Chytrá budoucnost: Roboti nesmí vyřadit lidský prvek

pátek, 05. května 2017, 17:50 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Chytrá řešení by měla vést k úspoře zdrojů a času, lidský faktor by však zmizet neměl.

V červenci tomu budou dva roky, co byl v Japonsku otevřen Henn-na hotel neboli Podivný hotel, v němž jeho návštěvníci nenarazí ani na jednoho člena lidského personálu. Na recepci je totiž přivítá robotický dinosaurus, zavazadla jim až do pokoje odveze automatické vozítko a dveře se otevřou po naskenování obličeje. Celý hotel je chytře automatizovaný, a předjímá tak budoucnost ne tak vzdálenou. Lidé v něm byli nahrazeni technologií, nicméně spolu s nimi se vytratilo i cosi naprosto nenahraditelného. „Návštěvníci vnímají tento hotel jako odosobněný a prázdný. Chybí jim tam lidská přívětivost,“ popsala Pavlína Zychová, spoluzakladatelka MyStay, na konferenci Chytrá budoucnost Česka, kterou ve čtvrtek 27. dubna uspořádala společnost Top Vision v pražském prostoru La Fabrika. „Jak se ukazuje, chytré technologie by v hotelích neměly lidi nahrazovat. Jejich funkce tkví v tom, že lidem uleví od přebytečné práce a administrativy, a dá jim tak prostor, aby se plně věnovali přijíždějícím hostům,“ řekla Zychová.

Zapojení chytrých technologií se však netýká zdaleka jen hotelnictví, postupně se prosazuje i v průmyslu, zdravotnictví, obchodu či do podoby městských aglomerací. Na státní úrovni se promýšlí koncepce Průmyslu 4.0. „Česká republika se ve své koncepci zabývá nejen pronikáním technologií do průmyslu, ale i tím, jak připravit lidi na společnost 4.0,“ vysvětlil profesor Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Umělá inteligence, roboti a další technologie mohou totiž lidi postupně nahradit v jejich práci. Podle odhadu IBM by se tak mohlo ztratit 9 až 16 % pracovních míst, jiné odhady mluví dokonce o 47 %.

Už nyní dokáže superpočítač Watson od IBM, využívající umělou inteligenci, splnit určité právnické úkoly, monitorovat divokou zvěř v Africe či analyzovat všechna data, které během letu nasbírá Airbus. „Pro jeden německý řetězec nyní připravujeme také virtuálního asistenta, který dokáže zákazníky přivítat, rozpoznat a na základě historie jejich nákupů jim poradit a nasměrovat,“ popsal Martin Švík, výkonný IT architekt IBM.

„Do budoucna si musíme uvědomit, že nebudeme chránit pracovní místa, ale lidi. Nutné je potřeba promyslit především vzdělávání,“ zmínil Ivan Pilný, předseda Hospodářského výboru PSP ČR s tím, že už nyní by měl vzdělávací systém zohlednit budoucí změny a nedržet se metod známých už z doby Marie Terezie.

Z konference Cyhtrá budoucnost Česka (foto: Top Vision)
Z konference Cyhtrá budoucnost Česka (foto: Top Vision)

Lidé se musí naučit adaptovat rychleji na změny, které se dějí neustále. Před deseti lety byl uveden první chytrý telefon, který zásadně ovlivnil pracovní i spotřebitelské chování. Vyhledávání na mobilním telefonu kupříkladu v celosvětovém měřítku předčilo vyhledávání na desktopu. Rovněž roste ochota nakupovat na mobilním telefonu a obchodníci by na to měli být připraveni.

Díky zlepšující se technologii se v příštích několika letech očekává enormní růst virtuální a rozšířené reality. „K telefonům se přidávají chytré brýle, například HoloLens od Microsoftu, které mohou lidi přenést například do egyptského chrámu,“ popsal Jindřich Trapl ze společnosti Virtoox. V prodejním prostředí testuje HoloLens například společnost Lowe’s, u které si tak zákazníci mohou vytvořit ve virtuální realitě svou kuchyň snů.

„Na trhu už je také první telefon podporující technologii Tango, která dokáže skenovat prostředí a vytvářet 3D model prostoru,“ dodal Jindřich Trapl. Retaileři zase mohou využít aplikaci, která umožní stáhnout z katalogu výrobek, kupříkladu nábytek či domácí spotřebič, a umístit ho do konkrétního interiéru, kde je možné si ho ze všech stran prohlédnout.

Z obchodů, které na budoucí éru velmi dobře reagují, je úspěšný Amazon, který ve svém tržišti umně využívá konkurenční prostředí a neustále investuje do inovací. Kromě vlastních čtecích zařízení a platebních metod vyvinul například inteligentního hlasového asistenta Echo, který už do své mluvy integruje denní nabídky a speciální akce, reflektující dosavadní nákupní historii, adresu doručení a platební i doručovací preference zákazníka.

Oblastí, kde se již dějí výrazné změny, je také doprava. Po platformách, které se snaží pro zákazníky i řidiče zlepšit nastavení taxi služeb, jako je Liftago či Uber, přicházejí na scénu autonomní automobily. Na globální úrovni do jejich vývoje investuje například Google, v České republice se tento typ vozidel testuje v Ústeckém kraji ve spolupráci s tamní univerzitou a firmou Valeo. „V této oblasti budeme s Liftagem také velmi aktivní, a to tak, že velmi,“ prozradil Ondřej Krátký.

„Chytrá budoucnost musí být ku prospěchu nás všech, součástí Průmyslu 4.0 je i proces humanizace práce a společnosti,“ shrnul profesor Peter Staněk.

-stk-