Deník Blesk vychází 25 let, zahájil v dubnu 1992

čtvrtek, 13. dubna 2017, 08:31 Tisk MediaGuru

Deník Blesk vychází 25 let, za tu dobu prodal na českém trhu 2,5 miliardy kusů deníku.

Před 25 lety, 13. dubna 1992, vyšlo první vydání deníku Blesk v České republice. Švýcarská společnost Ringier, vydávající ve své domovské zemi deník Blick, přivedla koncept bulvárního deníku českým čtenářům. Tehdy se prodával za 2 Kčs, měl osm stránek, část z nich už barevné. Na konci roku 1992 přibyl televizní magazín a v březnu 1993 začal vycházet i Nedělní Blesk. 

Tématem prvního čísla bylo letiště v Milovicích. „Je to více než rok, kdy Hospodářská rada vlády stála před volbou, zda se dostaví letiště v Ruzyni nebo se přikročí k milovickému projektu v hodnotě zhruba deseti miliard dolarů,“ psal Blesk na své úplně první titulní straně z 13. dubna 1992. Šlo o reakci na dohodu ČSFR a Ruskou federací o řešení materiálních důsledků pobytu sovětských vojsk na našem území. „V tu dobu byl odchod ruských vojsk žhavé téma. Nejen politické, ale velmi diskutované i mezi lidmi. Milovice navíc byly symbolem, známkou toho, jak nám vojáci zemi zničili. A toto téma pochopitelně vyvolávalo emoce,“ komentoval na online stránkách Blesk.cz výběr hlavního tématu první titulní strany zakladatel a první šéfredaktor Blesku Petr Schönfeld.

První vydání deníku Blesk, 13. dubna 1992
První vydání deníku Blesk, 13. dubna 1992

Na rozdíl od dalších nových titulů z počátku 90. let, které přežily jen několik měsíců, si Blesk záhy našel své čtenáře a pevné místo na trhu. Náklad Blesku rychle dosáhl statisícových čísel a již v lednu 1993 se jej poprvé vytisklo půl milionu. Titul s jednoduchým červenobílým logem přitom nebyl prvním polistopadovým bulvárním deníkem, již o rok a čtvrt dříve se totiž objevil na stáncích Expres. Ringier nakonec situaci vyřešil tak, že v dubnu 1996 Expres koupil a již po týdnu zastavil. Neuspělo ani několik dalších pokusů o vydávání konkurenčního deníku, mezi nimi například deník Super. Dodnes vycházející Aha!, jež přišlo na trh na jaře 2006, skončilo už v říjnu 2007 v rukou Ringieru.

Blesk je dlouhodobě nejprodávanějším a nejčtenějším českým deníkem. Podle aktuálních dat ABC ČR se v letošním únoru každý den prodalo přes 224 tisíc kusů deníku Blesk. Průměrná čtenost se v loňském roce pohybovala na úrovni 1 milionu čtenářů na vydání. I na výsledcích Blesku se odrazil celkový pokles deníkového trhu, prodejní zlaté časy prožíval Blesk v letech 2004-2005, kdy prodaný náklad přesahoval 0,5 milionu výtisků denně. Během 25 let se celkově prodalo přes 2,5 miliardy kusů deníku Blesk.

"Dnes je Blesk již zcela jiný produkt než byl na začátku svého života. Jsme rádi, že i nadále můžeme tento produkt rozvíjet A výrazně naplňovat potřeby čtenářů a uživatelů internetu," řekl stávající šéfredaktor Radek Lain.

V současnosti Blesk vydává společnost Czech News Center. Společnost je součástí koncernu Czech Media Invest, který kontrolují finančníci Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Ti vydavatelství koupili koncem roku 2013 od německo-švýcarské společnosti Ringier Axel Springer. Dnes do skupiny Blesk patří 20 titulů včetně křížovek a sudoku i web Blesk.cz. Mezi projekty firmy jsou i virtuální mobilní operátor Blesk mobil, dále platební karta Blesk Peněženka a produkt Blesk Energie.

Deník Blesk při příležitosti 25. výročí vychází s upraveným vydáním. Na svých internetových stránkách pak přináší přehled významných titulních stran ze své 25leté historie.

Titulní strana deníku Blesk 13.4. 2017
Titulní strana deníku Blesk 13.4. 2017
Výroční logo deníku Blesk
Výroční logo deníku Blesk

-mav-, -čtk-