Lidé vyhledávají vánoční dárky už v říjnu

úterý, 3. října 2017, 11:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Zadavatelé by už měli startovat digitální vánoční kampaně, lidé už od října hledají inspiraci.

Už od října narůstá ve vyhledávání zájem o dárky. Právě v tomto období totiž lidé začínají řešit Vánoce. Více než v loňském roce bude pro zadavatele důležitá přítomnost v mobilních telefonech, podcenit by neměli ani videoformáty. „Zadavatelé by měli začít s kampaní už v říjnu a po Štědrém dni pokračovat až do ledna, protože zájem spotřebitelů ani po vánočních svátcích neustává,“ poradil na setkání agentury Fragile Media Jakub Mazal ze společnosti Google (na úvodní fotografii). 

Od října do Vánoc mohou zadavatelé využít i rostoucí oblibu speciálních pobídek e-commerce světa. V loňském roce zaznamenal Google například 50% nárůst ve vyhledávání na Black Friday, o 20 % si polepšil i Den dopravy zdarma a své místo si získává rovněž Cyber Monday. O 30 % se zvýšilo vyhledávání povánočních výprodejů. Zájem nakupovat i po svátcích potvrzuje také Seznam.cz. „Není dobré vypínat kampaně na dny po Štědrém dni. Lidé neztrácí chuť nakupovat ani po Vánocích. Z našich dat vyplývá, že se jejich zájem vyrovnává objemem přístupů z průběhu října. Navíc e-commerce sektor stále roste, což dokazuje i meziroční 21% nárůst konverzí jen v Skliku,“ vysvětlil Jiří Lesňák ze Seznam.cz. 

Nezapomenout na mobilní telefony

U vánočních kampaní by měli inzerenti zohlednit také stále důležitější roli, kterou hraje v nákupním rozhodování mobilní telefon. Jeho využití k prohlížení internetových stránek roste, a to zejména o víkendu. „Zatímco přes pracovní týden jsou lidé často na desktopu, o víkendech si vystačí s mobilním telefonem, na což by si zadavatelé měli dát pozor,“ zdůraznil Jiří Lesňák a upozornil na skutečnost, že i když jsou lidé na mobilním internetu stále častěji, investice do mobilních kampaní rostou poslední dva roky jen zvolna.

Používání mobilních zařízení pro vyhledávání roste zejména o víkendu (foto: Fragile Media).

Používání mobilních zařízení pro vyhledávání roste zejména o víkendu (foto: Fragile Media).

Nárůst mobilního vyhledávání potvrdil i Jakub Mazal z Google. „V některých kategoriích vzrostlo  loni vyhledávání na mobilech v meziročním srovnání i o 50 %. Zajímavým momentem je i aktivace nových mobilních zařízení, které našli lidé pod stromečkem,“ řekl s tím, že je to vhodná chvíle pro podporu mobilních aplikací. 

Důležité je i video

S rostoucí konzumací videoobsahu vzrůstá rovněž atraktivita videoportálů pro umístění reklamy. Přímo přes YouTube vyhledávají internetoví uživatelé před vánočními svátky nejen koledy, ale i inspiraci pro vánoční dekorace či samotné dárky. Za tímto účelem rádi zhlédnou unboxing videa, v nichž probíhá postupné rozbalování produktu, dále recenze či srovnání různých produktů. „YouTube umožňuje zacílit to pravé publikum, s vhodným sdělením a v ten správný čas, kdy je pro uživatele relevantní,“ popsal Jakub Mazal.

Na video se soustředí ve své reklamní strategii také Seznam.cz, který má v plánu další navyšování videokapacity adaptováním šesti vteřinového formátu bumper i zpřístupnění videa pro klienty Skliku. Podle dat Seznam.cz probíhá sledování videa nejčastěji na desktopu (72 % ), ale na mobilu je to už 20 %, na tabletu 5 % a v rámci HbbTV, kde je Seznam.cz aktivní, to činí 3 %.

Kreativu na vánoční kampaň je vždy vhodné otestovat. Vyplatí se rovněž zdůraznil vhodnost produktu jako dárku a také uvést do reklamního sdělení i datum možného dodání. Po Vánocích se daří komunikovat sezónní témata, jako je hubnutí, doplňky zdraví, zimní sporty či first minuty zájezdy. „Proto by v neposlední řadě zadavatelé neměli při přípravě podkladů zapomínat na mobilní rozměry,“ doplnil Jiří Lesňák.

-stk-