Infografika: Sociální sítě jako informační zdroj sílí

středa, 4. října 2017, 07:05 Aktuality, Internet & Mobil MediaGuru

Lidé stále více hledají informace na sociálních sítích, zajímají je novinky nejen o jejich „přátelích“, ale i  o značkách či ze zpravodajství. Vyplývá to z výzkumu, který porovnával, kolikrát denně si lidé přečtou zprávy a zkontrolují své sociální sítě. Pro Aitom jej připravila agentura Stem/Mark na vzorku 511 online respondentů.

Alespoň jednou denně si přečte zprávy online 71 % mužů a 64 % žen. Oproti tomu sociální sítě jsou spíše doménou žen: minimálně jednou denně si je prohlédne 75 %. Až 65 % z nich je kontroluje několikrát denně, u mužů jde pouze o 43 %. Televizi či rádio sledují lidé na internetu málo – alespoň jednou denně si na internetu pustí rádio 12 % lidí, v případě televize je to jen 9 %.

Zájem o novinky stoupá s dosaženým vzděláním, zprávy pravidelně kontroluje až 83 % vysokoškolských absolventů. U studentů s maturitou číslo klesá na 67 %, u lidí bez maturity je procento ještě nižší (59 %). Tito lidé pak získávají informace z jiných zdrojů.

Stále více informací hledají lidé na sociálních sítích, což však v sobě nese i riziko informační bubliny. „Facebook se stará o lajky a sdílení, takže vám jeho algoritmus podsouvá věci, které se vám budou líbit pravděpodobněji. Každý tak žijeme ve své informační bublině, která ale nemusí být fakticky úplně přesná. Všimněte si, že teď před volbami uvidíte spíše reklamy a příspěvky stran, kterým fandíte, než těm, se kterými nesouhlasíte ani trochu,“ popisuje Pavel Houser, ředitel agentury Aitom.

Sociální sítě a moderní technologie pochopitelně nejvíce sledují mladí lidé. Jejich návštěvnost klesá s věkem. Nejaktivnějšími uživateli jsou lidé ve věku 18–29 let (71 %), dále lidé ve věku 30–44 let (54 %). Uživatelů, kteří své účty kontrolují denně, je ve věku 45–59 let jen 31 %. Z pohledu zaměstnání na sociálních sítích nejvíce času tráví studenti (77 %) a nezaměstnaní (77 %), nejméně je pak sledují podnikatelé (35 %). „To může být podnikatelům ke škodě – potřebují totiž budovat svůj osobní brand a zajistit, aby se o nich vědělo. Důležité je proto naučit se s nimi efektivně pracovat. Skvělou inspiraci lze najít na profilech zkušenějších – například markeťačky Pavlíny Loužeňské, Martina Jaroše nebo politika Dominika Feriho – všichni jsou ve veřejném prostoru vidět často,“ doplňuje Houser.

V aplikacích WhatsApp a Skype jsou mnohem aktivnější ženy (39 %) než muži (25 %). Obecně je na těchto chatovacích aplikacích opět nejaktivnější skupina lidí ve věku 18–29 let (53 %), s přibývajícím věkem zájem klesá. Aplikace používá 29 % lidí ve věku 30–44 let a pouze 14 % lidí ve věku 45–59 let.

Podobně je na tom také sociální síť YouTube, zde jsou ovšem aktivnější pro změnu muži. Třetina z nich (32 %) si zde prohlíží videa alespoň jednou denně, u žen je číslo o 4 procenta nižší.

-stk-