Výdaje na online v regionu CEE vzrostly o 30 %

čtvrtek, 19. července 2012, 14:10 Aktuality MediaGuru

Rok 2011 byl pro internetové trhy střední a východní Evropy velice úspěšný. Vyplývá to ze zprávy „Do you CEE?“ výzkumné agentury Gemius, která zkoumala situaci v 15 zemích regionu CEE.

Celkový počet uživatelů internetu se v regionu CEE meziročně zvýšil o 9,2%, tedy o více než 12 milionů nových uživatelů internetu. V roce 2011 dosáhl počet uživatelů internetu téměř 143,5 milionu a online populace rostly téměř ve všech analyzovaných státech. V důsledku toho rostly také výdaje na online reklamu, a to o třetinu v porovnání s rokem 2010. Česká republika obsadila v žebříčku států s nejvyššími výdaji na online reklamu třetí místo s celkovou sumou investic do internetové reklamy 268,9 milionu EUR.

Nejvíce internetových uživatelů mělo v roce 2011 ve střední a východní Evropě Rusko, kde žije 38,3% online populace regionu CEE. Meziroční nárůst internetové populace zde dosáhl 11,7% a Rusko tak obsadilo třetí místo v žebříčku nejrychleji rostoucích online populací regionu. Největší růst online populace byl zaznamenán na nejméně vyspělých trzích CEE, v Bělorusku a na Ukrajině. V prosinci 2011 dosáhla ukrajinská online populace 13,5 milionu uživatelů (meziroční nárůst o 19,1%) a běloruská 4,1 milionu (meziroční nárůst o 20,2%).

Online populace v regionu CEE a Turecku

Zdroj: Gemius, gemiusAudience, NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, AIMmonitor – IAB Slovakia – Mediaresearch & Gemius

Na některých trzích regionu (například v Bělorusku, Polsku, Rusku a na Ukrajině) probíhal souboj mezi mezinárodním gigantem Facebookem a silnými lokálními sociálními sítěmi. Uživatelé internetu v regionu CEE začali také více využívat mobilní internet, smartphony a tablety. Významně se rozvíjel trh e-commerce, obzvlášť oblast hromadného nakupování, která zažila výrazný růst v celém regionu.

Výrazné zvýšení počtu uživatelů internetu neuniklo pozornosti obchodníků a celkový objem výdajů do online reklamy ve střední a východní Evropě zaznamenal více než 30% meziroční nárůst. Největší investice do online reklamy byly zaznamenány na ruském trhu (1,12 miliardy EUR). Na dalších pozicích se umístily: Polsko (439 milionů EUR), Turecko (360 milionů EUR) a Česká republika (268,9 milionu EUR). Největší meziroční růst výdajů na online reklamu byl v roce 2011 zaznamenán na Ukrajině (59%), v Rusku (56%), Chorvatsku (39,8%), Slovinsku (31,1%) a na Slovensku (29,9%); (zdroj: IAB AdEx 2010, 2011. European Online Advertising Expenditure; Ukrajina: Ad Coalition net).

-kch-