YouTube začíná s živým 360° videem

pondělí, 25. dubna 2016, 11:35 Internet & Mobil MediaGuru

Videopřenosy na YouTube mají nový rozměr. Plány s panoramatickým formátem má i Facebook.

Video, v němž lze libovolně měnit úhel kamery, se má stát podle YouTube nástrojem, který přiblíží uživatele ještě o krok blíže skutečnému dění. Tedy alespoň do doby, než naše pojetí "reality" nahradí realita virtuální, na níž se technologické firmy rovněž zaměřují. O něco konkrétnější podobu ovšem zatím nabývají snahy přenést uživatele do centra dění alespoň v roli diváka a pozorovatele, ne hlavního hrdiny jako v případě virtuální reality. "Všichni jsme se nejednou nemohli nacházet tam, kde jsme zrovna chtěli - ať už jde o sportovní zápas, hudební koncert či rodinnou sešlost. Zmíněné technologie mohou lidem pomoci být těmto událostem blíže," popisuje  Neal Mohan, produktový manažer YouTube na blogu firmy.

Prvním z takových přenosů bylo vystoupení zpěvačky Dawn Richard, následovat mají živé záběry vybraných koncertů ze slavného kalifornského hudebního festivalu Coachella.

Velkou výhodou panoramatického videoformátu je důraz nejen na vizuální, ale od nynějška také zvukovou složku. YouTube zavádí pro vybrané hudební stopy podporu prostorového zvuku, bez níž by dojem z koncertů zůstal na půli cesty. Neal Mohan ale mluví nejenom o skvělé možnosti sledovat hudební vystoupení v přímém přenosu, zmiňuje totiž nové funkce portálu YouTube i jako svého druhu učební pomůcku, díky níž mohou studenti vnímat významné zpravodajské události v reálném čase.

Panoramatická videa ale nejsou pro největší videoportál světa novinkou, jejich podporu zavedl již před rokem a pro značky jako Gatorade, Nike či firmu GoPro šlo o další reklamní formát, který může ještě více podpořit reklamní kampaně s tématem adrenalinových zážitků. YouTube však není jedinou platformou,kde by se podobné záběry mohly objevovat stále častěji.

Využívá je i Facebook, byť zatím bez možnosti streamování. Jejich délku navíc omezuje na deset minut. V blízké době je však chce zásadním způsobem rozvíjet, stejně jako samotnou funkci Facebook Live. Firma proto v létě uvede speciální kameru Facebook Surround360. Ta zvládne pořizovat záběry jak z reálného, tak čistě virtuálního světa. Tvůrcům ji hodlá dodávat zdarma včetně příslušného editačního softwaru. Jde tak o další příklad "dotace", která má napomoci Facebooku stát se preferovanou platformou ke sdílení videí. Na rozdíl od videoportálu YouTube společnosti Alphabet (dříve Google) totiž nemá Facebook dosud zaveden systém honorářů pro autory populárních videí, přilákat se je proto nyní snaží nespecifikovanými finančními nabídkami. I bez nich a bez futuristické videokamery se však podařilo například National Geographic natočit záběry z Kamčatky, které na Facebooku zaznamenaly kolem sedmi milionů zhlédnutí. Podobnou tvorbu chtějí podporovat oba technologičtí giganti.

-jav-