Nová data: Přehled čtenosti časopisů

Casopisy_obalky_diskuse
Rostoucí čtenost potvrdily v nových datech především magazíny Téma, Živá historie a suplement Ego!.

Souhrnná čtenost časopisů na vydání v prvním pololetí 2017 představuje v Česku 67 % populace, což je o jeden procentní bod méně než ve stejném období loni. K nejčtenějším časopisům se řadí magazíny společenské, časopisy pro ženy a programové časopisy. Nová data přináší výzkum čtenosti tisku Media projekt. K časopisům, které podle meziročního srovnání a zároveň také podle srovnání s posledním měřeným obdobím za první kvartál 2017 a poslední kvartál 2016 nejvýrazněji vylepšily svoji čtenost, patří magazíny Téma, Živá historie a suplement Hospodářských novin Ego!. Níže uvádíme přehled čtenosti časopisů (v tisících osob) v jednotlivých obsahových kategoriích. 

Na čele časopisů o bydlení zůstává Dům a zahrada, který oproti výsledkům za předchozí klouzavé pololetí mírně navýšil svůj odstup od druhého Bydlení. Pozice ostatních časopisů se nemění.

Bydlení, bytová kultura 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 99 95 124 4,2 -20,2
Bydlení 78 83 64 -6,0 21,9
Marianne Bydlení 65 66 62 -1,5 4,8
Katka – Náš útulný byt 56 54 54 3,7 3,7
Můj dům 55 53 60 3,8 -8,3
Tina Bydlíme 47 56 52 -16,1 -9,6
Svět koupelen 45 52 68 -13,5 -33,8
Magazín Pěkné bydlení 40 45 49 -11,1 -18,4
Moderní byt 40 40 40 0,0 0,0
Svět kuchyní 37 46 42 -19,6 -11,9
Rodinný dům 34 37 38 -8,1 -10,5

Na čele ženských časopisů zůstává Blesk pro ženy před Chvilkou pro tebe. Oba mají značný náskok před dalšími tituly v segmentu. Svoji pozici dále vylepšuje časopis Napsáno životem.

Časopisy pro ženy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 448 450 457 -0,4 -2,0
Chvilka pro tebe 422 413 438 2,2 -3,7
Tina 210 221 198 -5,0 6,1
Překvapení 192 200 215 -4,0 -10,7
Vlasta 171 180 210 -5,0 -18,6
Napsáno životem 169 148 156 14,2 8,3
Katka 160 158 163 1,3 -1,8
Maminka 123 125 134 -1,6 -8,2
Aha! pro ženy 119 127 141 na -15,6
Claudia 103 104 104 -1,0 -1,0
Čas na lásku 73 64 68 14,1 7,4
Betynka 64 72 75 -11,1 -14,7
Burda style 49 48 51 2,1 -3,9

Vedoucí tituly v segmentu programových časopisů postihly menší poklesy, na čele je ale nadále TV max.

Časopisy programové 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV max 459 494 501 -7,1 -8,4
TV mini 279 294 295 -5,1 -5,4
TV star 163 166 180 -1,8 -9,4
Týdeník Televize 143 150 136 -4,7 5,1
TV expres 109 101 116 7,9 -6,0
TV revue 84 92 89 -8,7 -5,6
TV Plus 14 58 63 56 -7,9 3,6

V osamocené kategorii časopisů životního stylu pro muže zůstává Formen.

Časopisy životního stylu pro muže 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Formen 34 37 35 -8,1 -2,9

Nižší čtenost ve srovnání s předešlým klouzavým pololetím zaznamenaly tituly v kategorii časopisů životního stylu pro ženy. Na čele zůstává Žena a život. V meziročním srovnání si polepšily Joy, Moje psychologie a Cosmopolitan.

