Martin Jaroš: Česká reklama je skvělá

čtvrtek, 13. dubna 2017, 13:15 Reklama MediaGuru

Česká reklama je v lepší kondici, než když jsem odcházel, říká Martin Jaroš, který pracuje v Kataru.

Martin Jaroš je v českém reklamním světě neodmyslitelně spjat s nezapomenutelnými kampaněmi s falešnými soby, Chuckem Norrisem či Pojď mi hop, které vytvořil coby marketér pro Vodafone a T-Mobile. Nyní už přes čtyři roky pracuje v Kataru pro společnost Ooredoo. Za tu dobu se podle něj kondice české reklamy zlepšila, z reklamních agentur už se neozývají jen steny a kvílení a na trhu se prosadili noví hráči. Nejen o reklamě bude hovořit ve čtvrtek 25. května na setkání Meet & Greet, které v pražské Art & Event Gallery Černá labuť pořádá společnost Top Vision.

Již několik let pracujete v Kataru. Jak se za tu dobu díváte s odstupem na českou reklamu? Vyvinula se podle Vás? Případně jakým směrem?

Česká reklama je skvělá! A je v mnohem lepší kondici, než když jsem odcházel. Když jsem ještě byl v ČR, tak se z českých reklamek ozývaly jen steny a kvílení. Říkalo se, že nejsou kšefty, že centrály klientů se přesouvají do Varšavy a že v Česku už nebude kreativita potřeba. Některé legendární agentury tehdy končily, jiné se zase smrskly tak, že se celé vešly do jedné středně velké zasedačky. Nováčkům se nevěřilo – maximálně prý budou dělat trochu toho digitálu, ale pořádně se tím neuživí. Nad českou reklamou prostě kdekdo lámal hůl.

A podívejte se teď. Vidím skvělé práce. A vidím jich hodně – šlapající ekonomika dává zjevně vydělat i reklamkám. A Louskáčky – ono se to teda už nejmenuje Louskáčky, má to nějaký nezapamatovatelný brand, ale rozumíme si – tedy Louskáčky získávají dravé nové agentury, o kterých před pár lety nikdo neslyšel. Tyhle Zaraguzy, Fallony, Bistra… Prostě les sežraný ekonomickým kůrovcem se zase zelená díky mladým semenáčkům.

Zaujal Vás v poslední době nějaký český reklamní počin?

Hrozně se mi líbily grafiky na Mezinárodní den venkovských žen od Pardála. Dělal je myslím Pavel Fuksa – to je samozřejmě borec. Já ho znám ještě z doby, kdy mu bylo asi 5 let a dělal na webu satirický Cosmoboy – to byla bomba. Mně bylo tehdy 6 a obdivoval jsem ho.

V čem by se český reklamní trh mohl od toho katarského inspirovat? A naopak?

Katar je mnohem dál v sociálních sítích. To je tu mánie. Třeba na Facebooku má naše firma asi 765 000 fandů, což je třetina obyvatelstva. To by takový český operátor musel mít 3,5 miliónu fandů – ale ve skutečnosti nemají ani desetinu. Takže je to o řád jinde. A to je Facebook pro nás skoro mrtvá věc – teď už jedeme prakticky jen Snapchat a Instagram. Bez instagramových celebrit se už tady prakticky ani točit nedá.

Česko na druhou stranu pořád bude čnět do výše svým humorem a důrazem na příběh. České reklamy jsou tak propracované a lidi jsou tak tolerantní a tak si dokážou udělat legraci sami ze sebe – to je přímo balzám. To jinde na světě nenajdete a tady v regionu už tuplem ne. Tady se všichni berou velmi vážně a respekt je všechno.

Poslední dobou se často na sociálních sítích vyjadřujete k Česku a české politické situaci. Co je podle Vás pro budování dobrého jména země užitečné?

Na nějaké státní kampaně moc nevěřím. Dlouhodobý brand země se buduje jejím kulturním a ekonomickým exportem – tím, co ze země vyzařuje. Takovým premiantem mezi zeměmi naší velikosti je třeba Švédsko, které už desítky let boduje svou Abbou, Ikeou, Volvem, spořádanou politikou. To je první liga. Ale my na tom vůbec nejsme špatně. Jsme jen o stupínek níže. Za nás vyzařuje krásná Praha, Škodovka, sport – hodně lidí si i tady všimlo, že na tak malou zemi máme nějak úspěšné tenistky. A v poslední době se prosazují naše IT firmy. Třeba když jsem přišel sem a řekl jsem, že jsem Čech, tak hned říkali – jo, my používáme software Socialbakers, to je česká firma, ne? Takže je to na dobré cestě.

U příležitosti 20 let na trhu připravil Váš bývalý zaměstnavatel, mobilní operátor T-Mobile, knihu Svět 2036, kam jste přispěl kapitolou o reklamě za 20 let. Jak bude podle Vás vypadat do 10 let?

Za deset let? Kdo ví, třeba bude zrovna tou dobou sbírat Louskáčky (opětovně přejmenované) agentura, kterou jednou založím… Takovou budoucnost bych si dovedl představit (smích).

-stk-