Markízu po odchodu z DVB-T předběhla Joj

pondělí, 09. ledna 2017, 13:55 Slovensko MediaGuru

Markíza se na začátku roku vyrovnává se ztrátou pozice lídra, má jít o dočasný stav.

Slovenská televizní skupina Markíza, dosavadní lídr televizního trhu, se po odchodu z terestrického vysílání potýkala v prvním týdnu roku 2017 se ztrátou pozice jedničky trhu. Jak ukazuje vývoj sledovanosti v širší divácké skupině 12+, TV Joj předběhla svého hlavního konkurenta o dva procentní body. Zejména v pondělí, ve středu a ve čtvrtek měla Joj od Markízy odstup, naopak pátek byl jediným dnem pro Markízu, kdy se v celodenním vysílání stala jedničkou.

Meziročně si ale za celý první týden ve skupině 12+ nejvíce polepšila veřejnoprávní RTVS se svým prvním kanálem Jednotka. Ten si v prvním týdnu roku 2017 (2.-8.1. 2017) připsal více než tři procentní body ve srovnání se stejným obdobím roku 2016.

Televizní skupina Markíza (stanice Markíza, Doma, Dajto) opustila digitální terestrické vysílání (DVB-T) cíleně. Vysílání chce do budoucna orientovat na satelitní, kabelový a IPTV příjem. „Umožňuje nejen sledovat televizní stanice v HD kvalitě, ale zajistí i přístup k HbbTV, preview a archivním záznamům a poskytuje i množství dalších služeb,“ zdůvodnila Markíza. Skupina CME, pod kterou spadá i tuzemská TV Nova, se netají svou snahou monetizovat obsah, což ji satelitní a kabelová distribuce umožňuje, protože od operátorů získává příjem za šíření svých kanálů.

Terestrická platforma není na Slovensku na rozdíl od České republiky nejsilnější platformou pro šíření televizního signálu. Podle údajů, které CME poskytla investorům, představuje DVB-T příjem na Slovensku 12 %. Mnohem významnější je satelitní (48 %) a kabelový (25 %) příjem. IPTV má představovat zhruba 15 %.

Markíza v reakci na pokles sledovanosti uvedla, že ještě letos očekává návrat na vedoucí pozici na trhu. "Není důvod mít obavy kvůli výsledkům prvního měsíce, nebo dvou. Jsme si jisti, že postupně měsíc po měsíci, se výsledky budou zlepšovat a ke konci roku 2017 budeme opět lídrem trhu," řekl portálu Omédiách.com generální ředitel Markízy Matthias Settele.

Podíl TV stanic (%), 2.1.-8.1. 2017, celý den, 12+

share 12+ (%) meziroční změna (pb.)
TV Joj 15,7 0,2
TV Markíza 13,7 -6
Jednotka 13,2 3,2
TV Doma 3,9 -0,4
Dvojka 3,7 0,7
Dajto 3,5 -0,3
Plus 3,5 -0,5
Wau 2,5 0,3
TA3 1,9 0

Pozn.: Změna uvedena v procentních bodech, změna vs. 1. týden 2016

Vývoj ratingu a podílu slovenských TV (%), 2.1.-8.1. 2017, celý den, 12+

1w_statistika

Zdroj: PMT / TNS

-mav-