Časopisy životního stylu pro ženy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 291 296 335 -1,7 -13,1
Svět ženy 246 273 278 -9,9 -11,5
Glanc 169 181 187 -6,6 -9,6
Marianne 161 184 162 -12,5 -0,6
Elle 128 136 138 -5,9 -7,2
Moje psychologie 117 118 90 -0,8 30,0
Cosmopolitan 115 116 103 -0,9 11,7
Joy 112 113 90 -0,9 24,4
Kreativ Praktická žena 109 118 120 -7,6 -9,2
Dieta 81 88 102 -8,0 -20,6
Marie Claire 53 58 62 -8,6 -14,5
Kondice 41 48 44 -14,6 -6,8
Harper´s Bazaar 36 44 47 -18,2 -23,4

Vývoj mezi ekonomickými tituly se od posledních výsledků nezměnil. Kategorie titulů na čele s Forbesem dosáhla srovnatelných výsledků jako v uplynulém měření. 

Ekonomické časopisy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 114 118 116 -3,4 -1,7
Ekonom 59 62 57 -4,8 3,5
Euro 32 32 40 0,0 -20,0

Segment motoristických časopisů patří nadále magazínu Svět motorů.

Motoristické časopisy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Svět motorů 207 206 221 0,5 -6,3
Svět motorů Speciál 149 153 153 -2,6 -2,6
Auto Tip 134 141 129 -5,0 3,9
Automobil 77 81 88 -4,9 -12,5
Aito Tip Klassik 47 56 63 -16,1 -25,4
Trucker 30 35 34 -14,3 -11,8

Stabilní výsledky vykazují časopisy na předních místech v kategorii společenských časopisů. Vede dále Nedělní Blesk před Rytmem života a Epochou. 

Společenské časopisy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Blesk 535 540 561 -0,9 -4,6
Rytmus života 515 524 568 -1,7 -9,3
Epocha 371 365 380 1,6 -2,4
Sedmička 322 310 330 3,9 -2,4
Pestrý svět 279 268 285 4,1 -2,1
21. století 229 233 194 -1,7 18,0
Nedělní Aha! 138 155 147 -11,0 -6,1
Story 100 97 97 3,1 3,1
Instinkt 95 103 101 -7,8 -5,9
Exkluziv 60 70 71 -14,3 -15,5
Interview 56 59 na -5,1 na

V kategorii celostátních zpravodajských týdeníků je situace vyrovnaná, o jeden tisíc čtenářů (statisticky nevýznamné) je na čele Týdeník Květy před Reflexem. Nejvýrazněji ale zvýšil čtenost magazín Téma.

Zpravodajské týdeníky – celostátní 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Týdeník Květy 248 232 264 6,9 -6,1
Reflex 247 246 259 0,4 -4,6
Téma 164 140 116 17,1 41,4
Respekt 163 164 158 -0,6 3,2
Týden 131 134 147 -2,2 -10,9

Mezi časopisy o vědě, technice a zajímavostech patří první místa titulům spojeným se značkou 100+1. Magazín 100+1 historie se přitom v měření objevuje poprvé a hned s výsledkem 188 tisíc čtenářů na vydání. Výrazněji také narostla čtenost časopisu Živá historie.

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 239 234 229 2,1 4,4
100+1 historie 188 na na na na
Živá historie 164 139 117 18,0 40,2
National Geographic 149 142 164 4,9 -9,1
Lidé a Země 129 141 108 -8,5 19,4
Koktejl 53 59 85 -10,2 -37,6

Segment časopisů pro děti a mládež nepřináší překvapení, svoji vedoucí pozici potvrzuje čtrnáctideník ABC.

Časopisy pro děti a mládež 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 149 151 154 -1,3 -3,2
Top dívky 66 76 71 -13,2 -7,0
Popcorn 54 58 68 -6,9 -20,6

Mezi časopisy o vaření zvýšil čtenost vedoucí magazín Blesk Vaše recepty. Oproti měření za předcházející klouzavé pololetí se dařilo také druhému Apetitu a polepšil si rovněž i F.O.O.D.

