Facebook spustí mediální předplatné

sobota, 21. října 2017, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť chce vydavatelům pomoci prodávat předplatné, funkci ale zřejmě nasadí jen na Android.

Foto: Facebook

Foto: Facebook

Část zpravodajského obsahu v aplikaci Facebooku ohradí paywall. Firma se po vlně kritiky v souvislosti se svým obchodním modelem či napomáhání šíření lživých zpráv snaží být pro média partnerem, nikoliv soupeřem. Během nejbližších týdnů Facebook otestuje novou funkci, která umožní prostřednictvím vlastní mobilní aplikace nabízet předplatné zpravodajského obsahu. Záměr však naráží na postoj Applu, který by si z předplatného účtoval třicetiprocentní provizi, což Mark Zuckerberg odmítá. Jak uvádějí zdroje serveru Recode.net zástupci řečených firem o problému jednají již několik měsíců. Nehledě na jejich výsledek, Facebook je připraven v brzké době funkci zavést, i kdyby měla běžet jen na aplikacích pro operační systémy Android. Jeho provozovatel, Alphabet, s podílem nepočítá. Podporu části významných titulů pro svůj záměr již má, dohodl se s tituly jako The Washington Post, The Economist, Bild, Le Parisien či Der Spiegel.

Ne všechny ale iniciativu vítají, mezi takové patří například New York Times či Wall Street Journal. Kritika zaznívala i z dalších vydavatelství, chtěla by například lepší kontrolu nad tím, kolik článků měsíčně budou mít uživatelé k dispozici zdarma – Facebook momentálně počítá s limitem na deset textů. Média ovšem mají možnost uzamknout jen pro předplatitele libovolný svůj článek ve formátu Instant Articles, tedy speciální variantě optimalizované pro prohlížení přes mobilní aplikaci.

Největší překážku rozšíření popsané nabídky předplatného tak nakonec může představovat právě Apple, který drží ve Spojených státech téměř poloviční podíl  na trhu s chytrými telefony. Uživatelé operačního systému iOS navíc obecně utrácejí za placené služby více než vlastníci přístroje se systémem Android. Pokud chce tedy Facebook mediálnímu byznysu opravdu pomoci, spolupráce s Applem se jeví jako klíčová. Jenže jak připomíná Recode, obchodní politika Applu, která počítá s provizí z předplatného pořízeného prostřednictvím aplikace třetí strany, se datuje až do roku 2011, a je tedy ve firemních procesech zakořeněná. Nelze ji obejít ani tím, když by faktické zakoupení předplatného probíhalo na webových stránkách vydavatelství – klíčové je, že celý nákupní proces odstartoval uvnitř aplikace Facebooku. Obě firmy se ovšem odmítly k celé záležitosti oficiálně vyjádřit.

Facebook nicméně na svém blogu zopakoval, že se snaží vyjít vstříc mediálním domům a nad parametry nabídky předplatného jim dát plnou kontrolu. „Mnoho vydavatelství označilo předplatné vnímá rozšiřování počtu platících čtenářů jako svou prioritu,“ tvrdí sociální síť. Přitom právě duopol Google-Facebook část médií vnímá jako jeden z největších problémů online žurnalistiky. Jako problémový hráč se ale může ukázat i Apple, což by situaci mediálního trhu příliš neprospělo.

-jav-