EURO 2008 nebylo připraveno na ambush marketing

čtvrtek, 01. ledna 1970, 01:00 Marketing MediaGuru

Podle výzkumu Center for International Business of Sport (CIBS) je velmi pravděpodobné, že se olympijské hry stanou terčem ambush marketingu stejně jako letošní mistrovství Evropy ve fotbale.

CIBS, který je součástí Coventry University Business School, zaznamenal 18 případů ambush marketingu spojeného s evropským šampionátem v kopané. Například Burger King použil v Rakousku a ve Švýcarsku reklamní kampaň využívající siluety slavících fanoušků. Oficiálním sponzorem však je McDonald’s. Heineken připravil pro holandské fanoušky čepice se svým logem a jménem, přestože oficiálním sponzorem je Carlsberg.

„Sportovní události jsou v poslední době zajímavé i mimo sportoviště,“ řekl autor zprávy Nick Burton. „Ambush marketing se zaměřuje na aktivity odlišné od činností oficiálních sponzorů. Příkladem je distribuce dárků pro fanoušky a využívání obrázků vytvořených tak, aby zmátly zákazníky a vytvořily dojem oficiálního sponzorství.“

„Hostitelské země se určitě poučily o významu legislativní ochrany oficiálních sponzorů na minulých olympijských hrách,“ dodal Burton.

CIBS také vydalo novou zprávu Ambush Marketing in Sport: An Assessment of Implications and Management Strategies, která analyzuje více než 300 případů ambush marketingu. Profesor Simon Chadwick, ředitel CIBS a vedoucí projektu zkoumajícího ambush marketing, řekl: „Sponzoring, a tím pádem i ambush marketing, se v poslední době stal obrovským byznysem.“

„Poslední výzkumy ukazují, že téměř 50% spotřebitelů věří, že firmy provozující ambush marketing jsou oficiálními sponzory. Ti tedy přicházejí o polovinu benefitů plynoucích ze sponzoringu.“

„Pořadatelské země velkých sportovních akcí musí brát ambush marketing vážně a plně využívat možností legislativní ochrany. Jinak jim hrozí, že by v budoucnosti neměli možnost tyto akce kvůli nezájmu sponzorů znovu pořádat. Ti totiž v takových případech utrácejí část svých rozpočtů bez odpovídajícího výsledku. A bez jejich finančních příspěvků nejsou pořadatelé schopni zorganizovat velké sportovní události,“ dodal Simon Chadwick.