Facebook láká virtuální a rozšířená realita

neděle, 23. dubna 2017, 09:00 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť představila aplikaci pro virtuální realitu, ještě více ale Facebook láká realita augmentovaná.

Tématem mnohých dnešních debat jsou takzvané sociální bubliny, které deformují naše vnímání realitu. V budoucnu by ale to, co považujeme za realitu, mohl Facebook rovnou nahradit. Na letošním ročníku vývojářské konference F8 totiž zakladatel největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg nastínil vize, podle nichž jeho firma rozhodně nemá za vývojem v oblasti virtuální reality zaostávat. Dala to najevo už představením aplikace Spaces určené brýlím pro virtuální realitu Oculus Rift. V současnosti se program nachází v betaverzi a nezprostředkovává žádný menší svět než ten facebookový. Interakce s přáteli tak pozbývá rámec chatování a klikání na předpřipravené akce na způsob lajkování. Ve virtuální realitě se mohou lidé prostřednictvím avatarů, kopírujících rysy profilové fotografie, společně vydat na výlet po vybrané fantastické, ovšem jak jinak než virtuální krajině, a po celou dobu spolu v reálném čase komunikovat. A to i nonverbálně, aplikace dokáže reagovat na gestikulaci rukou. Další zajímavé možnosti využití ukazuje propagační video Spaces. Lidé si například mohou také zprostředkovat virtuální prohlídku svého bytu.

Tím však vize Facebooku nekončí. Vytěžit chce totiž ještě jiný trend – realitu nikoli virtuální, ale rozšířenou, jejímiž nejúspěšnějšími příklady využití jsou aplikace Pokémon GO a různorodé vizuální filtry, které v reálném čase obohacují videa pořizovaná například přes Snapchat.  V budoucnu se proto chystá uvést na trh speciální kus hardwaru, který by měl ze všeho nejvíce připomínat „chytré brýle“ Google Glass. Podle zakladatele Facebooku by v ideálním případě mohly nahradit mnoho ostatních zařízení. „Zamyslete se nad tím, kolik věcí, jež běžně používáte, ve skutečnosti nemusejí fyzicky existovat,“ popsal pro server Recode Zuckerberg. „Chcete si zahrát deskovou hru? Stačí lusknout prsty a ze stolku před vámi se stane hrací plocha. Chcete sledovat televizi? Žádný další displej už ani nepotřebujete, stačí si za dolar koupit příslušnou aplikaci a „obrazovku“ umístit na zeď,“ doplnil šéf Facebooku. Současné možnosti a nástroje rozšířené reality označil za primitivní. Klíčem k jejich úspěšnému rozvinutí je ovšem otevřený přístup k vývojářům, jak neopomněl zdůraznit. Proto Facebook již nyní spouští takzvanou Camera Effects Platform, jež má ve spolupráci s ostatními vývojářskými týmy pracovat na rozvíjení funkcí rozšířené reality. Zatím tedy jen s využitím na stávajících kamerách, které dokáže aplikace Facebooku detekovat.

V porovnání s další technologickou vizí, která na F8 padla, jsou však svým způsobem primitivní i sebevíc trendy přístroje a aplikace. Facebook totiž nadhodil možnost, že v budoucnu by rád dosáhl takové úrovně propojení technologií a lidské mysli, až budou algoritmy doslova číst lidem myšlenky. Žádného uživatelského rozhraní k psaní textu, komunikaci s přáteli či ovládání aplikací tudíž ani nebude třeba. Ačkoliv jde o zatím relativně dost nekonkrétní vizi, už je v oboru konkurence. Nedávno oznámil vizionář a šéf společnosti Tesla Elon Musk, že právě propojení lidské a umělé inteligence je jeho novým projektem a oblastí zájmu. Facebook se tak odvážností svých vizí dostává do nejužší technologické špičky.

-jav-