NetMonitor změnil metodiku, narostl počet uživatelů

úterý, 18. července 2017, 13:35 Internet & Mobil MediaGuru

Výzkum návštěvnosti českého internetu přešel od července na novou metodiku.

Projekt měření internetové návštěvnosti NetMonitor přešel od 1. července 2017 na novou metodiku Overnight. Spočívá v tom, že přináší oficiální denní data hned druhý den po skončení měřeného období. Novinkou má být i přesnější model výpočtu reálných uživatelů (RU) napříč platformami včetně sociodemografického profilu nebo podrobnější dělení koncových zařízení. Platformu PC je možné zobrazit rozdělenou na návštěvnost z domova a ze zaměstnání a také lze sloučit návštěvnost za platformy smartphone a tablet.

Zadavatel měření, Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), v úterý uvedl, že nová metodika pracuje s tzv. BPS (Behavioral Panel Synthesis) výpočtovou metodou, která umožňuje přesněji určit počet reálných uživatelů bez ohledu na koncové zařízení, ze kterého k internetu přistoupili. Změnou prošlo také prostředí, ve kterém se zobrazují veřejné výstupy dosud publikované v OLA. Z technologických důvodů jsou nově dostupné ve webovém rozhraní Gemius Audience Ratings (GAR). Nová data nelze s ohledem na jinou metodiku výpočtu dat slučovat do časových řad a kombinovat tak výsledky z předchozí metodiky. Proto data publikovaná do 30. června 2017 jsou k dispozici v archivu OLA.

Zjišťovali jsme, jak se změnilo postavení hlavních provozovatelů českého internetu po přechodu na novou metodiku. Podle prozatímních dostupných údajů zaznamenali všichni hlavní internetoví hráči nárůst počtu reálných uživatelů, a to v průměru na úrovni téměř 30 % (platí pro prvních 15 nejsilnějších provozovatelů). Srovnání vychází z týdenních dat za 28. týden 2017 (data podle nové metodiky) s daty za poslední týden v červnu 2017, která byla ještě sbírána starou metodikou (tj. týden 26/2017). Porovnali jsme data z nové metodiky také meziročně, tedy s obdobím 28. týdne 2016. Nárůst počtu reálných uživatelů je poměrně významný, na druhou stranu počet návštěv ani počet page views se v průměru příliš neměnil. U některých provozovatelů se dokonce i přes růst reálných uživatelů snížil. Pořadí provozovatelů je bez změny.

Pozice TOP 15 provozovatelů po změně metodiky, 28. týden 2017

 provozovatel reální uživatelé (RU)  page views (PV) visits 
Seznam.cz 5 892 780 905 763 835 166 989 325
Mediální skupina Mafra 3 930 100 226 180 877 27 220 399
Czech News Center 3 783 898 124 496 314 19 677 935
AdActive / Vltava Labe Media 3 070 954 67 124 883 11 405 939
ImpressionMedia 2 829 944 37 982 139 10 343 160
Economia 2 788 145 89 979 389 16 539 144
TiscaliMedia /ARBomedia 2 267 747 18 873 279 5 622 453
Hyper Media 2 455 628 23 575 762 5 337 067
Allegro AdMarket 1 732 647 19 952 681 3 849 192
Nova Group 1 623 557 18 341 751 4 772 893
FTV Prima 1 305 809 22 111 228 2 874 095
Radim Smicka 1 158 562 69 451 738 4 327 091
Česká televize 1 017 114 8 490 640 2 821 006
Mladá fronta 952 724 5 467 182 1 744 879
Lagardére Active ČR 902 127 7 899 201 1 832 277

Procentuální změny ve výsledcích, 28. týden 2017

 provozovatel změna RU vs. 26/2017 změna PV vs. 26/2017 změna návštěv vs. 27/2017 změna RU vs. 28/2016 změna PV vs. 28/2016 změna návštěv vs. 28/2016
Seznam.cz +8 +2 0 +13 -2 -3
Mediální skupina Mafra +20 +4 +6 +20 -14 +2
Czech News Center +33 0 +9 +54 +53 +27
AdActive / Vltava Labe Media +25 -2 +2 +19 -2 -6
ImpressionMedia +20 -4 +4 +24 -17 -11
Economia +27 -4 +0 +31 +1 -2
TiscaliMedia/ARBomedia +12 +25 -13 +47 +4 +13
Hyper Media +41 -4 -1 +84 -18 +18
Allegro AdMarket +29 -11 +11 +23 -5 +7
Nova Group +43 -2 +2 +30 -10 +3
FTV Prima +26 +8 -17 +31 -23 -18
Radim Smicka +35 -8 +6 +32 -8 6
Česká televize +26 -2 +3 +17 -7 -8
Mladá fronta +36 -3 0 +134 +81 +72
Lagardére Active ČR +32 -1 -12 +36 +44 -1
průměr změna +28 0 0 +40 +5 +6

Zdroj: NetMonitor, srovnání 28. týdne 2017 s posledním týdnem 2017 podle staré metodiky (26. týden) a s 28. týdnem 2016. Data za návštěvnost z ČR i zahraničí za všechny platformy. 

-mav-