Jaká kreativa má dostat Grand Prix na Louskáčkovi?

pondělí, 13. března 2017, 16:00 Reklama MediaGuru

Co má obsahovat práce, která na ADC Creative Awards může získat Grand Prix, se dozvíte v anketě.

Finále letošního ročníku soutěže ADC Creative Awards se blíží. Vítězové budou vyhlášeni už 6. dubna v prostorách pražského klubu Roxy, odkud by si svého Louskáčka měly odnést ty nejlepší kreativní počiny, vzniklé v České republice. Co přesně obnáší kvalitní kreativa a která práce by měla získat nejvyšší ocenění Grand Prix, jsme se zeptali některých členů ADC.

Kvalitní kreativa se podle Zuzany Kubisové pozná jednoduše: „Chytí vás za srdce, pohltí všechny vaše smysly. Rozesměje vás, rozpláče, přinutí přemýšlet, očaruje. Aby ve vás všechny tyto emoce probudila, má každopádně originální nápad, který vystupuje z davu, a dokonalé řemeslné zpracování, a to jak textové, tak i vizuální.“

Podobně se na kreativu dívá i Giulio De Blasio z agentury Mustard, který kvalitu pozná podle chuti, která v člověku zůstává po zhlédnutí či přečtení dané reklamu. „Když se spokojenost snoubí s pocitem cílevědomosti a taky když v nás otevírá nové otázky a chutě.“ To podle Pavla Flégla z agentury Bistro kvalitní kreativa probouzí nejen chuť, ale i žárlivost. U designéra Lumíra Kajnara je zásadní, využije-li kreativa maximálně limity, za kterých vznikla.

Pro Davida Sudu z WMC/Grey je nejdůležitější se ptát, zda kvalitní kreativa lidi baví: „To je klíčová otázka, kterou si snažím zodpovědět, když vidím nápad na papíře. Lidi toho denně vidí kvanta. Tvůrců kreativních sdělení je kromě značek v online prostředí strašně moc. A komunikace značky se musíumět prosadit. Opravdu je zaujmout vyžaduje vydatnou dávku kreativity.“

Grand Prix by měla být udělena práci, která vyčnívá z davu ostatních přihlášených prací (David Suda), která podněcuje chuť jít dál, až za hranici (Giuolio De Blasio), na kterou se budete rádi dívat stále dokola (Zuzana Kubisová) a o níž se dlouho nediskutuje, protože zasáhne srdce i rozum, rozbije vnímání reklam minulých a inspiruje na dalších pět let (Lumír Kajnar). „Od letošní Grand Prix očekávám ryzí myšlenku. V základu absolutně jednoduchou, vyjádřenou perfektní exekucí. Je to práce, která má potenciál změnit celý svět. To je to, co hledáme,“ dodává Pavel Flégl.

Anketa ADC Creative Awards 2017

Odpovědi v plném znění i s bonusovou otázkou na zajímavé kreativní počiny z poslední doby

lumir-kajnarLumír Kajnar, grafický designér

Podle čeho se pozná kvalitní kreativa? Maximálně využije limity, za kterých vznikla. Co očekáváte od práce, která má být na ADC Creative Awards oceněna Grand Prix? Dlouho se o ní nediskutuje, protože zasáhne mé srdce i rozum, rozbije mé vnímání reklam minulých a inspiruje na dalších 5 let. Jaký nápad či jeho ztvárnění vás v poslední době upoutal natolik, že jste si řekl/a: „Že mě to dříve nenapadlo!“?   Mapa londýnského metra, která ukazuje dobu chůze mezi stanicemi.

