Milan Fridrich: ČT má letos víc novinek než loni

středa, 23. srpna 2017, 11:05 TV Martina Vojtěchovská

ČT zahajuje podzimní sezónu, programový ředitel Milan Fridrich slibuje ještě překvapení.

Od pondělí 28. srpna zahajuje Česká televize svůj podzimní program. Ve vysílání se v ten den objeví první díl nové řady seriálu Život a doba soudce A.K. Ve stejný den se poprvé představí i nový komediální seriál Trapný padesátky a na konci prvního zářijového týdne, v pátek 8. září, nové díly seriálu První republika. O podzimním programu ČT jsme mluvili s programovým ředitelem Milanem Fridrichem.

ČT oznámila pro letošní podzim na svém prvním kanále tři hlavní novinky – seriály Život a doba soudce A.K., pokračování První republiky a nový komediální seriál Trapný padesátky. Dvě z těchto novinek navazují na dřívější první řady seriálů. Vychází letošní koncept podzimního vysílání z konceptů z předešlých sezón ČT?

Pokud mluvíme o programu ČT1, jsou to hlavní novinky z dramatické tvorby, ale jinak je novinek letos na podzim několik desítek – dokumentární a publicistické cykly, zábavné veřejně prospěšné vzdělávání jako Zdravotní test národa a Tajemství těla, docusoapy o pražském letišti, z české věznice, komunitě „světských“, náhradní rodičovské péči nebo cyklus o české armádě Patrola. Na ČT1 a ČT2 uvedeme v premiéře dvanáct koprodukčních filmů a třináct nových zahraničních minisérií a seriálů. Na všech kanálech navazuje podzimní vysílací schéma na zkušenosti minulých sezón a je zaměřeno na žánry, které se divácky osvědčily a zároveň plní veřejnou službu. Do historie nás proto dále zavedou Příběhy 20. století a čeští dokumentaristé se představí v přibližně čtyřiceti premiérových dokumentech. Jak na ČT1, tak ČT2, Artu nebo Déčku se snažíme držet programová okna, na něž jsou v prime-time diváci zvyklí. Soudce A.K., Trapný padesátky a První republika II jsou zařazeny logicky tam, kde tyto žánry vysíláme – v pondělí a pátek. Stejně tak sobota patří na ČT1 zábavě.

Pohled na další prime-timové pořady v září ukazuje, že letošní podzim na ČT1 patří hlavně seriálům. S výjimkou soboty se objeví každý večer. Z toho dvakrát týdně repríza Vyprávěj, ve středu Místo zločinu Plzeň a v neděli Četnických humoresek. Proč především seriály?

Vedle seriálů, jak jsem zmiňoval, odvysíláme dvanáct koprodukčních filmů, což už patří k tradici. Česká televize je největším koproducentem české kinematografie a zároveň má pestrý záběr – od debutů mladých tvůrců, přes artové filmy až po divácké snímky. Televizní seriál je ale jinak žádaný a ČT se jim věnuje intenzivně po celou dobu existence, v posledních šesti letech se vývoj a výroba koncentrovaly a ve schématu dostaly pevné místo. Úspěch některých žánrů – původních detektivek a soudních případů – vede nyní k tomu, že se tématu začínají věnovat ve zvýšené míře i jiné televize. Česká televize jde dál a hledá nové formy originálního historického nebo kriminálního formátu, což diváci mohli vidět už na jaře u Světa pod hlavou, Trpaslíka, Spravedlnosti nebo Bohémy. Originální tvorba – byť někdy opřená o zahraniční licenci – se dostala do DNA veřejnoprávního vysílání ČT a chceme se tímto způsobem jako značka pro diváky vyhranit. V době exponenciálně rostoucí konkurence nemůžeme opustit srozumitelné a úspěšné žánry, ale můžeme najít autentická a původní témata a novátorsky je zpracovat. Inovativnost je jedním z pilířů  veřejné služby. Vedle premiérové tvorby samozřejmě doplňujeme vysílání i reprízami ikonických děl.

