Prodej slovenských deníků loni klesl o 9 procent

Publikováno: 15. 02. 2013

Slovenští vydavatelé tisku loni znovu zaznamenali pokles prodaného nákladu. Ve srovnání s rokem 2011 se také snížil objem inzerce a výdaje na reklamu v novinách a časopisech. Vyplývá to z údajů společností, které sledují vývoj prodeje tisku a inzerce.

Průměrný denní prodej papírového vydání čtyř celostátních deníků zapojených do systému ověřování nákladu se loni snížil až o 8,8 procenta na zhruba 237.500 výtisků. Propad prodeje tisku se ve srovnání s předchozími dvěma roky zrychlil.

Největší zájem je na Slovensku tradičně o bulvární list Nový čas, který v průměru prodal denně přes 121.000 výtisků. S odstupem s více než 52.000 prodanými výtisky skončil na druhém místě deník Plus jeden deň. Menší zájem lidí zaznamenala vydavatelství také o týdenníky, jejichž prodej se snížil oproti roku 2011 o pět procent. Pohoršily si také nejčtenější měsíčníky.

Agentura TNS Slovakia uvedla, že v roce 2012 vydavatelé novin a časopisů prodali 49.318 inzertních stran. To proti předchozímu roku představuje pokles o 4,9 procenta. Snížil se také objem peněz vynakládaných inzerenty na svou propagaci v tisku. Hodnota reklamy podle ceníkových cen klesla v minulém roce meziročně o 2,7 procenta na 168,67 milionu eur (4,28 miliardy korun). Téměř tři čtvrtiny výdajů na reklamu v tisku připadlo podle TNS Slovakia na pět největších vydavatelství v zemi.

Některá vydavatelství a další internetové portály předloni zpoplatnily přístup k části obsahu svých webových stránek. Udělaly tak v rámci společného projektu Piano. Zpoplatněny jsou například některé články z papírového vydání nebo komentáře novin.

-čtk-

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.