Babiš se nemusí omluvit Bison&Rose za fotomontáž

Publikováno: 12. 09. 2017

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se nemusí omlouvat PR agentuře Bison&Rose za to, že ji spojil s výrobou fotomontáže, na níž byl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) zachycen s nahou dívkou. Zamítnutí žaloby Krajským soudem v Praze v úterý pravomocně potvrdil odvolací pražský vrchní soud. Babišův výrok podle soudu nebyl skutkovým tvrzením, ale hodnotícím postojem, navíc měl reálný základ.

Firma Babiše žalovala kvůli výroku v několika médiích, kde šéf hnutí ANO řekl, že fotomontáž je „nějaká provokace z pera Bison&Rose“. Firma se proti spojení s politikou ohradila, žalobou chtěla dosáhnout zveřejnění omluvy v deníku Právo a na zpravodajských serverech respekt.cz, neovlivni.cz a novinky.cz. Původně žádali Bison&Rose zveřejnění omluvu i ve zprávách televize Prima a Českého rozhlasu, tento požadavek právní zástupce agentury stáhl.

Podle soudce Jiřího Čurdy je Babišův výrok hodnotícím soudem, a není proto nutné prokazovat jeho pravdivost. Navíc má reálný základ – agenturu spoluvlastní Miloš Růžička, který je Chovancovým poradcem. Bison&Rose spojení s politikou odmítá. „Je rozdíl mezi agenturou Bison&Rose a Milošem Růžičkou, který jedná a vystupuje svým jménem,“ řekl v úterý zástupce firmy Lukáš Wimětal.

Podle Babišova právníka ale musí být firma připravena na kritiku, pokud její člen poskytuje ministru vnitra poradenské služby. Podle jeho názoru kauzu vyvolal Chovanec tím, že fotomontáž sám zveřejnil a z výroby podle advokáta obvinil lidi z okruhu hnutí ANO.

Chovanec fotografii zveřejnil na Twitteru v říjnu 2015. Tvrdil, že si ji objednali „pracovníci jistého vydavatelství“ s cílem ho kompromitovat. Naznačil, že může jít o útok z okruhu vládního hnutí ANO, jehož předseda a vicepremiér Andrej Babiš byl tehdy přes skupinu Agrofert majitelem mediální společnosti Mafra. Babiš počátkem letošního roku převedl Agrofert do svěřenských fondů. Společnost Mafra tvrdila, že inkriminovaný snímek přišel do redakce webu Expres.cz, který provozuje.

Bison&Rose vede s Babišem a s vydavatelstvím Mafra několik soudních sporů. Minulý týden vydal v jednom z nich Krajský soud v Praze zatím nepravomocné předběžné opatření, podle kterého Babiš nemá nadále tvrdit, že PR agentura Bison&Rose ovlivňuje či ovládá Českou televizi, vydavatelství Economia, ministerstvo vnitra nebo premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Předběžné opatření také Babišovi nařizuje, aby až do rozhodnutí o žalobě jako celku neoznačoval Bison&Rose za lobbistickou agenturu, manipulátory či provokatéry.

-čtk-

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.