Časopisy – vaření 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk Vaše recepty 170 161 159 5,6 6,9
Apetit 159 140 161 13,6 -1,2
F.O.O.D. 92 82 91 12,2 1,1
Chvilka v kuchyni 89 94 104 -5,3 -14,4
Gurmet 52 64 67 -18,8 -22,4

Lepší výsledky vykázaly oba zástupci kategorie počítačových titulů. Čtenost navýšily jak vedoucí Computer, tak druhý Chip.

Časopisy – informační a komunikační technologie 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Computer 81 77 77 5,2 5,2
Chip 62 58 47 6,9 31,9

Kategorie časopisů distribuovaných zdarma je nadále doménou týdeníků 5plus2, které ještě mírně zvýšily svou čtenost.

Časopisy zdarma 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 896 857 872 4,6 2,8
Čilichili 187 169 174 10,7 7,5
Kraj Vysočina 129 131 154 -1,5 -16,2

Nemění se ani postavení sportovních časopisů, na čele je stále týdeník Nedělní Sport.

sportovní časopisy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Sport 148 156 164 -5,1 -9,8
Sport Góóól 108 112 130 -3,6 -16,9

V segmentu titulů o zahradě a hobby upevnil vedoucí postavení Receptář.

zahrada, hobby 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Receptář 307 297 317 3,4 -3,2
Blesk Hobby 123 131 124 -6,1 -0,8

Novým lídrem v kategorii křížovkářských časopisů se stal titul Sedmička – Křížovky, který se objevuje ve výsledcích poprvé. Dosáhl na čtenost 280 tisíc čtenářů.

křížovky, čtení, soutěže 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Sedmička – Křížovky 280 na na na na
Blesk Křížovky 210 199 225 5,5 -6,7
Nedělní Blesk Křížovky 200 223 256 -10,3 -21,9
Chvilka pro luštění 161 147 136 9,5 18,4
Nedělní Aha! Křížovky 159 180 179 -11,7 -11,2
Křížovkář TV magazín 123 107 na 15,0 na
Chvilka pro tebe Napětí 39 44 45 -11,4 -13,3

Nejčtenějším celostátním suplementem je nadále Blesk magazín TV před TV magazínem. Čtenost nejvýrazněji narostla magazínu Ego! (HN). Pozici ale vylepšily i Aha! TV, Pátek Lidových novin a Sport magazín.

celostátní suplementy 1+2Q/2017 4Q/2016+1Q/2017 1+2Q/2016 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk magazín TV 1 244 1 235 1 253 0,7 -0,7
TV magazín 1 108 1 185 1 296 -6,5 -14,5
Magazín Dnes + TV 698 713 707 -2,1 -1,3
Ona Dnes 429 450 474 -4,7 -9,5
Víkend Dnes 407 424 435 -4,0 -6,4
Aha! TV 387 366 359 5,7 7,8
Sport magazín 372 333 347 11,7 7,2
Magazín Právo + TV 361 380 403 -5,0 -10,4
TV pohoda (celkem) 305 293 318 4,1 -4,1
Doma Dnes 289 307 336 -5,9 -14,0
Pátek Lidové noviny 275 254 243 8,3 13,2
Deník Víkend 247 253 237 -2,4 4,2
Rodina Dnes 204 206 209 -1,0 -2,4
Auto Dnes (dříve Test Dnes) 198 201 182 -1,5 8,8
Víkend Právo 159 169 157 -5,9 1,3
Ego! 145 120 104 20,8 39,4
Dům & bydlení 136 142 175 -4,2 -22,3
Styl pro ženy 88 101 110 -12,9 -20,0

Pozn.: Čtenost na vydání, uvedena v tisících osob

Zdroj: Media projekt, 1+2Q/2017, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-

Zařazeno v rubrice: Tisk

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.