Srovnání: Čtenost časopisů se za rok celkově nezměnila

středa, 16. listopadu 2016, 10:30 Tisk MediaGuru

Nová data za druhé a třetí čtvrtletí 2016 ukazují ve srovnání se stejným obdobím 2015 stabilní vývoj.

Souhrnná čtenost časopisů na vydání představovala za období letošního 2. a 3. čtvrtletí 5,879 mil. čtenářů, což je dokonce víc, než kolik výzkum Media projekt naměřil ve stejném období před rokem (+22 tisíc). Na druhou stranu šlo o nižší výsledek než v období prvního pololetí 2016, a to o 141 tisíc čtenářů (-2 %).  Některé časopisy si skutečně meziročně polepšily, což platí například o kategorii magazínů ekonomických, sportovních, ženských, programových či motoristických.

V kategorii magazínů o bydlení zůstává na čele s náskokem magazín Dům a zahrada (Vltava Labe Media), meziročně si nejvíce polepšily Tina Bydlíme (Bauer Media), který vykazuje postupný nárůst čtenosti, a také Svět koupelen (Business Media).

Čtenost časopisů o bydlení (tis. osob)

Bydlení, bytová kultura 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 121 124 114 -2,4 6,1
Svět koupelen 66 68 49 -2,9 34,7
Bydlení 64 64 67 0,0 -4,5
Marianne Bydlení 59 62 71 -4,8 -16,9
Tina Bydlíme 52 52 42 0,0 23,8
Můj dům 50 60 47 -16,7 6,4
Magazín Pěkné bydlení 48 49 39 -2,0 23,1
Katka – Náš útulný byt 45 54 51 -16,7 -11,8
Bydlení Stavby Reality 42 54 38 -22,2 10,5
Svět kuchyní 41 42 34 -2,4 20,6
Rodinný dům 38 43 40 -11,6 -5,0
Moderní byt 36 40 38 -10,0 -5,3

V kategorii magazínů pro ženy probíhá opět souboj mezi Bleskem pro ženy (Czech News Center) a Chvilkou pro tebe (Bauer Media), když druhý jmenovaný se dotáhl na vedoucí Blesk pro ženy na rozdíl dvou tisíc čtenářů. Za pozornost také stojí růst čtenosti magazínů Tina (Bauer), Překvapení (VLM), Maminka (CN Invest), Betynka (CN Invest), Claudia a Čas na lásku (oba Bauer Media).

Čtenost časopisů pro ženy (tis. osob)

Časopisy pro ženy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 428 457 429 -6,3 -0,2
Chvilka pro tebe 426 438 440 -2,7 -3,2
Překvapení 218 215 199 1,4 9,5
Tina 216 198 197 9,1 9,6
Vlasta 207 210 201 -1,4 3,0
Katka 167 163 169 2,5 -1,2
Napsáno životem 150 156 148 -3,8 1,4
Aha! pro ženy 140 141 na na na
Maminka 138 134 117 3,0 17,9
Claudia 107 104 93 2,9 15,1
Betynka 74 75 56 -1,3 32,1
Čas na lásku 69 68 63 1,5 9,5
Burda style 55 51 58 7,8 -5,2

V kategorii programových magazínů nadále potvrzuje vedoucí postavení TV max (Bauer Media), meziročně si polepšil i TV revue (Bauer Media).

Čtenost časopisů programových (tis. osob)

Časopisy programové 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV max 494 501 491 -1,4 0,6
TV mini 293 295 321 -0,7 -8,7
TV star 169 180 181 -6,1 -6,6
Týdeník Televize 129 136 145 -5,1 -11,0
TV expres 107 116 na -7,8 na
TV revue 89 89 79 0,0 12,7
TV Plus 14 60 56 71 7,1 -15,5

Početně nízká skupina časopisů životního stylu pro muže má jasného lídra v podobě magazínu Maxim (Burda Praha), který ale z českého trhu odchází.

