Dvě třetiny mileniálů hledají inspiraci u youtuberů

čtvrtek, 12. října 2017, 12:55 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Youtubeři mají vliv na skupinu mileniálů, potvrzuje další z výzkumů, který se této tematice věnuje.

Karel Kovář alias Kovy na konferenci Earned Media, foto: PR.Konektor

Karel Kovář alias Kovy na konferenci Earned Media, foto: PR.Konektor

Youtubery sledují v současnosti v České republice až tři čtvrtiny mladších mileniálů (15-25 let). 66 % z nich přes youtubové tvůrce obsahu získává informace například o značkách a nových službách. Ke koupi pak youtuber inspiroval 39 % miléniálů. Vyplývá to z průzkumu agentur PR.Konektor a NMS Market Research, který proběhl ve spolupráci se společností Scio. Zveřejněn je v průběhu čtvrteční konference Earned Media.

Nadpoloviční většina si na youtubová videa udělá čas alespoň jednou za týden, pro 16 % mileniálů je to pak každodenní aktivita. Skoro dvě třetiny sledují jednoho až tři videomakery týdně, téměř každý desátý jich má ve svých odběrech i víc než pět. „Mezi nejoblíbenější youtubery aktuálně patří Kovy a Jirka Král. Z děvčat pak bodují youtuberky Shopaholic Nikol a Anna Sulc. Aby se na předních příčkách sledovanosti udrželi, musí především sledovat zahraniční trendy v oboru,“ uvedla Hana Vávrová, project manager bookingové agentury The Hive, která s tvůrci digitálního obsahu pracuje.

Youtubová videa lze rozdělit do tří kategorií: zábavné skeče, gaming unboxing. Nejpopulárnější je první zmíněná (75 % respondentů). Polovina mileniálů se ráda dívá i na živé komentované streamy záznamy gamerů. Naopak unboxing (rozbalování nějakého většinou drahého výrobku na videu) v Česku na popularitě zrovna nezískal, pozitivní ohlas mu dává jen asi třetina tázaných.

Průzkum dále ukazuje, že přes 60 % mileniálů tráví na Youtube denně maximálně 30 minut.

Youtuberství je považováno spíše za dobře placený koníček než za opravdové zaměstnání. „Za své povolání by si ho vybral jen zlomek mileniálů. Pouze každý dvacátý uvedl, že by se chtěl živit právě youtuberingem. Naopak téměř čtyři pětiny o práci youtubera nechtějí ani uvažovat. Většina zároveň předpokládá, že s přibývajícím věkem budou sledováním videí trávit méně času, do pěti let to očekává 59 % dnešní mladé generace,“ vysvětluje Kamil Kunc, Client Service Manager výzkumné agentury NMS Market Research.   

Jak youtubeři ovlivňují mileniály?

  • Pro čtvrtinu milieniálů jsou postoje youtuberů důležité při utváření vlastního názoru.
  • 66 % mileniálů získává přes Youtube informaci o novém výrobku/značce.
  • 42 % mladých přiznává, že youtubeři ovlivnili jejich názor na konkrétní značku nebo výrobek.

Zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research 

Průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku obyvatel České republiky (521 osob, 15-25 let). Sběr dat proběhl online v Českém národním panelu.

Role youtuberů při vytváření vlastního názoru, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

Role youtuberů při vytváření vlastního názoru, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

Vliv youtuberů na aktuální dění, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

Vliv youtuberů na aktuální dění, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

Vliv youtuberů na výrobky, služby a značky, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

Vliv youtuberů na výrobky, služby a značky, zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research

U potenciálních vysokoškoláků se ale statistiky často liší. Druhá část průzkumu proto proběhla ve spolupráci se společností Scio v rámci přijímacích zkoušek na vysoké školy. Výsledky ukázaly, že studijně nadějných mileniálů, kteří alespoň jednou týdně youtubery sledují, je o 16 % méně. A co víc, téměř polovina je nesleduje vůbec. Tři čtvrtiny z nich očekávají další pokles v čase stráveném sledováním v následnících pěti letech. Průměrná doba strávená u videí ani účel jejich sledování se ale od všech ostatních mileniálů nijak neliší.

Rozdíl přichází u otázky vlivu influencerů na vytváření vlastního názoru. Postoj youtubera je hodně důležitý jen pro 1 % procento uchazečů o studium. Dokonce 93 % z nich připadá názor tvůrců digitálního obsahu jako nedůležitý, zbylých 6 % vezme stanovisko influencera v potaz, ale není pro něj klíčové. „Přestože youtubeři jsou pro mileniály stále atraktivní, pouze pětina z nich by si přála, aby se ve škole učili vytvářet obsah pro YouTube,“ doplňuje mluvčí společnosti Scio Markéta Majerová.

Názor budoucích vysokoškoláků na Youtubery

  • Jako nedůležitý označilo 93 % budoucích studentů postoj youtubera při vytváření vlastního názoru.
  • Pouze pro 2 % je povolání youtubera vysněným zaměstnáním.
  • 80 % by si nepřálo výuku tvorby obsahu pro Youtube na školách.

Zdroj: PR.Konektor, NMS Market Research, Scio

Průzkum proběhl v rámci Scio testů pro přijímají zkoušky na vysoké školy v roce 2017. Do průzkumu se zapojilo celkem 12 057 uchazečů o studium v průběhu 3 vln Scio testů.

-mav-