Co ovlivní marketingovou komunikaci v roce 2017

pondělí, 09. ledna 2017, 17:30 Marketing MediaGuru

Marketéři by neměli opomíjet možné směry, které určí podobu marketingové komunikace.

Nový rok přináší i nové možnosti, které určují spotřebitelské chování. Své místo si postupně vydobývá umělá inteligence, virtuální realita, instantní zprávy, multiscreening a sdílená ekonomika. Na důležitosti získávají také ty značky, které umí pracovat s daty, tagy a filtry. Co bude pro úspěch marketingové komunikaci důležité, ukazuje publikace Predestination agentury PHD.

Umělá inteligence a schopnost rozpoznávání

Nástup umělé inteligence a schopnost automaticky rozpoznávat spotřebitele radikálně promění reklamní průmysl. Podle odhadu společnosti Research & Market by měl trh s umělou inteligencí do roku 2025 dosáhnout hodnoty 23,4 miliard amerických dolarů. Umožní automatizaci trackování spotřebitelů, hlubší pochopení zákaznické cesty i lepší personalizaci nabídky.

Významnou funkci bude mít správné tagování neboli označování informací. Jednotlivé tagy, které budou označovat například jídlo, jeho ingredience i místo původu, budou totiž využívat tzv. virtuální osobní asistenti (VPA), které budou nabídky filtrovat a vybírat je svému spotřebiteli na míru. Zároveň budou neustále zpracovávat i zpětnou vazbu a nabídku neustále přizpůsobovat.

Buď v reálném čase, nebo nikdy

Stále výraznější roli bude sehrávat také čas. Spotřebitelé již dnes očekávají, že reakce firem musí být okamžité, v reálném čase. Komunikace na sociálních sítích je nezbytností, stejně tak je už „téměř povinné“ mít zákaznickou podporu také v chatovacích aplikacích, jako je WhatsApp, WeChat nebo Facebook Messenger. Rovněž se zrychluje pojetí času při samotném nakupování, dopravě objednaného zboží či finančních transakcích.

Spotřebitelé chtějí všechno hned a firmy by měly jejich přání dostát. Rychlost totiž podporuje spontánní nakupování. Stejně tak se musí naučit, jak doručit to správné sdělení správné osobě ve správný čas. Vyniknou jen ty značky, které si svými službami a komunikací získají u spotřebitelů důvěru.

Multiscreening vždy a všude

Multiscreening je fenoménem poslední doby. S ním pozornost klesá, rychlost roste a konzumace obsahu se přelévá z jednoho zařízení na druhé. Podle agentury Nielsen tráví dnes Američané multiscreeningem 10 hodin 39 minut denně. Při televizi chatují na tabletu, v práci jsou často na desktopu a mobilu zároveň.

Marketéři musí se svými značkami komunikovat na všech zařízeních simultánně. Zároveň však musí počítat s tím, že se délka pozornosti postupně zkracuje. Musí se naučit svůj obsah stále aktualizovat, poněvadž pro mladé spotřebitele je aktuální informace zajímavější a důvěryhodnější než informace starší. Vyhnout by se měli také příliš zdlouhavým formulacím, nejasnostem a všemu, co ubírá již zmíněný a velmi cenný čas.

Sdílená ekonomika je výzvou i pro tradiční hráče

Sdílení je dalším trendem, který bude v následujících letech sílit. Podle odhadu společnosti PWC by obrat společností sdílené ekonomiky měl dosahovat 335 miliard USD. Marketéři by měly hledat cesty, jak svou značku či produkt s existující službou sdílené ekonomiky propojit, jak to například ukazuje newyorské spolupráce Ikea s TaskRabbit, která propojí se zákazníky s těmi, kdo jim zakoupený nábytek sestaví. Podobně mohou postupovat i při tvorbě obsahu, například Unilever vytvořil stránku Cleanipedia, kde si lidé sdílí své uklízecí a čisticí triky.

Virtuální realita zmenší mezeru mezi offlinem a onlinem

Virtuální realita již svůj boom zažívá. Postupně bude zprostředkovávat lidem čím dál kvalitnější zážitky a umožní jim zakusit virtuálně i to, co by normálně bylo určeno jen nejodvážnějším – například se podívají do mořské hloubky, navštíví válečnou zónu, prohlédnou si zevnitř lidský žaludek nebo si zkusí, jaké je to žít v těle opačného pohlaví.

Značky mohou virtuální realitu využít k překlenutí prostoru mezi offline a online prostředím. Klíčové bude připravit ve virtuální realitě takové zážitky, které zákazníky zaujmou.

Celou publikaci Predestination si můžete prohlédnout zde

Pozn.: Mediální agentura PHD je provozovatelem serveru MediaGuru.cz.

-stk-