Zuzana Kubisovázuzana-kubisova

Podle čeho se pozná kvalitní kreativa? Je to velmi jednoduché. Chytí vás za srdce, pohltí všechny vaše smysly. Rozesměje vás, rozpláče, přinutí přemýšlet, očaruje. Aby ve vás všechny tyto emoce probudila, má každopádně originální nápad, který vystupuje z davu, a dokonalé řemeslné zpracování, a to jak textové, tak i vizuální. Co očekáváte od práce, která má být na ADC Creative Awards oceněna Grand Prix? Bude svým příběhem a jeho poselství vyčnívat nad všemi ostatními pracemi. Bude vás bavit dívat se na ni dokola zas a znova. Bude přesně ta, u které vás napadne: „Sakra, jak to, že jsem na to nepřišla já?!“ Jaký nápad či jeho ztvárnění vás v poslední době upoutal natolik, že jste si řekl/a: „Že mě to dříve nenapadlo!“?   Baví mě hodně kampaně anebo komunikace, která nějakým způsobem reflektuje společenské dění. Kulturní, sociální anebo politické. Mám ráda chytré, inteligentní nápady. Nedávno jsme byli všichni svědci voleb amerického prezidenta, v nichž zvítězil bohužel ne velmi oblíbený Donald Trump. Každý se s tím vyrovnává po svém. Málokterá korporace se však odváží zaujmout k politické situaci konkrétní stanovisko. Skvěle to pojal Google se svou aplikací „Make America Kittens Again“. Po nainstalování se všechny fotografie Donalda Trumpa změní na fotografie roztomilých koťátek. Je to neskutečně chytré a vtipné. Každý den, když si počítám zprávy, se už tolik pánem DT nevzrušuju. Koťátková terapie funguje dokonale uklidňujícím způsobem. Dalším skvělým politickým počinem je projekt „Battle for Birthday Mountain“. Je to nápad norského důchodce, geologa Bjorna Geirra Harssona, který se u příležitosti 100. výročí oslav svobodného Finska rozhodl věnovat Finoům vrchol hory ležící na hranicích Norska. Je to dar od srdce a ze srdce hor. Chce věnovat Finsku nejvyšší vrchol země a nepožaduje za to nic nazpět. Je to mírový projev bouraní hranic mezi světy ve světě, kde chtějí politici stavět na hranicích země vysoké zdi. Je to úžasný humánní nápad. K jeho realizaci je ale potřeba obrnit se trpělivostí a vytrvalostí pro odbavení celé legislativy. No a nejčerstvějším počinem přispěl k této tematice Banksy, street artista. Na hranici Izraele a Palestiny, v Betlémě otevřel hotel s nejhorším výhledem na světě, na pohraniční stěnu s ostnatým drátem. Celý hotel je navíc vyzdobený jeho nejznámějšími díly, kterými protestuje proti nesmyslnosti války a násilí. Luxusní hotel v britském stylu z doby kolonialismu poskytuje ubytování nejen Banksyho fanouškům, ale i neutrální zónu pro lidi z Palestiny a Izraele.

giuliodiblasioGiulio De Blasio, Mustard

Podle čeho se pozná kvalitní kreativa? Podle chuti, která ve vás zůstane po zhlédnutí či přečtení. Když se spokojenost snoubí s pocitem cílevědomosti a taky když v nás otevírá nové otázky a chutě. Co očekáváte od práce, která má být na ADC Creative Awards oceněna Grand Prix? Aby ve všech vytvářela chuť kreativců jít dál, za hranici. Aby vyprávěla něco hlubšího než jen „kup si tohle“. Jaký nápad či jeho ztvárnění vás v poslední době upoutal natolik, že jste si řekl/a: „Že mě to dříve nenapadlo!“?   Interaktivní VR prezentace města Tel Aviv.

David Suda, WMC/Greydavidsuda

Podle čeho se pozná kvalitní kreativa? Bude to lidi bavit? To je klíčová otázka, kterou si snažím zodpovědět, když vidím nápad na papíře. Lidi toho denně vidí kvanta. Tvůrců kreativních sdělení je kromě značek v online prostředí strašně moc. A komunikace značky se musí umět prosadit. Opravdu je zaujmout vyžaduje vydatnou dávku kreativity. Co očekáváte od práce, která má být na ADC Creative Awards oceněna Grand Prix? Očekávám práci, která dovedla originálním nápadem a skvělou exekucí oslovit danou cílovku. Měla by vystupovat z davu ostatních přihlášených prací. Jaký nápad či jeho ztvárnění vás v poslední době upoutal natolik, že jste si řekl/a: „Že mě to dříve nenapadlo!“?   Na tohle je vždy těžké si vzpomenout. Člověk toho za den vidí hodně. Ale jedna správná „blbost“ mi utkvěla v hlavě. Klasické video na YT proměněné na hru. Ovládáte jen stop/play. I samotné video je vtipné. Best use of media, jak má být.

pavelfleglPavel Flégl, Bistro agency

Podle čeho se pozná kvalitní kreativa? Kvalitní kreativa probouzí žárlivost. A chuť. Co očekáváte od práce, která má být na ADC Creative Awards oceněna Grand Prix? Od letošní Grand Prix očekávám ryzí myšlenku. V základu absolutně jednoduchou, vyjádřenou perfektní exekucí. Je to práce, která má potenciál změnit celý svět. To je to, co hledáme. Jaký nápad či jeho ztvárnění vás v poslední době upoutal natolik, že jste si řekl/a: „Že mě to dříve nenapadlo!“?   Zrovna teď je osobním vítězem dne mixed reality kampaň na nový Renault Koleos. Perfektní ukázka, kdy je technologie pouze motorem skvělé myšlenky a ne naopak. Tleskám.

Práce, které lze přihlásit do 15. března, budou hodnoceny tzv. kmenovou porotou, jež je dále doplněna o tři poroty odborné pro advertising, digital a design. Porotě letos předsedá poprvé v historii soutěže žena – Britta Poetzsch, kreativní ředitelka hamburské agentury Track. 

-stk-