Silničáři odstraňují na dálnicích první billboardy

pondělí, 9. října 2017, 16:00 Aktuality, Outdoor MediaGuru

Na D1 na Vysočině a ve středních Čechách začali silničáři s odstraňováním prvních ploch.

Silničáři odstraňují na dálnicích první nelegální billboardy. Začali v těchto dnech na D1 na Vysočině a ve středních Čechách, demontovány měli do pondělního dopoledne čtyři poutače. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) novinářům předvedlo ukázku zakrytí a odstranění billboardu na odpočívadle na 89. kilometru nedaleko Humpolce na Pelhřimovsku. Na místo se dostavili i zmocněnci majitele reklamy, kteří postup silničářů natáčeli na videokameru. S novináři odmítli mluvit.

„Zatím se pohybujeme po D1. K dnešku jsme na čtvrtém reklamním zařízení, které zakrýváme, a jedeme dál,“ řekl dopoledne ČTK vedoucí odboru údržby ŘSD František Sedláček. Silničáři podle něj postupují přesně podle zákona, některé poutače zakrývají, jiné po zakrytí rovnou demontují a odvážejí.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy kraje.

Ministerstvo dopravy od druhé poloviny září majitelům reklamních zařízení rozesílalo výzvy k odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic. Prvním obeslaným majitelům nyní skončily lhůty pro jejich demontování.

Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 odporovaly novému zákonu. Zbytek byl za ochranným pásmem, inzeroval povolené podniky, jako blízké restaurace a další služby pro motoristy, nebo šlo o poutače v zastavěném území měst a obcí. Na ty se zákaz platný od začátku září nevztahuje.

Část provozovatelů už oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Někteří na ně umístili poutače na provozovny u dálnice. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

-čtk-