Čtenost časopisů životního stylu pro muže (tis. osob)

Časopisy životního stylu pro muže 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Maxim 164 169 151 -3,0 8,6
Formen 27 35 33 -22,9 -18,2

Na čele segmentu časopisů životního stylu pro ženy ztrácely meziročně oba vedoucí tituly Žena a život (Bauer Media) a Svět ženy (Burda Praha). Naopak si polepšil Glanc (Vltava Labe Media) a InStyle (Burda Praha), který ale také v Česku končí. Stabilní je čtenost Marie Claire (Burda Praha).

Čtenost časopisů životního stylu pro ženy (tis. osob)

Časopisy životního stylu pro ženy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 299 335 344 -10,7 -13,1
Svět ženy 272 278 313 -2,2 -13,1
Glanc 200 187 189 7,0 5,8
Marianne 181 162 188 11,7 -3,7
Elle 145 138 159 5,1 -8,8
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) 111 120 123 -7,5 -9,8
Cosmopolitan 107 103 134 3,9 -20,1
Dieta 101 102 107 -1,0 -5,6
Joy 100 90 120 11,1 -16,7
Moje psychologie 93 90 108 3,3 -13,9
Marie Claire 62 62 60 0,0 3,3
InStyle 49 44 42 11,4 16,7
Harper´s Bazaar 42 47 62 -10,6 -32,3
Kondice 39 44 33 -11,4 18,2
OK! 26 32 33 -18,8 na

V kategorii ekonomických časopisů nadále roste čtenost magazínu Forbes (Media Rey SE), který je lídrem kategorie,  meziročně se zvýšila také čtenost týdeníku Euro (Mladá fronta).

Čtenost ekonomických časopisů (tis. osob)

Ekonomické časopisy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 125 116 104 7,8 20,2
Ekonom 50 57 67 -12,3 -25,4
Euro 40 40 34 0,0 17,6

Mezi motoristickými magazíny potvrzuje výsadní postavení Svět motorů (CNC), meziročně nejvýrazněji rostl Auto Tip Klassik (CNC).

Čtenost motoristických časopisů (tis. osob)

Motoristické časopisy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Svět motorů 204 221 198 -7,7 3,0
Svět motorů Speciál 145 153 145 -5,2 0,0
Auto Tip 121 129 119 -6,2 1,7
Automobil 78 88 76 -11,4 2,6
Auto Tip Klassik 66 63 54 4,8 22,2
Trucker 30 34 31 -11,8 -3,2

V čtenářsky nejsilnější kategorii časopisů společenských je na čele týdeník Nedělní Blesk (CNC) před Rytmem života (Bauer Media). Meziročně si polepšila Epocha (RF Hobby).

Čtenost společenských časopisů (tis. osob)

Společenské časopisy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Blesk 551 561 596 -1,8 -7,6
Rytmus života 538 568 561 -5,3 -4,1
Epocha 385 380 356 1,3 8,1
Sedmička 319 330 345 -3,3 -7,5
Pestrý svět 269 285 292 -5,6 -7,9
21. století 219 194 na 12,9 na
Nedělní Aha! 155 147 184 5,4 -15,8
Story 93 97 89 -4,1 4,5
Instinkt 87 101 100 -13,9 -13,0
Exkluziv 67 71 na -5,6 na

Na čelo kategorie zpravodajských týdeníků se dostal Reflex (CNC). Nejrychleji rostoucí čtenost pak vykazuje Téma (Mafra), který za rok svoji čtenost zdvojnásobil.

Čtenost zpravodajských týdeníků (tis. osob)

Zpravodajské týdeníky – celostátní 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Reflex 241 259 247 -6,9 -2,4
Týdeník Květy 239 264 203 -9,5 17,7
Respekt 148 158 161 -6,3 -8,1
Týden 140 147 150 -4,8 -6,7
Téma 140 116 66 20,7 na

Skokanem v kategorii časopisů o vědě, technice a zajímavostech je magazín Živá historie (Extra Publishing), která si meziročně polepšila nejvíce z těchto časopisů. Na čele je i přes mírné snížení 100+1 (Extra Publishing).

