Yahoo dohání Gmail. Začal scanovat e-maily
Google už není se svým scanováním soukromých e-mailů v zájmu cílené reklamy osamocen. Přidává se k němu i Yahoo.
Yahoo má ve svých podmínkách užívání uvedenu možnost scanování a analyzování e-mailů už od roku 2011. Jediný rozdíl je v tom, že do současnosti byla tato možnost dobrovolnou volbou každého z uživatelů. To se s příchodem letošního června změnilo.
Yahoo se rozhodl v otázce přístupu k e-mailům nedat uživatelům příliš na vybranou a zveřejnil oznámení, v němž uvedl, že od prvního června budou muset všichni lidé aktualizovat svůj e-mail na nejnovější verzi. Pokud to neudělají, ke svým zprávám se nedostanou. Při upgradu bude nutné odsouhlasit nové podmínky užívání, v kterých bude již právo na analýzu a scan e-mailů zakotveno. „Věříme tomu, že personalizovaná reklama přinese našim uživatelům benefity. Pokud nemají o reklamu založenou na kontextu či koníčcích zájem, pak mohou tuto funkci skrz ad interest manager vypnout,“ brání krok mluvčí Yahoo DJ Anderson.
Gmail kontextuální cílení reklamy praktikuje už od svého počátku. Jde o to, že systém scanuje psaný nebo přijatý text, z něj vybere určitá klíčová slova a ty využije pro přesně cílnou reklamu. E-maily prohledávají roboti, nikoliv lidský element, který by tak narušoval soukromí.
Zajímavým aspektem je postoj Microsoftu k celé věci. Ten totiž v minulých měsících vytrvale kritizoval Google za kontextuální reklamu. Dokonce udělal průzkum mezi 1 006 respondenty z USA, kterých se ptal na názor na scanování e-mailu v zájmu lepšího targetingu. 70 % uživatelů nemělo tušení, že jim poskytovatel e-mailu jejich zprávy analyzuje. 83 % to považovalo za hrubé narušení soukromí. 88 % respondentů s tímto postupem firem nesouhlasilo, z toho 52 % silně.
I na základě těchto zjištění se Microsoft pustil do silné antigooglovské kampaně Scroogled, v které mimo jiné varuje uživatele před tím, jak Google zachází s jejich soukromím. Z tohoto hlediska bylo tedy zajímavé sledovat, jak Microsoft zareaguje na stejný krok svého obchodního partnera Yahoo. Taktně se ale od všeho distancoval: „Toto rozhodnutí je čistě na Yahoo a jakékoliv otázky musíte směřovat na ně. Microsoft žádné podobné scanování neprovádí,“ uvedl v tiskové zprávě.
-ver-