Kampaně letošních podzimních voleb

pondělí, 10. září 2012, 07:28 Reklama MediaGuru

Krajské a senátní volby jsou tu skoro už za měsíc. Poznat je to mimo jiné i z toho, že outdoorový prostor okupují politické strany se svými předvolebními slogany.

Volby do krajských zastupitelstev a 1. kolo hlasování pro třetinu budoucích senátorů proběhne již 12. a 13. října. Proto nikoho nepřekvapí, že předvolební kampaně jsou v plném proudu. Kromě prezentování politických slibů v rétorické rovině v médiích či na předvolebních setkáních vtrhli politici se svým volebním programem i do reklamních formátů. Na outdoorových nosičích kolem silnic, na internetu či v tisku hlásají své předvolební slogany a slibují, jak jen díky nim se nám bude v příštích letech žít lépe, či upozorňují na chyby konkurence.

ODS odstartovala svou předvolební kampaň neformálně vysvědčením, které vystavila sociálnědemokratickému vládnutí v krajích za rok 2008 až 2012. Jedničky ODS svému hlavnímu nepříteli udělila například za zadlužování, růst platů úředníků, zvyšování provozních výdajů, vlastní propagaci či populismus, pětky naopak za rozvoj neziskového sektoru, podporu příspěvkových organizací, proplácení poplatků ve zdravotnictví, kvalitu silnic a dopravní obslužnost. Za čerpání evropských fondů dostala opozice dokonce sedmičku.

V outdoorovém prostoru pak dominují modré billboardy jednak jednotlivých kandidátů do krajských či senátních voleb, jednak hlavních představitelů strany, kteří prezentují jednotlivá témata volebního programu.

Další vizuály

ČSSD svou kampaň rozdělila do několika vln. Již od 1. srpna jsou k vidění na billboardech, tisku a na internetu vizuály, v nichž strana poukazuje na nedostatky Nečasovy vlády, jako jsou církevní restituce, důchody či dopad zvýšení DPH na rodinnou ekonomiku.


V souvislosti s tím je nepřehlédnutelná billboardová přestřelka o církevní restituce. Na první z výše uvedených billboardů totiž reagovala ODS billboardovou odpovědí, v níž ODS upozornila na skutečnost, že ČSSD byť své sídlo získala v restituci, sama proti restitucím káže. Proti tomu se sociální demokraté okamžitě ohradili.

Minulý týden pak sociálně-demokratická strana ve vlaku prezentovala svou kampaň pod heslem „Řekněte dost Nečasově vládě!“ s jejím vizuálním konceptem, využívající barevné kombinace stranické oranžové s bílou a rovnice „Spravedlivé = reformy ČSSD“, kterým se budou prezentovat jednotně kandidáti na hejtmany i senátory.

TOP 09 ve své kampani, kterou oficiálně zahájila spolu s hnutím STAN (Starostové a nezávislí) v Rathem proslavených Hostivicích, zdůrazňuje především transparentnost a otevřenost. Proto také od poloviny srpna spustila v České republice doposud nevyzkoušenou kampaň s názvem „Obýváky 2012“, ve které si voliči mohou kandidáta na hejtmana pozvat domů a vyzpovídat ho. Projekt je propagován logem s papučemi a sloganem: „Politika začíná doma – víc, než si myslíte.“


Senátní kandidáti se zase hodlají pustit do kampaně door to door (ode dveří ke dveřím), tedy obejít co nejvíc bytů a domů ve svém obvodu.

Ve jménu transparentnosti strana spustila rovněž svůj web „Transparentní kraj“, na němž si každý díky speciální kalkulačce může navrhnout krajský rozpočet v jeho hlavních oblastech či získat informace o současné finanční situaci krajů prostřednictvím interaktivních grafů.

Zajímavý je i spot jednoho z kandidátů TOP 09, Pavola Lukši, v Moravskoslezském kraji.

Věci veřejné v kampani moc vidět nejsou. Po dubnovém interním rozkolu se rozhodly šetřit a zaměřit se spíše na další sněmovní volby, a to i když kandidují v šesti ze 13 krajů. Podzimní volby jsou ponechány na aktivitách krajských organizací.

Naopak velkou kampaň připravila politická strana Jiřího Paroubka Národní socialisté – Levice 21, která svou kampaň spustila na území Prahy a Ústeckého kraje již v květnu.

V současné době jsou také vidění billboardy hnutí ANO 2011 Andreje Babiše, jehož hlavním cílem je účast v parlamentních volbách v roce 2014. Finančně však podporuje sedm nezávislých kandidátů do Senátu.

Česká pirátská strana pro krajské volby připravila kampaň „Volební test národa“, kterou podporuje v krajích svými plakáty.

-kch-