Reality show komerčním stanicím příliš nefungují. Proč?

čtvrtek, 10. března 2011, 08:51 TV MediaGuru

Některé novinky v jarních programových schématech zatím nefungují velkým komerčním televizím tak dobře, jak by si přály.

Platí to zejména o nedělních formátech reality show Česko Slovenská Superstar (TV Nova) a Šéfka (Prima TV). Z očekávaného souboje těchto stanic se zatím s přehledem směje třetí – Česká televize, resp. ČT1, která na nedělní večer zařazuje reprízu pořadu 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem.

Proč obě reality show zatím nezískávají vyšší sledovanost? Podle mediálního analytika Petra Gottwalda, který má dlouholeté zkušenosti s TV programováním, je pozoruhodné, že Superstar je úspěšná na Slovensku, ale nikoli u českých diváků. „Řekl bych, že je to zejména nevýraznou porotou. Rytmus je pro českého diváka neznámý a celkové složení poroty není pro Čechy příliš zajímavé,“ říká. Přesto se nedomnívá, že formát Superstar jako takový je už zcela vyčerpaný. „Ten formát má pořád v sobě sílu strhnout obecenstvo,“ dodává. Svou roli ale sehrává i nedělní večerní program ČT1, který podle Gottwalda cíleně nalákal diváky znuděné formátem reality show.

O pořadu Šéfka dokonce hovoří Gottwald jako o zcela nevhodném pro Noru Mojsejovou. „Manažera nemůže hledat osoba s tolika aférami, to je zneuctění formátu. Inteligentní lidi v manažerských pozicích může tato osoba urážet,“ vysvětluje Gottwald. Produkci pořadu nepovažuje proto za dotaženou a myslí si, že se na výsledku podepsal i slabý casting.

Pokud se s dalšími koly sledovanost Superstar nezvedne, bude to pro Novu po seriálu Tisíc a jedna noc druhé jarní zklamání. Ale také Prima nemůže být nadšená jak z výsledků Šéfky, tak z výsledků další řady pořadu Čápi s mákem. Divácký zájem si na druhou stranu udržují seriály (Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů).

Management televizí si situaci uvědomuje. Na začátku týdne Prima oznámila, že se do vysílání vrátí gastronomická show Zdeňka Polhreicha Ano, šéfe. Od konce března pak pořad Čápi s mákem nahradí zábavný pořad Trampoty s Petrem Novotným. Otázka je, jak by vedení reagovalo na nelepšící se sledovanost Šéfky. Také Nova činí úpravy ve svém programu. Od pondělí 21. března zařazuje na obrazovky premiérové díly Kriminálky Anděl (od 21:15) a je pravděpodobné, že další změny budou následovat.

Výsledky sledovanosti nedělních večerních pořadů vynesly ČT1 na podíl v širší cílové skupině diváků starších 15 let téměř 35 % (neděle 6. března). Nova se Superstar dosáhla podílu 21 % a Prima se Šéfkou jen 12 %. V případech obou komerčních stanic je tento výsledek pod úrovní jejich průměrných podílů na sledovanosti.