Plánujete tyto pořady vysílat celý podzim, nebo jde jen o zářijový program?

Dopředu můžeme sdělit jen vysílání na jeden měsíc. Navíc ne všechny seriály a minisérie jsou na celou sezónu, mají různé počty dílů. A samozřejmě máme pro diváky i nějaká překvapení.

Pokud jde o nedělní večer a zařazení Četnických humoresek. Je to tak, že ČT nechtěla stavět nákladný původní formát do času, ve kterém na TV Nova půjde Policie Modrava?

Dané schéma se z hlediska letošního podzimu ukázalo jako optimální z pohledu šesti kanálů České televize. Byly i jiné varianty…

Možná je to dojem, ale na první pohled se zdá, že novinek pro letošní podzim je na ČT1 méně než v uplynulých letech. Souvisí to s finančními nároky nebo s výrobním cyklem nových pořadů?

Je to jen dojem. Z pohledu celé České televize je letos mnohem více novinek na jednotlivé kanály než tomu bylo loni nebo předloni. Z pohledu ČT1 byly loni tři seriálové kusy - Rapl, Já, Mattoni a Doktor Martin, ale nebyl zase dvanáctidílný komediální seriál jako letošní Trapný padesátky. V sobotu sice nebude letos StarDance, protože má po dvou letech roční pauzu, ale máme nové díly Tajemství těla, a zbrusu nový Zdravotní test národa. Novou řadu dostal cyklus o finanční gramotnosti mladých lidí „Hlava rodiny“. Objem investic do programu se poslední tři roky drží na podobných hodnotách, i co se týče jednotlivých kanálů. Je ale samozřejmé, že v čase se objevují různě nákladné projekty, které pak třeba vedou k tomu, že je třeba vyrobit něčeho méně. To se ale nyní neděje.

Nejočekávanější letošní podzimní novinkou je pokračování seriálu První republika. Domníváte se, že její podíl na sledovanosti může dosáhnout srovnatelných výsledků jako první řada?

První republika se stala fenoménem a věříme, že diváky bude pokračování dramatického příběhů bratrů Valentových a jejich rodin zajímat dál. Tentokrát seriál přinese ještě hlubší sondu do běžného života prvorepublikového světa. Vysílání druhé řady přichází po třech a půl letech, což dokazuje, s jakou péčí se hledal námět a jak úzkostlivě tvůrci hledali originální dějové linky a věnovali se natáčení. Rozhodně je důvod seriál sledovat.

Tvůrci už oznámili, že se počítá s výrobou třetí řady seriálu První republika. Jaký je vůbec záměr s tímto seriálem, tedy do jaké doby by až mohl dojít a mohl by nabrat rozměrů např. seriálu Vyprávěj, jehož se natočilo pět řad?

U První republiky se skutečně počítá s třetí řadou a už se na ní pracuje. Předvídat vývoj takového seriálu úplně nejde. Na druhou stranu víte, že Česká televize nevytváří nekonečné projekty a nikdy v dramatice nenatahuje samoúčelně příběhy, jen kvůli prvotnímu diváckému úspěchu. Klíčové je, aby pokračování seriálu nebo minisérie přinášelo něco zajímavého a originálního a bylo tak kreativně intenzivní a inovativní. V nejlepším je proto někdy lepší skončit. Nakonec i seriál Vyprávěj se nestal telenovelou, ale dospěl do data nového Milénia a pak skončil. První republika trvala 20 let, takže počet možných řad je vzhledem k vývoji seriálu omezen. Ve druhé řadě se nacházíme v polovině tohoto období.

Připravuje se pokračování seriálů Případy 1. oddělení a Rapl?

Pokračování Rapla připravujeme. Byl to jeden z projektů, kde se sešly faktory originálního scénáře i zpracování v souznění s diváckým vnímáním a pozitivním názorem kritiky. Podařilo se vytvořit skutečný fenomén, stejně jako předtím u Cirkusu Bukowsky. U Případů 1. oddělení budu tajemnější. Mohu jen prozradit, že tvůrčí tým tohoto seriálu se nerozpadl a chystá nový projekt. Až bude vhodná doba, prozradíme víc.

