Růst rozpočtu letos předpokládá 86 % marketérů

pátek, 17. února 2017, 11:11 Marketing, Výzkum MediaGuru

Trendem letošního roku v marketingu mají být youtubeři a živé mobilní video.

Až 86 % marketérů letos očekává růst svého marketingového rozpočtu. Tón českého marketingu budou letos udávat především youtubeři a živé mobilní video. Alespoň to vyplývá z každoroční ankety společnosti Idealisti o trendech a buzzwordech v českém marketingu, které se zúčastnilo 346 respondentů.

Optimismus, který je v odhadech růstu rozpočtů přítomný už několik let, značí podle ankety nástup zlaté éry českého marketingu. Optimisté převažují, téměř polovina (49 %) odhaduje růst do 10 %, více než třetina (37 %) dokonce růst vyšší. „Je možné, že současní mladí marketéři budou na dnešní období jednou vzpomínat jako na zlatou éru marketingu. Stejně jako dnes vzpomínají čtyřicátníci na devadesátá léta jako na čas plný nových možností, technologií a bujné kreativity,” říká David Šimák z agentury Idealisti.

Reklama na sociálních sítích dominuje

Z trendů pokračuje i letos ve vedoucí pozici reklama na sociálních sítích. K té se připojují trendy související s technologickým rozvojem a novými funkcionalitami na sociálních sítích. Největší skok zaznamenal mobile live-streaming neboli přímý přenos videa z mobilních zařízení, což je dáno mimo jiné nástupem Facebooku do této oblasti.

Dalšími trendy, které se posunuly směrem vzhůru, jsou lokační služby a lokální vyhledávání. Ty ilustrují silné zaměření marketingu na mobilitu. V neposlední řadě získává na popularitě virtuální realita, která v minulém roce byla využita několika známými globálními značkami, jako je McDonald's, Merrell či Volvo.

Zdroj: Idealisti
Zdroj: Idealisti

Stálicí je e-mailing, WOM a youtubeři

E-mailing stále pokračuje ve své dráze tiché stálice, která je dále využívána velkou částí marketingové komunity, ale není jí věnováno příliš mediální pozornosti. Nicméně díky aplikacím, jakou je například Mailchimp, se stále drží v užívání velmi vysoko. Mezi další stálice patří také word of mouth (WOM) a výzkumné online komunity. Pro oba pojmy je typická široká definice a určité zamlžení jejich významu. S postupným prolínáním kyberprostoru a „reality“ se také stírá hranice internetem mediované komunikace a WOMu.

Youtubeři se stále drží velmi vysoko, ale jak ukázaly loňské aféry (například automobilky BMW Invelt či Bubbleology), tak se značky stále učí s youtubery pracovat. Big data získala na používanosti, ale lehce ztratila na odhadované „diskutovanosti“. Je možné, že i v příštích letech se budou postupně přesunovat mezi tiché stálice.

Mezi nováčky patří imersivní video, internet věcí a boti

Nově se mezi trendy dostalo tzv. imersivní video (360 stupňové), které se zařadilo mezi trendy méně používané, ale často diskutované. Internet věcí neboli Internet of Things je pro mnoho marketérů překvapivě neznámým termínem. V českém marketingovém světě je zatím tomuto tématu věnováno minimum prostoru v kontrastu se zahraničím. Ani třetí nováček – chatbots nezískal zatím příliš popularity i přes různé zahraniční pokusy, ačkoliv oproti IoT je mezi respondenty poměrně známý.

„Důvodem našeho odtržení od globálních trendů je hlavně jazyk. Čeština je pro umělou inteligenci mnohem náročnější než angličtina, a tudíž se hned tak nedočkáme toho, že bychom ve Facebook Messengeru potkali reklamního nebo prodejního chatbota,” vysvětluje Šimák. Nicméně i na českém trhu se objevily první vlaštovky, například Alexa či soutěžní bot v messengeru O2, který reagoval na veršované věty a podle toho rozdával ceny.

Mizí QR kódy, gamifikace a guerilla

Překvapivá je pozice rozšířené reality (AR), která si i po raketovém vzestupu a následném poklesu fenoménu Pokémon Go neudržela svou pozici na výsluní. Zatím se ale spíše pátrá po možnostech marketingového využití. Mezi mizejícími či nepochopenými se nadále drží QR kódy, gamifikace a guerilla marketing.

-stk-