Jak si poradit s e-mailovým marketingem?

neděle, 05. května 2013, 06:00 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Mnoho lidí má e-mailový marketing chybně spojený především se spamem a nedůvěřuje příliš jeho efektivnosti.

Studie agentury RobertNemec.com z roku 2012 pro Českou republiku tyto předsudky ale vyvrací. Nejvíce objednávek na e-shopech bylo podle ní uskutečněno právě pomocí e-mailového marketingu. Jak tedy na něj?

Studie ukázala, že 22,6 % konverzí (např. objednávek nebo poptávek) je realizováno díky e-mailovému marketingu. Analyzováno bylo 7 104 107 návštěv na 14 českých e-shopech a webech cestovních kanceláří. E-mailový marketing tedy ve výsledku předběhl  PPC kampaně či SEO.  Samozřejmě se to týká pouze kvalitního e-mailového marketingu. A nikoliv spamu. Rozdíl mezi nimi je především ve dvou věcech. E-mailový marketing je vyžádaný, uživatel projevil o zasílání informací zájem (tzv. opt-in). A obvykle je zaměřený na menší skupinu lidí, není rozesílán masově.

E-mail marketing je značně efektivní nástroj pro budování  one-to-one komunikace, to především díky poměrně nízkým nákladů, flexibilitě a snadné měřitelnosti.  Pokud chcete, aby vaše newslettery byly oblíbené a neputovaly během několika vteřin do koše, měli byste se držet několika základních kroků.

Na co si dávat pozor?

Stanovte si svůj segment, pro koho chcete newslettery vytvářet. To vám následně usnadní i jejich samotné sestavování, lépe odhadnete, jaká podoba danou skupinu zaujme. Můžete se zaměřit na různé skupiny – profesionály a odborníky ve vašem oboru, opinion leadery, stávající zákazníky nebo ty potenciální – záleží na vás.

Následně se zamyslete, co jim pomocí newsletteru chcete sdělit, k čemu je vést. Co od vás chtějí uživatelé slyšet, co by mohlo tuto skupinu zajímat? Máte dostatek relevantních informací, které jim můžete poskytnout? Čeho tím můžete docílit? Zde jsou tři tipy pro vytváření obsahu:

1) Zacházejte se svými odběrateli jako s VIP zákazníky. Ukažte jim svou vděčnost, že se rozhodli zajímat právě o vás, zasílejte jim novinky jako prvním, než je zveřejníte kdekoliv jinde. Nabízejte jim výhodné nabídky, slevy, akce a zdůrazněte, že jsou přístupné jenom pro ně. Občas jim můžete poskytnout i nějaké zákulisní informace z běžného chodu vaší firmy, co se u vás děje. Nechte je cítit se výjimečně.

2) Piště krátce a jasně. Málokdo má zájem číst zdlouhavá povídání o novém produktu na několik stran. Snažte se být užiteční, poskytovat opravdu jen ty informace, které jsou pro onoho čtenáře relevantní.

3) Nepřehánějte to s množstvím linků, kdy se newsletter promění jen v jeden velký odkaz. Stejně tak buďte umírnění s obrázky. Když už je chcete do zprávy zahrnout, zajistěte, ať jsou funkční. Nezobrazitelné obrázky jsou docela běžným problémem.

4) Sledujte, zda se přibližujete ke svým cílům, jestli je znát nějaký pokrok. Určete si metody, jakým způsobem to budete měřit a buďte trpěliví – u e-mailového marketingu se výsledky nemusí ukázat hned. Důležité je si získat široké stabilní a loajální publikum.

5) Stanovte si také vhodnou frekvenci, tedy jak často budete své odběratele informovat o novinkách.

V tomto případě se to úzce váže na odvětví, v kterém se pohybujete, a na typ informací, které ve svých newsletterech poskytujete. O akcích či slevách je například samozřejmě nutné informovat ihned. Uživatelé mají rádi pravidelnost, naučte je tedy na určitý den a frekvenci, ať si zvyknou váš newsletter v danou chvíli očekávat. Na druhou stranu – pokud opravdu nemáte zrovna o čem informovat, pak je lepší nic nezasílat. Nikdy ale nedělejte příliš dlouhé odmlky. Uživatelé by dost dobře mohli zapomenout, že od vás kdy novinky chtěli odebírat, a začít vás vnímat jako spam.

Vytvořte si rovněž časový plán. Sami pro sebe. Pokud chcete dodržovat určitou pravidelnost, newsletter musí být včas hotový. Rozplánujte si tedy jednotlivé kroky a zvažte, kolik času každý z nich zabere. Nezapomínejte ani na svátky, kdy je potřeba newsletter zasílat, i když to vybočuje z vašeho běžného harmonogramu.

-ver-