Enreach testuje možnosti českého trhu

středa, 23. listopadu 2016, 10:00 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Datová platforma má pomoci vydavatelům lépe monetizovat svá publika.

Příležitosti ke zvýšení výnosů vydavatelů z přesnějšího cílení online inzerce na své publikum přináší na český trh společnost Enreach. Firma, která vznikla v roce 2010 v Helsinkách, se zaměřuje na analýzu dat mediálních publik (Audience Data Management), a v současnosti pracuje pro vydavatele ve Skandinávii, Pobaltí, Španělsku, Velké Británii a Latinské Americe.

„S vydavateli spolupracujeme na základě partnerství. Sbíráme a analyzujeme tzv. first party data popisující publikum. Pomáháme vydavatelům lépe poznat jejich čtenáře a uživatele. Náš systém pracuje na bázi sémantické analýzy publika,“ představil MediaGuru.cz aktivity společnosti Brian Jacobs, předseda představenstva, který je spolu s Kimmo Kiviluotem zakladatelem Enreach. Společnost využívá v regionu střední Evropy zázemí poradenské společnosti Andrease Hofmaiera SAYG, kterou na českém trhu zastupuje Petr Majerik. Během podzimu se v Praze setkala s klíčovými tuzemskými vydavateli, kterým svoji službu předvedla. „Na základě jejich zájmu se rozhodneme, zda s naší nabídkou vstoupíme i na český trh, který jsme si vybrali jako pilotní projekt v rámci regionu střední Evropy,“ dodal Jacobs.

Publika se pomocí zmíněné sémantické analýzy popisují podle zájmů a demografických parametrů. „Popisujeme každou stránku, což znamená, že podrobně analyzujeme obsah na každé stránce, kterou uživatel navštívil. Čím více stránek navštíví, tím více o něm víme a můžeme ho lépe zařadit do jednotlivých uživatelských segmentů,“ přiblížil Brian Jacobs. Demografické parametry se pak zjišťují pomocí dotazníku a propojují se s vlastními daty vydavatelů. Díky tomu je mohou využívat zadavatelé inzerce pro přesnější cílení svých kampaní. „Data usnadňují i odhadování objemu reklamního prostoru, potřebného ke splnění cílů jednotlivých kampaní.“

Ukázka z kampaně: Popis publika na základě zájmů

segmenty

Pozn.: Kampaň proběhla na online serveru dánského deníku Jyllands Posten v r. 2015. Dále je k dispozici podrobný rozpad na sociodemografii uživatele, trávení volného času, plánovaných investic atp.

Datová platforma následně umožňuje porovnávat výsledky kampaní s preferenčními metrikami zadavatelů (zásah, průměrný čas, počet kliků atd.). Je také možné analyzovat to, nakolik profil uživatelů přicházejících na dané stránky odpovídá profilu spotřebitelů zadavatele. „Data jsou ve vlastnictví vydavatelů. Neprodáváme je nikomu dalšímu, ani je sami nevyužíváme. Jsou ukládána v cloudu,“ dodává Jacobs. Vydavatelé za využívání platformy obvykle platí měsíční poplatky. Svoji roli při stanovení ceny hraje také velikost vydavatele a rozsah využívaných modulů v rámci datové platformy. „Jsme otevřeni i modelu podílu z výnosů (revenue-share) místo měsíční odměny,“ přiblížil zástupce Enreach.

Brian Jacobs.
Brian Jacobs.

„Díky lepšímu cílení mohou vydavatelé zvýšit výnosy z prodeje online prostoru. Víme, že situace na trhu není dobrá. Výtěžnost z prodeje internetové reklamy stále nedosahuje objemu, který vydavatelům přinášela tisková reklama. Sedmdesát procent výnosů z online reklamy získávají giganti jako Facebook a Google. Ale všichni vydavatelé dohromady jsou větší než Facebook. Možná toto je ta cesta,“ myslí si Brian Jacobs.

Mezi stávající klienty Enreach patří například mediální společnosti MTV Finland, Egmont, Aftonbladet a Alma ve Skandinávii, Ekspress v Estonsku a El Comercio a Peru.com v Peru.

-mav-