Velké zábavní sobotní pořady na podzim reprezentují pořady s tematikou zdraví. Dopředu se vědělo, že taneční StarDance má letos přestávku. Neuvažuje přesto ČT o dalším typu zábavních pořadů, například slovenská RTVS letos zařadila folklórní Země zpívá. Bylo by to představitelné v České televizi?

Neustále prověřujeme potenciál různých zábavních pořadů a rovněž víme i o slovenském projektu Celá země zpívá. Ne vždy se projekty dají přenášet z jedné země do druhé, ale nové formy zpracování folkloru nás velmi zajímají. My jsme před třemi roky a loni měli pořad Nejchytřejší Čech, nyní nově Tajemství těla a Zdravotní test národa. ČT se snaží o původní projekty na základě originálního scénáře, nejen přejímat cizí licence. V poslední době se to daří.

V určité divácké skupině jsou populární zahraniční seriály, které se ale obvykle vysílají v pozdějším prime-time a to často na kanále ČT2. Jak vysoká by mohla být jejich sledovanost, kdyby se vysílaly na prvním kanále v dřívějším čase?

Letošní podzim budeme vysílat zajímavé a oceňované seriály i na ČT1 – Šťastné údolí a Ve jménu vlasti V. Na ČT2 zase seriál V pasti, Viktorie nebo sobotní minisérie ve 20:00. Některé seriály jsou velmi výběrové a oslovují velmi specifického diváka a proto je dáváme na výlučnější kanál ČT2. Letos zkoušíme inovovat v tomto smyslu i Jedničku.

Považujete programovou profilaci kanálů ČT2 a ČT art za uzavřenou, nebo očekáváte ještě změny, například v souvislosti s rozšiřováním vysílání stanice ČT art?

Profilování kanálů je nekončící proces. V současnosti je nastavení ČT2 jako vzdělávacího kanálu pro dokumentární a publicistickou tvorbu, výlučnější nové seriály a filmové lahůdky optimální. Jak sledovanost tak kvalitativní hodnocení programu jsou dobré. ČT Art slaví čtyři roky existence a vede si skvěle. Je zacílen ryze na kulturu a umění v nejširším slova smyslu. Pokud by se jeho vysílání rozšiřovalo, je logické že by rozvíjelo jeho současnou identitu. Oba kanály se od sebe velmi liší a každý má jiné úkoly.

Uvažujete do budoucna o nějakých změnách v koncipování vysílacích dnů, nebo vycházíte z přesvědčení, že aktuální profilaci je vhodné rozvíjet i nadále?

K drobným změnám dochází neustále, ale obecně je nastavení kanálů České televize v současnosti optimální a divácky srozumitelné, což dokazuje fakt, že za loňský rok vzrostly hodnocení kvality u programu jak v kategorii spokojenosti, tak zaujetí a originality. Pokud některý žánr nebo typ pořadu v konkrétním programovém slotu nepřináší efekt a to jak divácký, tak z pohledu vnímání televize u odborné veřejnosti, pak samozřejmě přemýšlíme, jak program oživit a proměnit. To se v posledních letech několikrát stalo. Během posledních dvou let se soužití šesti kanálů ustálilo a dobře se doplňuje, stejně jako rozložení jednotlivých dnů.

Milan Fridrich, programový ředitel, Česká televize

Ředitelem programu České televize je od října 2011. Do ČT nastoupil v roce 2005, kdy se stal šéfeditorem ČT24. Poté byl ředitelem zpravodajství České televize a od srpna 2010 se stal výkonným ředitelem nových médií. Před příchodem do ČT pracoval jako stálý zpravodaj Českého rozhlasu v Bruselu a později jako stálý zpravodaj Hospodářských novin v Bruselu.