Google zpřísňuje podmínky monetizace AdSense

pondělí, 01. května 2017, 01:00 Internet & Mobil MediaGuru

Na reklamách ze sítě Google AdSense půjde obtížněji vydělávat pomocí nenávistného obsahu.

Provozovatel internetového vyhledávače Google se v poslední době zaměřuje kromě umenšování vlivu dezinformací také na problematiku nenávistného obsahu na webu. Rozšiřuje proto svou definici toho, co považuje za škodlivý obsah. Vedle něj tak nebude možné nasazovat reklamu z inzertní sítě Google AdSense, firma se snaží vyjít vstříc zadavatelům a "ochránit" je od spojování jejich značek s produkcí, nad níž nemají kontrolu a může vyvolávat kontroverze.

Podle upravených podmínek Google AdSense tak nelze monetizovat ten obsah, který podněcuje k nenávisti, násilí, diskriminaci či znevažování jednotlivce či skupiny osob na základě jejich vlastností "spojovaných se systematickou diskriminací nebo marginalizací". Dosud Google chtěl explicitně vymýtit "pouze" propagaci násilí a nenávisti. "Měli jsme k dispozici spoustu informací o tom, že je třeba náš postup rozšířit," uvedl pro portál Marketingland.com Rick Summers, který ve firmě řídí politiku vůči vydavatelům. Inzerentům rovněž slibuje jednodušší i bohatší správu výjimek v podobě webových stránek a youtubových kanálů, kde si nepřejí zobrazování svých reklam.

Google však současně svůj systém vylepšuje tak, aby v případě porušení výše uvedených pravidel o hate-speech nebyl od reklamy odříznut celý web. Penalizace se projeví na konkrétní jeho podstránce, kde se závadný obsah objevil. Jak upřesnil Summers, může se stát, že web pyká za komentáře, jež se objevují v diskuzi pod článkem. Google tak svůj AdSense systém na druhou stranu zjemňuje, ačkoliv za komentáře uživatelů nese odpovědnost provozovatel www stránky. Firma navíc doporučuje pro uživateli generovaný obsah formálně vyhradit samostatnou stránku reklamy zcela prostou.

"Cítíme, že tohle je mnohem adekvátnější způsob ochrany našich zadavatelů před nevhodných obsahem. Zároveň se tak snažíme udělat vše pro to, abychom pomohli provozovatelům webů vydělávat peníze pomocí obsahu kvalitního a bezpečného," doplnil Summers. Jeho zaměstnavatel zároveň odhalil zajímavou statistiku, že do programu AdSense zařazuje přibližně pouze dvanáct procent všech vydavatelů, jež o to požádají. Podle portálu Marketingland.com je tomu tak poprvé v nedávné době, kdy Google tento údaj zveřejnil.

Tím více jej statistika staví do role firmy, která svůj boj proti dezinformacím a nenávisti bere vážně. Samotná iniciativa, kdy zadavatelé stahují inzerci z problematických serverů, však není nová. V prostředí českého internetu se relativně výrazně začala etablovat loni, kdy někteří zadavatelé oznámili, že blokují zobrazování své inzerce na takzvaných dezinformačních či konspiračních serverech. Jejich přehled vytvořila nevládní organizace Evropské hodnoty. Projekt tematicky navázal na iniciativu Konspiratori.sk, jejímž cílem je varovat firmy před spojováním své značky s portály, které údajně šíří lživý či jinak závadný obsah.

-jav-