Jak chytré telefony mění reklamu

středa, 02. listopadu 2011, 07:00 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Útržkovitě a bez plné pozornosti, taková je mediální konzumace pod vlivem smartphonů a mobilních aplikací. Novým podmínkám se proto již přizpůsobuje klasická či online reklama.

Smartphony, tablety a další lehce přenositelná zařízení mění od základu princip sledování médií.

Obsah už není lineární. A pozornost uživatele je třeba přitáhnout během jednoho sdělení vícekrát.

Na úkor reklam s klasickou strukturou, od poutajícího úvodu až po vtipný tag-on, přibývá nelineárních TV spotů. Příkladem budiž třeba dnes již klasická reklama Old Spice představující dokonalého muže.

 

Princip nesouvislosti vyprávění se přitom přesouvá i o úroveň výše. Reklama by dle odborníků, kteří minulý měsíc diskutovali na konferenci Advertising Week v americkém New Yorku, měla působit nezávisle v rámci celé kampaně.

Kupříkladu automobilka Audi svou americkou kampaň ve stylu thrillerových filmů „Untitled Jersey City project“ uvedla jako sérii osmi na sebe nenavazujících epizod.

 

A již zmiňovaný ideální muž Old Spice pak obdobně na YouTube zodpovídá dotazy zasílané skrze sociální síť Twitter. Ani zde nezaleží na tom, kterou uvidíte první.

Kreativa je přitom je přitom jen příslovečnou viditelnou částí ledovce. Pohled zadavatelů se mění na přednákupní proces jako celek. Množství a neustálá dostupnost informací na internetu doslova „zmohosměrnilo“ tradiční schéma začínající od povědomí o značce až po rozhodnutí o koupi.

Mobilní aplikace ale mění i přístup k online propagaci. Namísto kontextové reklamy a obsahu, na který je navázána, se reklamou stává samotný kontent.

Aplikace StumbleUpon, kterou lze instalovat i jako doplněk klasických internetových prohlížečů, tak například navrhuje uživateli weby, o které by mohl mít zájem. A to na základě dříve navštívených stránek, přednastavených preferencí či doporučení jeho přátel.

Vývojářská firma, která za softwarem stojí, teď začala nabízet rozšíření tohoto streamu o stránky zadavatelů, které takovým preferencím odpovídají. Od služby si slibuje navýšení konverzního poměru, neboť na web přicházejí uživatelé, u nichž je pravděpodobné, že se o obsah budou skutečně zajímat.