Čtenost magazínů o vědě, technice a zajímavostech (tis. osob)

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 219 229 257 -4,4 -14,8
National Geographic 161 164 143 -1,8 12,6
Živá historie 142 117 115 21,4 23,5
Lidé a Země 129 108 125 19,4 3,2
Koktejl 73 85 70 -14,1 4,3

Lídrem titulů pro děti a mládež je nadále ABC (CNC), které si meziročně polepšilo. Vyšší čtenost vykázaly i magazíny Top dívky a Popcorn (Empresa Media).

Čtenost časopisů pro děti a mládež (tis. osob)

Časopisy pro děti a mládež 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 147 154 140 -4,5 5,0
Top dívky 75 71 66 5,6 13,6
Popcorn 74 68 61 8,8 21,3

V magazínech o vaření si polepšily v meziročním srovnání magazíny Apetit (Burda Praha), který je nejsilnějším v této kategorii, a také F.O.O.D. (CN Invest).

Čtenost časopisů o vaření (tis. osob)

Časopisy - vaření 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Apetit 152 161 132 -5,6 15,2
Blesk Vaše recepty 136 159 170 -14,5 -20,0
Chvilka v kuchyni 99 104 103 -4,8 -3,9
F.O.O.D. 85 91 80 -6,6 6,3
Gurmet 59 67 59 -11,9 0,0

Computer (CN Invest) drží odstup  v kategorii časopisů o informačních a komunikačních technologiích.

Čtenost časopisů o IT (tis. osob)

Časopisy - informační a komunikační technologie 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Computer 75 77 66 -2,6 13,6
Chip 48 47 70 2,1 -31,4
Počítač pro každého 37 38 37 -2,6 0,0

Mezi časopisy zdarma posílil Kraj Vysočina, s velkým náskokem ale vítězí 5plus2 (Mafra).

Časopisy zdarma 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 846 872 939 -3,0 -9,9
Kraj Vysočina 158 154 82 2,6 92,7
Čilichili 145 174 171 -16,7 -15,2

Nejúspěšnějším suplementem v meziročním srovnání byl Blesk magazín TV (CNC), který se těsně dotáhl na vedoucí TV magazín (Vltava Labe Media).

Čtenost celostátních suplementů (tis. osob)

celostátní suplementy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV magazín 1 256 1 296 1 310 -3,1 -4,1
Blesk magazín TV 1 255 1 253 1 230 0,2 2,0
Magazín Dnes + TV 674 707 735 -4,7 -8,3
Ona Dnes 453 474 503 -4,4 -9,9
Víkend Dnes 406 435 452 -6,7 -10,2
Magazín Právo + TV 383 403 417 -5,0 -8,2
Aha! TV 351 359 351 -2,2 0,0
Sport magazín 343 347 371 -1,2 -7,5
Doma Dnes 331 336 368 -1,5 -10,1
TV pohoda (celkem) 319 318 323 0,3 -1,2
Pátek Lidové noviny 237 243 238 -2,5 -0,4
Moje rodina + Fajn život 211 237 230 -11,0 -8,3
Rodina Dnes 196 209 206 -6,2 na
Auto Dnes (dříve Test Dnes) 185 182 227 1,6 -18,5
Víkend Právo 169 157 175 7,6 na
Dům & bydlení 167 175 183 -4,6 -8,7
Styl pro ženy 109 110 129 -0,9 -15,5
Ego! 106 104 121 1,9 -12,4

Lídrem kategorie sportovních časopisů je Nedělní Sport (CNC), jehož čtenost se vyvíjí stabilně.

Čtenost sportovních časopisů (tis. osob)

sportovní časopisy 2Q+3Q/2016 1Q+2Q/2016 2Q+3Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Sport 161 164 162 -1,8 -0,6
Sport Góóól 110 130 98 -15,4 12,2

Zdroj: Media projekt, 2+3Q/2016, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-