těšil obrovskému zájmu zákazníků a první kusy byly prakticky okamžitě vyprodány.

Alza.cz si vytyčila za cíl stát se průkopníkem nastupující éry virtuální reality, pro kterou budou zapotřebí PC s dostatečným výkonem jak v oblasti procesoru, tak grafické karty. V horizontu jednoho roku se staneme největším českým výrobcem počítačů. Již nyní je o naše Alza PC obrovský zájem. Před nedávnem jsme přesunuli oddělení montáží z prostor, které již svojí kapacitou nestačily poptávce, do nové haly s potenciálem dalšího rozšiřování.