Spotřebitelé chtějí hlavně pohodlné řešení

neděle, 19. srpna 2018, 08:00 Marketing MediaGuru

Motivace spotřebitelů se stále více řídí pohodlností a snahou usnadnit si život.

Zdroj: Pixabay

Zdroj: Pixabay

Nechat si dovézt nákup nejen domů, ale třeba i na chalupu nebo přímo na piknik do parku. Objednat a zaplatit přes internet, ale vyzvednout si zboží cestou z práce, pokud možno bez čekání a třeba rovnou z auta. I to jsou možnosti, jak lze vyjít vstříc sílícímu požadavku spotřebitelů na pohodlí. 

Právě po pohodlných řešeních, které usnadňují život, roste poptávka na celém světě. Svou roli v tom hraje zaneprázdněný životní styl, urbanizace, zmenšující se velikost domácností, přeplněná městská doprava, změny rolí pohlaví, různorodé generační potřeby, ale také stále intenzivnější používání digitálních technologií. 

Podle nové studie agentury Nielsen Hledání pohodlí chce více než čtvrtina spotřebitelů (27 %) výrobky, které jim usnadňují život. Podobný podíl (26 %) od nich vyžaduje především uživatelskou jednoduchost. Přibližně jeden z pěti spotřebitelů hledá produkty, které jsou vhodné do malé domácnosti (20 %) nebo přizpůsobené specifické potřebě (19 %). 

Na pohodlné nakupování ve své strategii sázejí především e-shopy s potravinamiRohlík.cz, Košík.cz a iTesco. Nenabízejí jen možnost objednat si nákup z domova, ale i jeho doručení třeba do sedmého patra, a v případě Rohlík.cz také na chatu ve vybraných oblastech. 

U britského obchodního řetězce Tesco představují online prodeje na celkových tržbách zhruba 3 % a tento podíl neustále roste. „Vzhledem k celkové velikosti trhu potravin přesahující 500 miliard korun lze očekávat další rychlý růst, protože online prodej není v tomto segmentu nasycen,“ odhaduje Jindřich Jíra, šéf marketingu Acomware, konzultační společnosti pro e-commerce, a připomíná, že růst se odehrává i geograficky, neboť prodejci ještě nepokrývají celou Českou republiku. 

Růst online prodejů v oblasti rychloobrátkového zboží potvrzuje i studie Nielsenu - na internetu rostou jejich prodeje pětkrát rychleji než v kamenných prodejnách. A do roku 2020 by měly představovat 10 % až 12 % z celkového prodeje FMCG. 

Rozměr pohodlí si tak uvědomují i kamenní prodejci, kteří stále častěji vstupují do online prostoru s vlastním e-shopem a nabízejí více omnichannel řešení. Globus, který mimo jiné v současnosti rovněž testuje vlastní e-shop, zavedl pro pohodlí a úsporu času zákazníků do svých prodejen službu Scan&Go, s níž je možné si přes speciální skenner nebo mobilní aplikaci průběžně načítat zboží a poté jej zaplatit na speciální pokladně. Pod názvem Scan&Shop ji v hypermarketech nabízí také Tesco. 

O krok dál jde v Americe ještě Amazon se svým pilotním projektem Amazon Go, prodejny bez obsluhy i bez pokladen, kde se zákazník jen „zaregistruje“ přes telefon, vezme si, co potřebuje, a odejde. Veškeré položky, které si koupil, se zaplatí přes kartu v telefonu. 

Ostatně bezobslužné prodejny máme už i v České republice, na Flóře a Budějovické v Praze je letos otevřela Alza.cz. Slouží však především pro vyzvednutí objednaného zboží. Ještě během léta přibude třetí v metru na Můstku, čtvrtá poté zamíří mimo hlavní město.

Požadavek na pohodlí a usnadnění života však nedoléhá jen na prodejce, ale také na samotné výrobce. I proto roste segment hotových jídel, jídel s sebou i donášky jídla domů nebo do práce. Restaurační a doručovací služby využívá alespoň někdy 33 % světových spotřebitelů, 11 % dokonce jednou týdně. Na vzestupu jsou i jídla s sebou z provozoven rychlého občerstvení a pouličního prodeje – 57 % spotřebitelů na celém světě navštívilo za posledních šest měsíců zařízení s rychlým občerstvením.  

Na českém trhu se daří například službě DámeJídlo.cz. Do rozvozu však vstupují i jednotlivé restaurace či řetězce s rychlým občerstvením – své výrobky rozváží například VeggGo, Fruitisimo nebo KFC, které letos eviduje v doručování meziroční nárůst 290 %. Přes svou mateřskou společnost AmRest, je kentucké kuře navíc propojeno i se zmíněnou službou DámeJídlo.cz, a proto lze na tomto poli očekávat další inovace. Nehledě na to, že o rozvozu i další značky z portfolia firmy, jako je Pizza Hut nebo Starbucks. 

Důležitou roli hrají pro pohodlí mobilní zařízení a digitální platformy. Tři čtvrtiny světových spotřebitelů tvrdí, že se jim líbí připojení kdykoliv a kdekoliv, což představuje pro firmy četné příležitosti mimo jiné i v komunikaci. A toho by se neměly bát využít. 

-stk-