Facebooku se fotbalová live videa neosvědčila

neděle, 30. července 2017, 09:30 Internet & Mobil MediaGuru

Fotbalové kluby hledají vhodné platformy pro živé videopřenosy, smlouvy s Facebookem jim skončily.

Facebook má s formátem živých videopřenosů velké plány, ale ukazuje se, že jim nemusí vždy plně dostát. Největší sociální síti světa se totiž příliš neosvědčilo partnerství s nejpopulárnějšími fotbalovými kluby světa, a tak se rozhodla podle zdrojů portálu Digiday neprodloužit smlouvy na exkluzivní přímé přenosy. Týmy jako FC Barcelona, Real Madrid či Manchester United tak hledají novou strategii, kudy šířit svou videoprodukci především. Nejde přitom o ryze formální záležitost, ale o relativně důležité obchodní rozhodnutí. Například desetiměsíční kontrakt Facebooku s katalánským velkoklubem na vysílání live videa vynesl barcelonskému týmu milion dolarů. Z pohledu sociální sítě se však ukázalo, že o výhodnou dohodu nejde. Přestože nejpopulárnější fotbalové kluby světa mají na Facebooku až sto milionů fanoušků, videopřenosy sledovala jen hrstka z nich, poznamenává Digiday. Jako příklad slouží konkrétní tisková konference FC Barcelona, která nasbírala jen půl milionu zhlédnutí. Facebook přitom každého z fanoušků na běžící videopřenosy upozorňuje.

Podle informací řečeného portálu by proto nyní sociální síť raději s kluby uzavřela dlouhodobější smlouvy na zajištění prémiového obsahu. Mohl by mít třeba podobu dokumentů o jednotlivých fanouškovských subkulturách či dalších zajímavostech, kde by vynikla exkluzivita obsahu. Ta se například u formátu tiskové konference ztrácí, jelikož z podstaty zpravodajství se uživatel její závěry dozví také z ostatních médií. Neznamená to však, že by kluby neměly v plánu v produkci live videa nadále pokračovat. "Teď jde o to, na jaké to bude cílové platformě. V minulé sezoně měl Facebook vždy přednost kvůli finanční odměně. V té nadcházející vyzkoušíme více sítí. Je nicméně možné, že nakonec stejně skončíme na Facebooku, kde máme největší fanouškovskou základnu," přiznal pro Digiday nejmenovaný vysoce postavený marketingový pracovník jednoho z klubů anglické Premier League.

Možnosti k experimentům přitom nejsou zcela zanedbatelné. Jako alternativa k Facebooku se nabízí například YouTube, kde podle statistik společnosti Tubular Insights vzrostl počet zhlédnutí videí s fotbalovou tematikou o více než o třetinu za rok. Nemalou základnu fanoušků nabízí také Instagram, dceřiná firma Facebooku. Pětina z více než 700 milionů uživatelů Instagramu by se totiž dala charakterizovat jako diváci tohoto kolektivního sportu.

Nová příležitost?

Do jisté míry zajímavou platformou by nicméně mohl být i Twitter. Navzdory nelichotivým finančním výsledkům i stagnujícímu počtu uživatelů ale server Recode upozornil na aspekt, který stojí v případě této platformy za vyzdvihnutí. Přestože jí nepřibyli noví uživatelé, údajně se o 12 procent zvýšil podíl těch, kdo Twitter používají každý den. Podle Recode se jejich počet blíží 160 milionům. Další videa se sportovní tematikou by mohla atraktivitu Twitteru v očích uživatelů ještě zmínit a učinit z něj svébytný sportovně-zpravodajský kanál. Není ostatně překvapením, že by firma ráda streamovala zápasy Premier League.

Samotné kluby pak vybízí ke zkoušení různých formátů a sociálních médií například Phil Stephen,  manažer agentury Two Circles zaměřené na sportovní marketing. Ta spolupracuje s několika špičkovými sportovními kluby. "Musejí dál  experimentovat s Facebookem a ostatními platformami, které mezi sebou soutěží o možnost hostovat kvalitní sportovní produkci. K tomu by se týmy měly snažit ve vysílání využívat sponzorský obsah, případně oslovit fanoušky přímo prostřednictvím služeb na principu OTT," dodal Stephen. Vypršení smluv s Facebookem tak může pro mnohé sportovní organizace paradoxně znamenat příležitost k vypilování své marketingové strategie.

-jav-