Roboti začínají přebírat práci novinářů

pátek, 10. července 2015, 10:54 Tisk MediaGuru

Ekonomické nebo sportovní informace už nemusí připravovat jen novináři. Nahrazují je softwary.

Práci novinářů začínají nahrazovat automatizované stroje, které na základě předem vložených dat zpracují některé texty. Agentura The Associated Press (AP) nedávno zakoupila tzv. automatický editor, který má být podle ročenky Trends in Newsroom 2015 jedním z prvních v redakci světových médií. Novinku má využít i pro pokrývání témat, která dosud z kapacitních důvodů zůstávala stranou zájmu. „Pokud si někdo myslí, že ta změna nepřijde rychle, tak opak je pravdou,“ podotýká vice-prezident Associated Press Lou Ferrara.

Tak například tato informace: „Zemětřesení o síle 4,7 stupně bylo zaznamenáno v pondělí ráno pět mil od Westwoodu v oblasti Kalifornie. Otřesy se objevily v 6:25 lokálního času v hloubce pěti mil.“ Jde o informaci vytvořenou automaticky. Software využil data o zemětřesení, vytvořil základní text a pak vzbudil novináře, aby informaci rozšířil. Podobně tyto softwary dokáží vytvářet různorodé texty na základě dat, která jsou do systému vložena.

Právě Associated Press loni v červenci uvedla, že automatizované psaní začne postupně využívat pro korporátní hospodářské zprávy, které vydává. To znamená, že proces od vzniku textu po jeho publikaci je plně automatizovaný a není do něj zahrnuta lidská síla. Automatizovaný software začal zpracovávat sice jednouché texty, ale dopad tohoto kroku byl obrovský. Ferrara zmiňuje, že počet těchto vydávaných ekonomických zpráv se zdesetinásobil a zároveň, že novinářům ušetřil zhruba 20 % času. „Redakční tým to chápe tak, že teď má víc času věnovat se věcem, na které dříve nezbýval čas,“ přibližuje Ferrara.

Vývoj směřující k větší automatizaci (umělá inteligence) má dvě tváře. Novinářům může v některých případech ušetřit čas a vykonávat za ně stereotypní práce. Na druhou stranu ale může také připravit o práci část novinářů. A to i přesto, že stroj nedokáže do textu zapracovat odpovědi na důležité novinářské otázky: jak a proč. I když je nepochybné, že vývoj softwaru v příštích letech půjde směrem dalšího zdokonalování právě s ohledem na kontextualizaci informací.

„Možná, že na některých trzích povede automatika k tomu, že dojde k eliminaci té práce, které už nebude třeba. Ale jsem přesvědčen, že žurnalistické odvětví si v průběhu času vytvoří jiné práce, které budou důležitější,“ popisuje Joe Procopio, vice-prezident firmy Automated Insight, která se na výrobu robotů zaměřuje. Diskuse o dopadu umělé inteligence na profesi novinářů si ale všímá i toho, že roboti začínají v redakcích nahrazovat lidskou sílu zejména v rutinních pracích. Tedy těch, na kterých se většina žurnalistických elévů učí základy řemesla.

O potenciálním vlivu umělé inteligence na reklamní průmysl se můžete dočíst zde

-mav-