Marianne si víc všímá příběhů reálných lidí

monika-mudranincova
Šéfredaktorka Monika Mudranincová hodnotí rok od svého nástupu změny v časopise Marianne.

Do vedení časopisu Marianne jste přišla loni v srpnu. Podařilo se vám za rok prosadit to, co jste chtěla?

Ano, myslím, že se nám to podařilo. Zpočátku jsem samozřejmě měla k Marianne velký respekt – je to pro mě kultovní časopis, který čtu od prvního čísla, a to je už sedmnáct let! Takže všechny kroky jsem dělala po pečlivé úvaze a s vědomím, že změny jsou nutné pro to, aby se časopis dál vyvíjel.

Jaká ta očekávání konkrétně byla?

Očekávalo se ode mě, že oslovíme širší čtenářský okruh. V dnešní době je věk relativní pojem, čtyřicítka je nová třicítka a třicítka je nová dvacítka. Ženy pomaleji stárnou a tomu odpovídají i jejich zájmy. Marianne tradičně nejvíc četly ženy po třicítce. Jenže z těch, které s ní začínaly, jsou dnes už padesátileté dámy – a ty mají dcery, které ji také čtou, protože ji najdou u maminky na nočním stolku. Naše ambice byla oslovit i tuto věkovou kategorii, a to se nám podařilo – meziročně nám stoupl o 40 procent počet čtenářek ve věku 20-29 let. Máme též o 31 procent více studentek a o 25 procent víc čtenářek v domácnosti, na mateřské nebo rodičovské dovolené. A meziročně stabilní celkovou čtenost 161 000 čtenářek. Takže máme radost, že se facelift Marianne povedl.

Jak jste toho dosáhli?

Stavíme nadále na tradičních kvalitách Marianne, jako jsou rozhovory s lidmi, kteří jsou „creme de la creme“ české společnosti, ale udělali jsme i několik změn. Mimo jiné jsme začali klást větší důraz na publicistiku, ještě víc než dříve popisujeme trendy odehrávající se ve společnosti prostřednictvím reálných lidí. Investujeme hodně do produkce, pokud je to možné, vyhýbáme se ilustračním fotografiím, chceme být uvěřitelní.

Týká se tento přístup i vašeho pojetí titulních stran?

Ano, na obálku dáváme buď celebritu, se kterou jsme pořídili rozhovor, nebo modelku, s níž jsme nafotili fashion story, případně jinou osobnost, která se v Marianne objeví. Jelikož nejsme licenční titul, obálku fotíme sami.

Jakými dalšími změnami Marianne za rok prošla?

Kromě focených publicistických témat jsme nově zavedli i další rubriky, například Rodina na cestě, v níž pravidelně představujeme českou rodinu žijící v zahraničí. Nebo rubriku V rovnováze, na kterou čtenářky hodně reagují, jelikož se zabývá tím, po čem všechny ženy touží – rovnováhou mezi rodinou, koníčky a kariérou. Manuál „jak na to“ předkládáme prostřednictvím rozhovorů a anket s úspěšnými ženami napříč celým společenským spektrem. A důvod proč to děláme? Chceme ukázat, že jde otočit život o 180 stupňů, jen se člověk nesmí bát překročit svou komfortní zónu a najít to, co ho baví a v čem je dobrý. Podobných inspirativních příkladů najdou čtenářky v Marianne spoustu v celém časopise. Naším cílem je totiž pozitivní návod na život, ať už ten manuál najde čtenářka v rubrice Téma, Fenomén, Interview, Móda, Krása, Gourmet, Rodina nebo třeba Dekor.

Témata, která si vybíráte, jsou teda určována primárně aktuálností, nebo jaká jsou klíčová kritéria?

Na to není jednoduchá odpověď, udělat dramaturgii časopisu, který má tak širokou cílovku, je pokaždé alchymie. Aktuálnost je žádoucí, ale stejně důležité je, aby si v Marianne našla něco zajímavého a překvapivého každá žena. Překvapivého říkám záměrně, protože v dnešní době je tolik informačních zdrojů, že přijít v printu s něčím novým je umění. Proto jsme v redakci velmi šťastní, když dostaneme dopisy, v nichž čtenářky píšou, že podobný rozhovor nebo informaci ještě nikde předtím nečetly. A píší nám i muži! Podle průzkumů čtenosti máme 8000 mužských čtenářů, což je na ženský lifestyle krásné číslo a jenom potvrzuje, že jedna z klíčových kvalit Marianne je kvalitní žurnalistika, která se neomezuje jen na to, jak být krásná a co si vzít na sebe, i když i tomu se samozřejmě věnujeme.

Plánujete nějaké další změny?

Ano, plánujeme, změny jsou prospěšné, nechceme stagnovat. Určitě bych si nepřála, aby Marianne jela na autopilota. Ale nerada bych předem něco prozrazovala, to jistě chápete. Reakce na prozatímní změny jsou pozitivní, jak jsem již říkala, přibyly nám mladší čtenářky a některé z těch, které Marianne v minulých letech opustily, se zase vrátily, což mě velmi těší.

Měnila se po vašem příchodu redakce?

Zhruba polovina redakce se proměnila, ale to je po změně šéfredaktorky logické. Moje redakce nyní přesně odráží profil čtenářky Marianne – máme nezadané singly, zadané mladé ženy, vdané a zatím bezdětné, vdané s dětmi, rozvedené… Máme v redakci dokonce i jednoho muže.

Svého času spolupracovala Marianne s vybranými publicisty, kteří pro ni pravidelně připravovali texty. Pokračuje ještě tato spolupráce?

Ano, spolupracujeme na pravidelné bázi s různými externisty, kteří patří ke špičce ve svém oboru, například s fejetonistkou Lucií Zídkovou, která pro nás píše pravidelné sloupky Zápisky manželky, matky a macechy. Jednou měsíčně též publikujeme v tištěné Marianne témata od vztahového kouče Martina Zikmunda, který je hodně aktivní i na našem webu Marianne.cz, a nově jsme zavedli rubriku Hovory nad talířem oblíbeného publicisty a gastronauta Pavla Maurera a jeho dcery Anny Satoranské. A brzy představíme další novinku – v rubrice Gourmet najdete od říjnového čísla Manžele v kuchyni, alias Kitchen Story.

Koho považujete za hlavní konkurenci?

Nechci, aby to znělo neskromně, ale myslím, že Marianne coby český, nelicenční magazín je tak unikátní, že ve své kategorii nad konkurencí vyčnívá.

Na začátku jste zmiňovala hodnoty, které si s časopisem spojujete. Jaká podle vás současná Marianne je?

Marianne je informovaná, pozitivní, inteligentní, vtipná, moderní a inspirativní. Prostě všechno to, co chcete od nejlepší kamarádky. A náš cíl je, abychom Marianne dál rozvíjeli jako značku nejen v tištěné verzi, ale ještě víc než doposud i na webu a sociálních sítích, aby čtenářky s námi mohly být v kontaktu, kdykoli se jim zachce.

 

Monika Mudranincová, šéfredaktorka, Marianne

Novinářskou kariéru začínala v The Wall Street Journal Europe a The Prague Tribune, později byla vedoucí přílohy Lidových novin Relax. Stála u zrodu přílohy MF Dnes City a luxusního lifestylového magazínu City Life, který vedla do července 2016. Od srpna 2016 je šéfredaktorkou Marianne.

Zařazeno v rubrice: Tisk

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.