IKEA otevře na českém trhu první pop-up studio

čtvrtek, 11. ledna 2018, 10:15 Retail MediaGuru

Ve snaze přiblížit značku plánuje IKEA do léta otevřít své první pop-up studio v centru Prahy, i s kavárnou.

V budově bývalé České spořitelny vznikne nové pop-up studio IKEA, foto: IKEA

V budově bývalé České spořitelny vznikne nové pop-up studio IKEA, foto: IKEA

Společnost IKEA se letos rozhodla uvést na českém trhu nový formát prodejny. Za účelem přiblížit značku zákazníkům a dostat ji do dopravně dostupných míst, kde se lidé pohybují, otevře do léta letošního roku na pražském Václavském náměstí své první pop-up studio. Cílem je nejen posílit vnímání značky, ale zvětšit podíl zákazníků, inspirovat je a nalákat je do obchodních domů IKEA. 

„Svět se velmi rychle mění, stejně jako potřeby a chování lidí. Změnou prochází i vztah lidí ke značce – chtějí být její součástí, vést dialog, spoluvytvářet ji, přizpůsobovat si její produkty podle svého, spojovat si ji se zážitky. Chtějí být značce mnohem blíže fyzicky i emočně. Proto plánujeme v létě otevřít na Václavském náměstí první pop-up studio IKEA,“ vysvětlil Marek Feltl, generální ředitel IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. 

Na rozloze 800 m2 se bude expozice zaměřovat vždy jen na jednu část sortimentu, v případě pražské prodejny to budou obývací pokoje. „Tím, že se soustředíme jen na jednu část sortimentu, mají naši designéři větší prostor pro kreativitu a mohou představit produkty IKEA v jiném světle. Expozice nabídne nečekaná řešení a různé neotřelé kombinace výrobků, tvarů a materiálů, které přinesou našim zákazníkům více inspirace,“ přiblížil koncept pop-up studia IKEA lídr projektu Peter Tichý. V pop-up studiu bude sortiment často obnovován, jeho cílem bude nejen inspirovat, ale i nabídnout profesionální plánovací místo. Součástí bude také IKEA Kafé.

Pop-up studio či pop-up obchod

V retailu označuje pop-up obchod s krátkodobým pronájmem prostor, často jen v řádu dní, týdnů nebo i měsíců, což odráží význam původního anglického výrazu „náhle se vynořit/vyskočit“. Tento prodejní formát mají v oblibě online prodejci, kteří tak mohou odprezentovat své zboží bez nutnosti provozovat kamennou prodejnu. Na českém trhu s ním má zkušenosti například ZOOT.cz, k prezentaci své značky Flora využila pop-up olejový bar společnost Unilever a v loňském roce si tento formát vyzkoušela i čokoláda Orion, která si otevřela pop-up čokoládovnu. Na německém trhu se k pop-up formátu odhodlal například řetězec Lidl, který po dobu deseti dní prodával v centru v Hamburku kolekci Esmera.

Na Václavském náměstí bude IKEA pop-up studio umístěno v přízemí a prvním patře budovy bývalé České spořitelny, s číslem orientačním 16. „Pop-up studio je časově omezený formát, většinou na jeden dva roky. Jeho záměr není nahradit obchodní dům,“ dodal Peter Tichý s tím, že do budoucna se může lokalita pop-up studia měnit. Ve zbytku budovy bude provozován hotel Pytloun. 

V interiéru pop-up studia budou použity přírodní materiály jako dřevo, kov a kámen a tlumené barvy, jež mají odpovídat skandinávskému designu. Důraz je kladen flexibilitu, aby bylo možné sortiment co nejčastěji obměňovat. Vedle expozice a kavárny bude pop-up studia sloužit i různorodým eventům a workshopům. Investice do pop-up studia činí 15 milionů korun.

IKEA plánuje na podporu nového formátu i marketingovou kampaň. Očekává 1000 návštěvníků denně. Otevřeno bude mít stejně jako obchodní domy, tedy od 9 do 21 hodin. Pokud se pop-up studio  v Praze osvědčí, uvažuje IKEA podle Feltla i o jeho aplikaci ve vybraných lokalitách v regionech. 

Formát pop-up studio používá IKEA již ve Stockholmu, Madridu a Curychu, vždy v centrech města.

Ve finančním roce 2017 činily tržby společnosti 9,7 miliardy korun, které se odrazily v meziročním růstu o 4 %. Za nárůstem tržeb stojí zejména zvýšení průměrné útraty, která vzrostla o 6 % na 1 638 Kč. Čtyři české obchodní domy (v Praze na Černém mostě a na Zličíně, v Brně a Ostravě) navštívilo 10,1 milionu návštěvníků. E-shop, který spustila IKEA v loňském roce, se na celkových tržbách podílí 4 %. Denně na něm učiní zákazníci okolo 250 objednávek. Cílem je se dostat do dvou let na 10% podíl. 

Investice do obchodních domů ve výši 140 milionů korun se v roce 2017 soustředily na přestavby obývacích pokojů a prostorů pro inspiraci pro zákazníky, restaurace a samoobslužný a výdejní sklad. Rozšiřování sítě obchodních domů zatím není v plánu. Nový obchodní dům na jihu Prahy, o kterém se dlouho spekulovalo, Feltl nepotvrdil: „O této lokalitě v současné době neuvažujeme.“ 

-stk-